گروه بورس - متوسط بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا 20‌خردادماه امسال با میانگین عمر 341روز، به 28درصد رسید.

«ایمان مقدسیان»، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: طی هفته منتهی به ۲۰خردادماه صندو‌ق‌های سرمایه‌گذاری روند مثبت و رو به رشدی را پشت سر گذاشتند. طی این هفته به غیر از یک صندوق، دیگر صندوق‌ها توانستند بازدهی مثبت داشته باشند. وی افزود: طی این هفته کمترین بازده متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز بود و بیشترین بازده را صندوق‌‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس‌بیمه، سهم آشنا و پویا( نهایت‌نگر) به دست آوردند.
وی در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس، سه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی‌، سهم آشنا و پیشتاز بیشترین بازدهی از ابتدای تاسیس را داشته‌اند. بازدهی صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی به بیش از 100‌‌درصد رسیده است. وی یادآور شد: از طرفی صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا که در ماه گذشته نیز موفق به کسب بیش از 2‌‌درصد بازدهی شده با بیش از 65‌‌درصد بازدهی در طول دوره فعالیت خود عملکرد موفقیت آمیزی را از نظر مدیریت سرمایه‌گذاری‌‌های خود داشته است. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با بیش از 44‌‌درصد بازدهی و بازدهی متوسط روزانه 11صدم درصد از لحاظ موفقیت در کسب بازدهی بعد از این دو صندوق بهترین عملکرد را داشته است. وی در عین حال گفت: این در حالی است که از نظر بازدهی متوسط روزانه که تعداد روزهای فعالیت صندوق نیز در آن در نظر گرفته می‌شود، صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بورس‌ بیمه بعد از صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی بیشترین بازدهی را دارد و موفق به کسب به طور متوسط 21صدم ‌‌درصد بازدهی در هر روز از فعالیت خود شده است. وی در مورد میانگین بازدهی صندوق‌ها گفت: بازدهی صندوق‌ها تا تاریخ 20خردادماه با میانگین عمر 342 روز، 28‌‌درصد بوده است.‌
ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری تا ۲۰خردادماه ۸۸ به بیش از یک هزارو۴۰۰‌‌میلیارد ریال رسیده که حدود ۶۷‌‌درصد این ارزش متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین ( در اوراق بهادار با درآمد ثابت) است و ۲۷‌‌درصد ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان است که تنها صندوقی است که در اندازه بزرگ فعالیت می‌کند.
«مقدسیان» تعداد حقیقی‌های صندوق را نزدیک به 3هزار نفر عنوان کرد و گفت: تا بیستم خردادماه امسال، نزدیک به سه هزار سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری حضور داشته‌اند و 75‌‌درصد ارزش صندوق‌ها را از آن خود کرده‌‌اند. همچنین ‌‌درصد تملک سرمایه‌گذاران حقیقی در صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارآفرین‌، پیشتاز، شاداب و پویا( نهایت نگر) بیش از دیگر صندوق‌ها است.