گروه بورس -همایون دارابی: سهام بانک‌‌های بورسی روز گذشته سهم عمده‌‌ای از معاملات بورس اوراق بهادار را به خود اختصاص دادند به گونه‌‌ای که ۵۳درصد ارزش کل معاملات دیروز به معاملات سهام ۶بانک بورسی تعلق داشت.

در بازار دیروز معامله‌‌گران با توقف نخستین نماد بانکی برای برگزاری مجمع سالانه مواجه شدند. دیروز بانک پارسیان که صورت‌‌های مالی حسابرسی شده خود را عصر روز شنبه منتشر کرده بود برای برگزاری مجمع عمومی‌‌‌متوقف شد.

پیش از توقف نماد پارسیان تحت تاثیر نگرانی معامله‌‌گران از وضعیت بندهای حسابرسی شرکت که به ویژه در بند سوم بر وجود مطالبات معوق قابل ملاحظه تاکید کرده بود، تا ۲۹میلیون سهم شرکت معامله شود. در همین حال دیروز ناظر معاملات عرضه ۵درصد سهام بانک صادرات را در نرخ پایه یک هزار و ۲۳۴ریال در بازار امروز(دوشنبه) اعلام کرد.

این خبر سبب شد تا دیروز نیز بانک صادرات با رشد قیمتی و حجم معاملات قابل ملاحظه ۵/۴۲میلیون سهم همراه شود. در همین حال خلیل ارجمندی عضو هیات مدیره شرکت بورس روز گذشته از عرضه ۵درصد سهام بانک تجارت در روز ۲۴تیرماه خبرداده است.

به گفته وی، بانک سرمایه نیز در راه ورود به بورس قرار دارد. به نظر می‌‌‌رسد در چند ماه آینده و با وجود ابهام طرح تحول اقتصادی در مورد شرکت‌‌های تولیدی، تاکید بورس بر پذیرش شرکت‌‌های مالی نظیر بیمه‌‌ها و بانک‌‌ها معطوف باشد.

در همین حال معامله‌‌گران در انتظار اعلام زمان جلسه معارفه حفاری شمال هستند، جلسه‌‌ای که برخی برگزاری آن را منوط به مشخص شدن حضور یا عدم حضور نوذری وزیر کنونی نفت در دولت نهم قلمداد می‌‌‌کنند.

در بازار دیروز در تحولات مرتبط با طرح تحول اقتصادی سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی از نهایی شدن لایحه هدفمند کردن یارانه‌‌ها در هفته جاری خبر داده است. به گفته فرزین، این لایحه در ۱۴ماده به مجلس ارائه خواهد شد. فرزین در این مصاحبه از بخش‌هایی از این طرح رمز‌گشایی کرده است.

به گفته وی ۶۰درصد منابع طرح تحول به یارانه دهک‌های درآمدی تخصیص داده خواهد شد.

همچنین دولت در لایحه نحوه جبران آثار ناشی ازافزایش قیمت هدفمند کردن یارنه‌های نقدی، غیرنقدی و سهام در سال‌‌های اول پیش‌بینی کرده بود که با نزدیک شدن به سال‌‌های آخر برنامه پنجم توسعه و بر اساس یک نظام شناسایی این کمک‌ها به پوشش‌های تامین اجتماعی تبدیل می‌شد.

به گفته وی، دولت قیمت هدف و زمان رسیدن به قیمت واقعی حامل‌‌های انرژی را تعیین کرده بود. قیمت هدف برای بنزین و گازوییل فوب خلیج فارس و برای گاز و برق روش دیگری بود. اما کمیسیون مجلس در عین حال قیمت حامل‌‌ها را ریز به ریز و تک به تک برای سال اول مشخص کرده است و به عنوان مثال پیش‌بینی کرده قیمت برق در سال اول برای مصارف خانگی، کشاورزی و نیروگاه‌ها چقدر باشد.

وی با تایید تعیین قیمت بنزین در سال اول برای هر لیتر ۲۵۰ و برای گازوییل ۸۰ تومان افزود: دولت برای نحوه تعیین قیمت‌‌‌ها به کمیسیون فرمولی را ارائه کرده بود که به تصویب اعضای آن نیز رسید. ما معتقدیم مجلس برای هدفمند کردن یارانه‌ها نباید جدول قیمتی تعیین کند، بلکه اجازه دهد دولت بنا بر ملاحظات کارشناسی خود نسبت به تعیین قیمت حامل‌‌های انرژی تصمیم بگیرد.

با توجه به این اظهار نظر، کارشناسان بازار در انتظار تاثیر پذیری معاملات به ویژه معاملات سهام شرکت‌‌های مصرف‌کننده انرژی از این لایحه هستند. در همین حال پیش بینی جبران بخشی از هزینه خانوارها از طریق واگذاری سهام نیز می‌‌‌تواند بازار را با مازاد عرضه‌‌های

کنترل نشده مواجه کند.

در همین حال طرح افزایش بهای گازوییل می‌‌‌تواند تاثیرات گسترده‌‌ای را بر شرکت‌‌ها برجای بگذارد. شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد نیز دیروز در مورد طرح تحول از حذف صفر‌‌های پول ملی خبر داده بود. به گفته وی، ایجاد آرامش در قیمت‌‌‌ها و مهار تورم از موضوع‌هایی است که به طرح تحول اقتصادی قوام می‌بخشد.

در بازار دیروز معامله‌‌گران همچنین شاهد بازگشایی ۱۴نماد بازگشایی شد.در گروه پتروشیمی،‌‌‌ نماد پتروشیمی‌ ‌‌فن‌آوران بازگشایی شد.

این نماد پس از مدت‌ها توقف و در شرایطی که وجود برخی از بندهای الزام دار، سود قابل تقسیم شرکت را به حدود ۹۰۳ریال کاهش داده بود، در شرایطی بازگشایی شد که اجرای طرح تحول و همچنین افت بهای جهانی نفت به عنوان یک فاکتور مهم در قیمت گذاری محصولات بر این نماد سایه افکنده است. در همین حال معامله‌‌گران در این گروه منتظر بازگشایی نماد پتروشیمی ‌‌‌اصفهان هستند.

پتروشیمی‌‌‌اصفهان پس از ۱۴ماه توقف اخیرا گزارش عملکرد سال ۸۷ خود را منتشر کرده است. این گزارش عملکرد که بر اساس آن شرکت برمبنای نامه مهندس ترکان معاون سابق وزارت نفت اقدام به برآورد بهای تمام شده خود و قیمت خرید مواد اولیه خود کرده است، سبب شده برخی از معامله‌‌گران نسبت به بازگشایی این نماد پس از مدت‌ها توقف امیدوار شوند. در گروه تجهیزات سخنان نماینده مردم تبریز در مورد تراکتورسازی سبب شده است انتظار کارشناسان برای کاهش شدید سود این شرکت تقویت شود. به گفته علیرضا منادی، دولت اگر بدهی ۵۵‌‌میلیارد تومانی و وزارت جهاد کشاورزی بدهی هفت‌‌میلیارد تومانی خود را به تراکتورسازی پرداخت کند، حرکت اساسی در راستای رفع مشکل نقدینگی این واحد بزرگ صنعتی برداشته خواهد شد.

منادی تصریح کرد: مشکل دیگر تراکتورسازی ایران وجود تعداد شش هزار دستگاه تراکتور در محوطه این شرکت به علت عدم فروش است.

وی افزود: مشکل اساسی دیگر شرکت تراکتورسازی ایران این است که با وجود خصوصی شدن، هنوز با آن به صورت یک واحد دولتی رفتار می‌شود و باید اذعان کرد ایجاد هرگونه محدودیت نامتعارف برای صنعت تراکتورسازی کشور مشکل‌ساز خواهد شد.

در گروه تجهیزات صف خرید مپنا دیروز عرضه شد که مجددا با صف خرید همراه شد.

در گروه معدنی صف فروش توسعه معادن روی روز گذشته جمع آوری شد. در مجموع بازاردیروز بازاری با عرضه‌‌های قابل ملاحظه و ضعف نسبی بود که در آن شاخص ۲۲واحد افت کرد. ارزش معاملات نیز با توجه به قطعی شدن معاملات عمده هفته گذشته نماد آبسال به ۷/۱۹میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۳۷نماد مورد معامله ۶۱نماد با افت ارزش و ۷۰نماد با رشد ارزش معامله شدند.