شروین شهریاری
پرسش از خوانندگان از طریق تلفن و پست الکترونیک: لطفا تحلیلی از وضعیت شرکت توکافولاد و سودآوری آن در آینده ارائه دهید.

در مطلب روز گذشته به بررسی یکی از اجزای تشکیل دهنده درآمد توکا فولاد (سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها) پرداختیم. در ادامه دو بخش دیگر (فروش سرمایه‌گذاری‌ها و درآمد خدمات) و در نهایت تخمین سودآوری سال مالی آینده بررسی شده است:
- سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها: این سرفصل در بودجه توکا فولاد بخش قابل توجهی را تشکیل نمی دهد و در تخمین درآمد سال مالی آتی، آن را معادل میانگین چند سال گذشته (۷۰۰‌میلیون تومان) در نظر می‌گیریم.
-درآمد حاصل از خدمات: توکا فولاد دارای قراردادهای متنوع پیمانکاری- خدماتی با فولاد مبارکه است. در جدول زیر با استفاده از صورت‌های مالی حسابرسی شده، لیست این قراردادها و جزئیات درآمد و هزینه و حاشیه سود آنها در دو سال مالی گذشته مورد محاسبه قرار گرفته است:


در سال گذشته «وتوکا» با اخذ قراردادهای جدید، حجم فعالیت خود را در بخش خدمات گسترش قابل توجهی داده است که آثار این قراردادها بنا بر گزارش‌های شرکت عمدتا از سال مالی آتی (منتهی به 31 خرداد 88) در بودجه منعکس خواهد شد. برخی از این قراردادهای جدید عبارتند از:
۱ - پروژه ساخت و راه‌اندازی واگن برگردان شماره ۲ (کاردامپر) به مبلغ ۷/۲۲‌میلیارد تومان که طی ۳۰ ماه به انجام خواهد رسید و عملیات اجرایی آن از اوایل سال ۸۶ آغاز شده است.
2 - قرارداد ماشین شماره 2 ریخته‌گری فولاد مبارکه به مبلغ 24‌میلیارد تومان و مدت زمان 30 ماه که این قرارداد را در پایان سال 86 برنده شده و عملیات اجرایی آن در شرف آغاز است.
۳ - قرارداد احداث واحد تخلیه، انباشت و گندله سازی سبا به مبلغ ۹/۴۹‌میلیارد تومان که طی ۳۰ ماه به انجام خواهد رسید و عملیات اجرایی آن از ابتدای اسفند ۸۶ آغاز شده است.
4 - قرارداد طراحی و ساخت و راه‌اندازی واحد احیای مستقیم فولاد مبارکه به مدت 30 ماه به مبلغ 1/14‌میلیارد تومان.
۵ - قرارداد بلندمدت برش قلع اندود فولاد مبارکه به مبلغ ۲۸‌میلیارد تومان.
با توجه به مالکیت فولاد مبارکه در «وتوکا» و وضعیت نقدینگی مناسب این شرکت به عنوان کارفرما، انتظار می‌رود اجرای این قراردادها و پرداخت مطالبات توکافولاد با مشکل خاصی روبه‌رو نباشد.
در جدول زیر با لحاظ کردن آثار اخذ این قراردادهای جدید، تخمینی از درآمد حاصل از خدمات توکافولاد در سال مالی آینده ارائه شده است.
(ارقام جدول به‌میلیارد تومان)


در تفسیر ارقام ستون پیش‌بینی تحلیلی باید به چند نکته توجه داشت:
۱ -درآمد حاصل از کلیه قراردادها متناسب با پیشرفت کار موزون در طول یک سال مالی محاسبه شده است. بنابراین تاخیر در اجرای پروژه‌ها یا مسائل غیرمترقبه در این برآورد لحاظ نشده است.
2 -حاشیه سود قرارداد گندله سازی سبا و واحد احیای مستقیم مطابق گزارشات شرکت به ترتیب 7 و 5‌درصد در نظر گرفته شده است.
۳ -برای قرارداد ماشین ریخته‌گری شماره ۲ حاشیه سود ۷‌درصد منظور شده است.
4 -در پروژه قلع اندود با توجه به عدم ارائه اطلاعات بیشتر به منظور رعایت جانب احتیاط درآمدی در پیش‌بینی تحلیلی لحاظ نشده است. (با وجود ابلاغ قرارداد به شرکت)
۵ -در مورد اجاره واگن به توکا ریل و سایر قراردادها نیز درآمد « وتوکا» معادل سال مالی جاری در نظر گرفته شده است.
تخمین سودآوری شرکت در سال مالی آینده: با مقایسه ای در صورت سود و زیان چهار دوره مالی اخیر در می‌یابیم که حداقل بازده درآمدهای توکا فولاد به پیش‌بینی شرکت در سال مالی منتهی به 31 خرداد 87 اختصاص دارد. بدین معنا که «وتوکا» پیش‌بینی کرده در سال مالی جاری 72‌درصد از کل درآمدهای شرکت به سرفصل سود خالص پس از کسر مالیات انتقال باید. با رعایت جانب احتیاط، همین میزان بازده درآمد را برای سال مالی آینده در نظر می‌گیریم. بدین ترتیب با جمع بندی مفروضات در سه سرفصل فوق، پیش‌بینی درآمد خالص هر سهم در سال مالی آینده 590 ریال به دست می‌آید. بدیهی است که این یک گمانه زنی تحلیلی است و با تغییر مفروضات می‌توان به ارقام متفاوتی برای پیش‌بینی درآمد سال آینده دست یافت.

تخمین بودجه توکا فولاد در سال مالی منتهی به 31 خرداد 88
درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها ۹/ ۸‌میلیارد تومان
درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها 7/ 0‌میلیارد تومان
درآمد حاصل از ارائه خدمات ۸/ ۶میلیارد تومان
بازده کل درآمدها 72‌درصد
سود خالص ۸/ ۱۱میلیارد تومان
تعداد سهام شرکت 200‌میلیون برگه سهم
درآمد هر سهم پس از کسر مالیات ۵۹۰ ریال



Shahriary_sh@yahoo.com