گروه بورس - رقابت بر سر بلوک ۵درصدی ملت موجب شد تا روز سه‌شنبه معامله‌ای بر روی این نماد معاملاتی انجام نشود.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته ۶۵۵میلیون سهم بانک ملت که ۵درصد از کل سهام منتشره این نماد معاملاتی را شامل می‌شد با قیمت ۱۳۰تومان عرضه شد، ولی رقابت سه گروه موجب شد نه تنها معامله‌ای بر روی این نماد انجام نشود، بلکه قیمت هر سهم این بلوک هم با رشد ۲۷ریالی قیمت مواجه شود.

در این عرضه که از سوی کارگزاری بانک ملت به نمایندگی از سازمان خصوصی‌سازی صورت گرفت، سه کارگزاری برای سه گروه رقابت کردند. گفته می‌شود، در معامله دیروز کارگزاری مفید برای گروه سایپا، کارگزاری صباتامین به منظور خرید بلوک برای مجموعه تامین اجتماعی و کارگزاری حافظ برای کنسرسیومی‌‌‌متشکل از صندوق آتیه کارکنان بانک ملت و یک سهامدار حقیقی وارد میدان رقابت شده است، گرچه دیگر اخبار حکایت از حضور دیگر شخصیت‌های حقوقی در معامله دیروز داشت که از جمله آن‌ها می‌توان به آستان قدس رضوی اشاره کرد.

بلوک ۸۵میلیارد تومانی ملت که پس از رقابت، ارزشی معادل ۸۷میلیارد تومان پیدا کرد امروز در شرایطی برای دومین روز پیاپی عرضه می‌شود که سازمان خصوصی‌سازی طبق آگهی‌های منتشره قبلی ۵درصد دیگر از سهام این بانک را طبق شرایط عرضه بلوک اول روی میز فروش می‌گذارد.

با این وصف به نظر می‌رسد این دو بلوک ۵درصدی که مجموعا ۱۰درصد از سهام این بانک را شامل می‌شود بیشتر برای اشخاصی جذاب است که بتوانند با استفاده از این میزان سهام به یک کرسی از هیات‌مدیره بانک یا حتی بیشتر از یک کرسی دست یابند.

در این میان به نظر می‌رسد خریداری این بلوک برای مجموعه تامین اجتماعی که سهامدار ۳/۱۵درصدی ملت است، جذاب‌تر از دیگر شخصیت‌های حقوقی حاضر در میدان رقابت باشد. تامین اجتماعی علاوه بر ۳/۱۵درصدی سهامی‌‌‌که از دولت بابت رد دیون دولتی در بانک ملت به دست آورده، متحدان استراتژیکی دارد که می‌تواند با آن‌ها، دو کرسی از هیات‌مدیره ملت را در صورت خرید دو بلوک ذکر شده به دست آورد. صندوق بازنشستگی کشوری ۹/۴درصد از سهام ملت را در اختیار دارد و تامین اجتماعی نیروهای مسلح هم سهامدار ۴درصدی ملت است. بدان معنی که این دو شرکت به همراه تامین اجتماعی ۲/۲۴درصد از سهام ملت را هم اکنون تحت تملک دارند و اگر دو بلوک ۵درصدی را نیز خریداری کنند، سهام آن‌ها در این بانک بزرگ به ۲/۳۴درصد می‌رسد که ارزش دو کرسی هیات‌مدیره را دارد.

همچنین از آن‌جا که هر سه مجموعه مذکور زیرمجموعه وزارت رفاه هستند، احتمال مشارکت آن‌ها در خریداری بلوک‌های دوگانه ملت وجود دارد. از طرفی دیگر صندوق آتیه کارکنان بانک ملت هم که یکی از رقبای عرضه دیروز بود، سهامدار ۲درصدی بانک محسوب می‌شود و اگر این دو بلوک را نیز خریداری کند، می‌تواند یک کرسی در ملت داشته باشد.

بر اساس اخبار رسیده کارگزاری مفید با توجه به افزایش ۸/۱میلیارد تومانی بلوک، از ادامه رقابت بر سر خریداری ۵درصد عرضه شده از روز اول خودداری کرد، بنابراین امروز تعداد رقبای بلوک به دو گروه تقلیل می‌یابد، البته اگر خریدار جدیدی به میان نیاید.

دیروز از مهر اقتصاد ایرانیان هم به عنوان یکی از رقبای بلوک ملت یاد می‌شد که این خبر تایید نشد. «مهر» پس از انتخابات ریاست‌جمهوری حضور کم‌رنگی در بازار داشته است.

عرضه بلوک ۵درصدی ملت دیروز با قیمت پایه ۱۳۰تومان با شرایط ۲۰درصد نقد و ۸۰درصد اقساط انجام گرفت. بخش اقساطی معامله که به صورت ۴ساله و با نرخ بهره ۶درصد در سال است، به جذابیت خرید این بلوک افزوده است. امروز نیز بلوک دوم ملت با همین حجم و طبق همین شرایط عرضه می‌شود.

روز گذشته سهام بانک ملت در بازار عرضه ۵/۲میلیون سهمی‌‌‌را تجربه کرد و حداکثر قیمت ۱۱۸۴ریال و حداقل ۱۱۷۰ریال را تجربه کرد و در نهایت با قیمت ۱۱۶۶ریال به روز معاملاتی خود پایان داد. در همین رابطه مدیرعامل کارگزاری بانک ملت گفت: به عنوان کارگزار عرضه کننده بلوک اول و ۵‌‌درصدی سهام بانک ملت، امروز هیچ دستور خریدی را قبول نکردیم، چرا که به فروش این بلوک و دیگر بلوک ۵‌‌درصدی سهام بانک ملت با قیمت‌‌های بهتری فکر می‌‌‌کنیم.

محمد غفار‌پور درباره عرضه بلوک اول و ۵‌‌درصدی سهام بانک ملت اظهار داشت: در ساعت ۱۰ و ۲۲ دقیقه دیروز، اولین کارگزار خریدار بلوک ۵‌‌درصدی بانک ملت با قیمت ۱۳۰ تومان وارد سامانه معاملاتی شد، بعد از گذشت ۷۰ دقیقه کارگزار دوم و سپس کارگزار خریدار سوم با قیمت‌‌های پیشنهادی وارد سامانه معاملاتی شدند و بدین ترتیب رقابت این سه گروه شکل گرفت.

وی ادامه داد: این رقابت تا ساعت ۱۱ و ۵۵ دقیقه و با افزایش قیمت هر سهم به هزار و ۳۲۷ ریال ادامه داشت، اما براساس دستورالعمل معاملات، ادامه رقابت در ۵ دقیقه پایانی ممکن نبود و به همین دلیل معامله بلوک اول و ۵‌‌درصدی بانک ملت به امروز کشیده شد.

مدیرعامل کارگزاری بانک ملت افزود: با این اوصاف فردا کارگزار پیشنهاد دهنده با قیمت ۱۳۲۷ ریالی، آغازگر ادامه رقابت خواهد بود.

غفار‌پور در برابر این سوال که آیا خریدار خارجی در بین سه گروه خریدار بلوک اول ۵‌‌درصدی بانک ملت نیز حضور داشت یا خیر پاسخ داد: از این موضوع اطلاعی ندارم، چرا که متقاضیان خرید بلوک‌‌ها از طریق کارگزاران خود اقدام به خرید می‌‌‌کنند.