گروه بورس - عرضه بلوکی بانک‌های صادرات و تجارت، به رغم باز و بسته‌شدن نمادهای مختلف در این هفته در صدر تحولات بازار سرمایه قرار داشت، به گونه‌ای که رقابت داغ خریداران این بلوک‌ها به هفته آینده موکول شد.

رقابت خریداران با عرضه بلوک ۵درصدی بانک صادرات در روز دوشنبه ۲۲تیرماه و در قیمت پایه هر سهم ۱۲۳۴ریال آغاز شد. در این رقابت که به نظر می‌رسد ۵خریدار با افزودن یک ریال آن را دنبال می‌کنند، ارزش پایانی دیروز هر سهم این بلوک به ۱۴۲۱ریال رسید. به این ترتیب ارزش کل این بلوک ۵درصدی در پایان رقابت روز چهارشنبه معادل ۱۰۳میلیاردو ۷۰۰میلیون تومان برآورد شد.از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی دیروز به طور همزمان اقدام به عرضه یک بلوک ۵درصدی دیگر از بانک صادرات و بلوک اول بانک تجارت کرد.اما نکته قابل توجه این بود که خریداران بلوک دوم صادرات با وجود تعیین قیمت پایه مشابه این بانک با بلوک اول، در رقابت دیروز قیمت هر سهم آن را به ۱۴۵۹ریال رساندند. در این رقابت که به نظر می‌رسد دو خریدار نهایی برای آن وجود دارد، خریداران با افزودن یک ریالی به قیمت هر سهم باعث افزایش قیمت این بلوک تا مبلغ ۵/۱۲۲میلیارد تومان شدند. همچنین اولین بلوک ۵درصدی بانک تجارت با ارزش پایه ۱۴۲۶ریال برای هر سهم در اولین روز رقابت تا ۱۷۳۲ریال افزایش قیمت را شاهد بود. توجه خریداران به این بلوک بانک تجارت درحالی است که سازمان خصوصی‌سازی یک بلوک دیگر این بانک را آماده عرضه دارد. ۵خریدار بلوک ۵درصدی بانک تجارت در رقابتی فشرده موجب افزایش ارزش این بلوک به مبلغ ۹۰میلیاردو ۴۰۰میلیون تومان شدند.

این درحالی است که با توجه به ترافیک برگزاری مجامع سالانه شرکت‌ها، سهامداران با در نظر گرفتن سابقه سوددهی شرکت‌ها تمام تلاش خود را برای خرید سهام موردنظر به کار می‌برند و از آخرین فرصت‌ها استفاده می‌کنند. مطابق مقررات موجود نماد معاملاتی شرکت‌ها باید ۴۸ساعت قبل از مجمع سالانه بسته شود.در این رابطه اما نماد سایپا که ۲۸تیرماه مجمع سالانه برگزار خواهد کرد، در نیمه معاملات دیروز و بعد از معامله ۸۰۰میلیون سهم بسته شد. علی صحرایی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما در خصوص معامله دیروز سایپا گفت: براساس مقررات، شرکتی که مجمع سالانه دارد باید این مورد را به اطلاع سازمان برساند و ما بعد از اعلام سازمان نماد شرکت را به منظور برگزاری مجمع می‌بندیم.

ناظر بازار در خصوص اینکه نماد سایپا چرا ۴۸ساعت قبل از مجمع در پایان معاملات سه‌شنبه بسته نشد، گفت: بسته شدن نماد شرکت‌ها ۴۸ساعت قبل از مجمع، تنها به علت تکمیل اطلاعات سهامداران صورت می‌گیرد و با سیستم جدید این امکان فراهم شده است تا ۲۴ساعت قبل از مجمع نماد شرکت متوقف شود و اطلاعات سهامداران نیز کامل باشد. صحرایی یادآور شد: برهمین اساس طرحی در این مورد در دست بررسی کارشناسان قراردارد تا به منظور افزایش نقدشوندگی سهامداران، این امکان در صورت تمایل شرکت‌ها برای تمامی شرکت‌های بورسی فراهم شود، تا بتوانند از حداکثر فرصت قبل از برگزاری مجامع سالانه استفاده کنند. وی اظهار داشت: معامله دیروز ۸۰۰هزار سهم سایپا نیز به دلیل اینکه سهامداران با علم به برگزاری مجمع شرکت و در مهلت تعیین شده صورت گرفته است، صحیح است. صحرایی در خصوص معاملات بلوکی بانک‌ها، با اشاره به افزایش قیمت این بلوک‌ها، افزود: رقابت خریداران این سه بلوک با توجه به پایان معاملات این هفته به شنبه موکول شده است. وی در پاسخ به اینکه با توجه به برگزاری مجامع این دو بانک در ۳۱تیرماه، تکلیف این بلوک‌ها چه خواهد شد، گفت: با توجه به رقابت خریداران به نظر می‌رسد در اواخر رقابت این بلوک‌ها هستیم و روز شنبه خریدار نهایی این بلوک‌ها مشخص شود. بر این اساس درنظر داریم در صورتی که سازمان بورس موافقت داشته باشد، با بستن نماد شرکت‌ها در ۲۴ساعت قبل از برگزاری مجمع، یک روز دیگر را هم به رقابت خریداران اضافه کنیم و نماد شرکت‌ها را یک روز دیرتر در روز یکشنبه ببندیم.

صحرایی راهکار دیگر سریع‌تر شدن انجام معامله این بلوک‌ها را افزایش در حداقل‌های لازم برای رقابت خریداران دانست و خاطرنشان کرد: با کسب مجوز از سازمان بورس گام‌هایی را که خریداران در آن اقدام به رقابت می‌کنند افزایش خواهیم داد.