دنیای اقتصاد- بازار داد و ستد سهام روز گذشته نیز شاهد عدم تعادل در نمادهای عمده بازار بود. عدم تعادلی که نیاز به تزریق نقدینگی برای جمع‌‌آوری صف‌‌های فروش را ایجاد کرده است.در بازار دیروز معامله‌‌گران در آغاز معاملات با عرضه‌‌‌های سنگین دست به گریبان بودند که این امر به از میان رفتن صف خرید یکی از پایدار‌ترین صف‌‌های خرید در هفته‌‌‌های گذشته منجر شد. بازار در انتظار نقدینگی!

گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته نیز شاهد عدم تعادل در نمادهای عمده بازار بود عدم تعادلی که نیاز به تزریق نقدینگی برای جمع‌‌آوری صف‌‌های فروش را ایجاد کرده است.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در آغاز معاملات با عرضه‌‌‌های سنگین دست به گریبان بودند که این امر به از میان رفتن صف خرید ماشین‌‌سازی اراک یکی از پایدار‌ترین صف‌‌های خرید در هفته‌‌‌های گذشته منجر شد.

در کنار نماد ماشین‌‌سازی اراک نمادهای ملی مس و پاکسان نیز دیروز با عرضه‌‌‌هایی مواجه شدند. این امر در شرایطی بود که از میان بزرگان بازار تنها گل‌گهر پیش از برگزاری مجمع عمومی‌‌‌سالانه خود (نماد شرکت در پایان معاملات دیروز متوقف شد) از گزند عرضه‌‌‌ها به دور ماند هر چند که رغبت اندکی برای خرید این سهم با تشکیل صف خرید کمتر از ۵۰۰ هزار سهم وجود داشت. در کنار این شرایط البته بزرگان بازار عموما با صف‌‌های فروش همراه بودند. نمادهای مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری‌های معادن و فلزات، غدیر، پتروشیمی‌‌‌و صنعت و معدن، بانک‌‌های سینا، کارآفرین و اقتصاد نوین، پتروشیمی‌های خارک و اراک، توسعه معادن روی و همچنین آذراب با صف فروش همراه بودند تا بازار با عدم تعادل عرضه و تقاضا دست به گریبان باشد. در همین حال انتظار معامله‌‌گران برای حمایت از بازار توسط معامله‌‌گران عمده دیروز محقق نشد و حتی در نمادهایی که در روزهای گذشته خریدهای یک طرفه برخی از حقوقی‌ها رقم زننده شرایط بود نیز با عدم حضور معامله‌‌گران مواجه شد به گونه‌‌ای که جریان خرید و فروش در این گروه از نمادها متوقف‌ نیز باقی ماند.در شرایط کنونی معامله‌‌گران به انتظار حمایت سهامداران عمده از بازار هستند امری که می‌‌‌تواند سبب شود بازار با امنیت خاطر نسبت به حضور خریداران عمده به تعادل نسبی دست پیدا کند.

برخی کارشناسان بازار معتقدند در صورت حمایت از بازار و همچنین هماهنگی میان معامله‌‌گران عمده، بازار می‌‌‌تواند به سهولت در یک مدت زمان محدود به تعادل دست پیدا کند اما در صورت عدم حمایت، ناامیدی معامله‌‌گران می‌‌‌تواند به تشکیل صف‌‌های فروش سنگین و عدم تحرک آن منجر شود به گونه‌‌ای که جریان عرضه و تقاضا به سوی ضوابط رفع گره‌‌‌های معاملاتی و به تبع آن فشار بیشتر فروش منجر شود.

در بازار دیروز در گروه کانی غیر فلزی عرضه عمده کاشی اصفهان از طریق سرمایه‌‌گذاری بانک ملی صورت گرفت که این عرضه عمده ناموفق باقی ماند و خریداری برای آن حاضر نشد.

در گروه فلزی بازگشایی بازارهای جهانی در خود تحولی جدی را به همراه نداشت که همین امر بر جو راکد بازار تاثیر مضاعفی برجای گذاشت. در صورت وقوع حرکت عمده در بازارهای جهانی معامله‌‌گران می‌‌‌توانند در انتظار تاثیر پذیری بازار از این حرکت باشند.

در نماد مخابرات ایران دیروز معامله‌‌گران با مصاحبه خسروی ـ رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- مواجه شدند که وی از این سازمان به عنوان مرجع تغییر تعرفه تلفن ثابت خبر داده بود.به گفته وی در شرایط فعلی نیز هر گونه تغییر تعرفه مکالمه تلفن ثابت باید در کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصویب شود. وی درباره کاهش تعرفه مکالمات اپراتورها نیز گفت: موضوع کاهش تعرفه‌ها نیز توسط اپراتورها انجام می‌شود و به بررسی آن در کمیسیون ارتباطی ندارد اما با توجه به این که شاید این موضوع موجب ایجاد دامپینگ شود، باید به اطلاع سازمان برسد.

در گروه معدنی مجمع فوق العاده شرکت چادرملو به حضور یک عضو از ایمیدرو و یک عضو از سهام عدالت به همراه دو عضو امید و یک عضو سرمایه‌‌گذاری معادن و فلزات منجر شد. انتظار می‌‌‌رود چادرملو امروز (سه‌شنبه) بازگشایی شود.

در گروه دارویی البرز دارو مجوز افزایش سرمایه دریافت کرده است.

در مجموع بازار دیروز پس از تجربه سنگین‌ترین افت شاخص در معاملات روز یکشنبه دیروز با عدم خرید صف‌‌های فروش عمده با تنها ۱۱واحد افت شاخص همراه شد. ارزش معاملات نیز به ۱/۸میلیارد تومان بالغ شد.