گروه بورس - شرکت مخابرات ایران در آخرین صورت‌های مالی ۱۲ماهه حسابرسی نشده خود، سود شرکت اصلی را ۳صدم ریال اعلام کرده است.

براساس اطلاعات منتشره از اداره نظارت بر ناشران بورسی سازمان بورس، این شرکت در اعلامی جالب می‌خواهد ۳صدم ریال سود به هر سهم شرکت اصلی و ۱۶۳ریال به سود تلفیقی خود اختصاص دهد.

براساس صورت‌های مالی تلفیقی مخابرات، سود خالص این شرکت در سال مالی منتهی به اسفند ۸۷، معادل ۷۴۸میلیارد تومان بوده که نسبت به سال مالی ۸۶ که یک هزارو ۱۳میلیارد تومان بوده، ۲۶درصد کاهش را نشان می‌دهد. از طرفی سود هر سهم مخابرات ایران در سال ۸۷، ۱۶۳ریال درنظر گرفته شده که در برابر ۲۲۰ریال سود هر سهم سال ۸۶، کاهش ۵۷ریالی را نشان می‌دهد.

همچنین سود عملیاتی تلفیقی مخابرات از رقم یک هزارو ۶۵۵میلیارد تومان در سال ۸۶ به رقم یک هزارو ۴۸۶میلیارد تومان در سال ۸۷ رسیده که یک هزارو ۶۹۴میلیارد ریال کاهش را نشان می‌دهد. این میزان معادل افت ۲/۱۰درصدی سود عملیاتی «اخابر» است. اما با نگاهی به صورت‌های شرکت اصلی مشخص می‌شود که سود خالص مخابرات از ۳۸۵میلیارد تومان در سال ۸۶ به ۱۴۳میلیون تومان در سال ۸۷ یعنی حدود ۱۰۰درصد کاهش رسیده است. از سوی دیگر درآمدهای عملیاتی این شرکت هم در سال ۸۷ به ۸۲۵میلیاردو ۵۳۶میلیون ریال رسیده که نسبت به سال ۸۶ که ۴هزارو ۷۶۱میلیاردو ۲۹۳میلیون ریال بوده، ۶/۸۲درصد کاهش را نشان می‌دهد.

اما در بخش دیگری از صورت‌های مالی مخابرات مبلغ ۳۰۰میلیارد تومان هزینه‌های تکلیفی دولت آمده که برخلاف اعلام قبلی مدیران مخابرات که از بازگشت آن به حساب‌های این شرکت خبر داده بودند، اعلام شده که این رقم هنوز به مخابرات برگردانده نشده و به حساب هزینه‌های غیرعملیاتی گذاشته شده است.

متن کامل این عدم بازگشت که در صورت‌های حسابرسی نشده مخابرات آمده به این شرح است: «پرداخت معادل ۳.۰۰۰.۰۰۰میلیون ریال به استناد پیوست شماره ۲قانون بودجه سال ۸۷ و از محل منابع شرکت ارتباطات سیار و بابت ردیف ۱۳۰۱۰۳ از زیرگروه کد ۱۳۰۱۰۰بند اول تحت نام سود سهام شرکت‌های دولتی واریز شده و در خصوص نحوه احتساب آن به عنوان هزینه تکلیفی یا توزیع سود قابل تقسیم مکاتبات لازم با مبادی ذیربط انجام که نسبت به قطعی نمودن مبلغ پرداختی اقدام شود.» گفتنی است در صورت بازگشت این رقم در سال جاری و قبل از برگزاری مجمع سالانه مخابرات، مبلغ ۵۰ریال سود به ازای هر سهم برای این شرکت شناسایی می‌شود. گرچه حتی با احتساب بازگشت این رقم باز هم سود خالص شرکت ۴درصد کاهش را در سال جاری نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

به هر روی هنوز تکلیف این رقم ۳۰۰میلیارد تومانی مشخص نیست، ولی در صورت بازگشت می‌تواند در سود سالانه مخابرات لحاظ شود.