گروه بورس - با اضافه شدن صندوق سرمایه‌گذاری صنعت ومعدن به مدیریت کارگزاری بانک صنعت و معدن تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه به 19 رسید. کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با بیان این مطلب افزود:

این صندوق سرمایه‌گذاری با ۵۰۱۷ واحد سرمایه‌گذاری آغاز به کار کرده و ۲۱‌سرمایه‌گذار حقیقی دارد. ایمان مقدسیان خاطرنشان کرد: به جز این صندوق صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسیران و پیشگام با مدیریت کارگزاری‌های بورسیران و سرمایه‌گذاری ملی، فرآیند پذیره نویسی خود را تا پایان وقت اداری روز چهارشنبه ۲۴تیرماه به اتمام می‌رسانند و فرآیند اعطای مجوز فعالیت به آن‌ها آغاز می‌شود. وی با اشاره به اینکه در این هفته نیز با شروع به فعالیت صندوق‌های جدید، ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری به سیر صعودی خود ادامه داد خاطرنشان کرد: ارزش کل صندوق‌ها برای اولین بار رقم ۱۵۸۷‌‌میلیارد ریال را تجربه کرد و مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به ۶۵۸‌‌میلیارد ریال رسید. مقدسیان اظهار داشت: در حال حاضر پس از صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین که عنوان بزرگترین صندوق سرمایه‌گذاری را از آن خود کرده است، صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و امین گلوبال، به ترتیب با ۴۳۵ و ۱۰۸‌‌میلیارد ریال، بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند.
این کارشناس اداره امور نهادهای مالی خاطرنشان کرد: به لحاظ کسب بازدهی از ابتدای تاسیس سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پربازده‌ترین صندوق‌ها هستند و در سه ماه اول سال 88 به ترتیب 15، 17 و 10‌درصد بازدهی داشتند. این مساله در حالی رخ داد که صندوق سرمایه‌گذاری گلچین که کمترین بازدهی از ابتدای تاسیس را دارد، در این سه ماه موفق به کسب بازدهی 28‌درصدی شد و پس از آن صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه با 18و پویا(نهایت نگر) با بیش از 17‌درصد موفق به کسب بیشترین بازدهی شدند.
همچنین در ماه گذشته صندوق‌های سرمایه‌گذاری حافظ و آگاه با کسب حدودا ۴‌درصد بازدهی پر بازده ترین صندوق‌ها بودند و صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۵‌درصد بازدهی منفی کم بازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری بود.
از سوی دیگر در هفته گذشته نیز صندوق‌های سرمایه‌گذاری افت و خیز چندانی نداشتند و بازده آن‌ها از منفی یک تا ارقام مثبت نزدیک به 5/0‌درصد در نوسان بود.
مقدسیان یادآور شد: در حال حاضر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بیش از سه هزار سرمایه‌گذار دارند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین، یکم ایرانیان و پیشتاز پر مخاطب ترین صندوق‌ها هستند.