ایجاد فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس

عکس: نگار متین‌نیا

سنا - فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی در مجلس تا یک ماه دیگر تشکیل می‌شود.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری در این باره اظهار داشت: در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی باید اولویت‌های توسعه صنعتی مشخص شود و امکانات تشویقی دولت از قبیل معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، تسهیلات بانکی و غیره برای بخش‌هایی که اولیت خاصی در جهت توسعه اقتصادی دارند، اختصاص یابد.

وی با اشاره به استقبال مناسبی که پس از همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری خارجی از سوی بیش از ۱۰ شرکت شده است، اظهار کرد: علاوه بر این همایش، همایش بزرگی هم با حضور ایرانیان خارج از کشور برگزار شد که بازخورد بسیار مناسبی داشته است.

در بین شرکت‌های استقبال‌کننده برای سرمایه‌گذاری در ایران،شرکت‌های بزرگ بین‌المللی از کشورهای اروپایی و آمریکایی هم وجود دارند که از ما خواسته‌اند پروژه‌های مناسب‌ سرمایه‌گذاری را به آنها معرفی کنیم.

علیشیری گفت: این همایش‌ها باید به صورت منظم و حتی هفتگی، در حوزه‌های تخصصی و بخشی مانند حوزه نساجی، سخت‌افزار و قطعات کامپیوتری، قطعات خودرو و صنایع و خدمات دیگربه صورت هفتگی برگزار شود.

معاون وزیر اقتصاد گفت: متولیان این همایش‌ها هم باید انجمن‌های تخصصی بخش خصوصی باشند و ما هم در این زمینه به آن‌ها کمک خواهیم کرد.

وی در ادامه افزود: همچنین با همکاری اتاق بازرگانی قصد برگزاری همایش‌های جذب سرمایه‌گذاری در ۱۰ کشور «سرمایه‌فرست» داریم که نخستین آنها در ترکیه است و با کشورهای چین و هنک‌‌نگ در حال مذاکره هستیم. علیشیری همچنین از آمادگی چند شرکت اروپایی برای سرمایه‌گذاری در زمینه صنعت قطعه‌سازی خودرو در ایران خبر داد.

رییس سازمان سرمایه‌گذاری تصریح کرد: مشکلی که هم‌اکنون ما با آن مواجه هستیم این است که با همه بخش‌های سرمایه‌گذاری، رفتار یکسانی انجام می‌شود و تسهیلات به صورت یکسان به همه بخش‌ها اختصاص می‌یابد.

در صورتی که سرمایه‌گذاری در دنیای امروز رقابتی است و باید مشوق‌ها به بخش‌های خاصی اختصاص پیدا کند که دارای بیشترین بازده برای کشور باشد و ورود سرمایه‌گذاری خارجی در کشور باید موجب ارتقای تکنولوژی، وضعیت شرکت و بهبود کیفیت تولید شود که در نتیجه آن صادرات نیز افزایش خواهد یافت.

این مقام مسوول در ادامه ضمن اشاره به روند معرفی پروژه‌ها در کشورهای دیگر برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی افزود: برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی در کشورهای دیگر از شرکت‌های مشاور بین المللی معتبری استفاده می‌کنند که در حقیقت این شرکت‌ها همه مطالعات دقیق را در مورد پروژه سرمایه‌گذاری انجام می‌دهند و در سطح بین المللی به بازاریابی و جست‌وجوی سرمایه‌گذاران توانمند مربوط به آن پروژه می‌پردازند.علیشیری در پایان از تشکیل فراکسیون سرمایه‌گذاری خارجی تا یک ماه آتی در مجلس شورای اسلامی خبر داد.