فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار (WFE)، آخرین تحولات بورس‌های جهان را منتشر کرد. به گزارش امور بین‌الملل پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مهم‌‌ترین تحولات بورس‌های جهان در مارس ۲۰۰۸ میلادی به شرح زیر است: اخبار شرکتی

*بورس و اوراق‌بهادار تهران ۲۰‌درصد از سهام بازار جدید OTC ایران را که در شرف راه‌اندازی است، خریداری خواهد کرد.

*«بورس و اوراق‌بهادار بمبئی» ۲۶‌درصد از سهام «بورس ملی چندگانه هند» را خریداری کرد.

*«گروه بورس کالای شیکاگو (CME)» و شرکت «هلدینگ NYMEX» - که شرکت مادر «بورس کالای نیویورک» می‌باشد - یک یادداشت تفاهم جامع امضا نمودند که به موجب آن طبق شرایط توافق شده، CME مالکیت هلدینگ NYMEX را بر عهده خواهد گرفت.

*DIFX: تکمیل فعل و انفعالات بین «بورس مالی بین‌المللی دبی (DIFX)»، «بورس دبی» و «نزدک» به تشکیل «گروه نزدک OMX» انجامید که این شرکت طبق توافق، مالکیت ۳/۳۳‌درصد از سهام DIFX را به دست آورد.

*بورس Eurex با «بورس انرژی اروپا (EEX)» جهت افزایش سهام تحت مالکیت خود در بورس اخیر از ۸۵/۲۰ به ۰۷/۴۴‌درصد وارد مذاکره شده است.

*دوره ریاست «Paul Chow» در بورس هنگ‌کنگ تا ۳۰ آوریل ۲۰۱۰ تمدید شد.

*ادغام بورس‌های «نزدک» و OMX و تاسیس «گروه نزدک OMX» نهایی شد.

*«بورس NYSE یورونکست»، مجموعه فلزات «گروه CME» را خریداری کرد. داد و ستد ابزار مشتقه فلزات قیمتی در سال‌جاری در Liffe Connect انجام خواهد شد.

*«بورس NYSE یورونکست» ۵‌درصد از سهام «بورس ملی چندگانه هند» را خریداری کرد.

*«گروه بورس سنگاپور SGX» موافقت تملک ۹۵‌درصد از سهام «بورس کالای سنگاپور» را اعلام کرد.

*«یوجون ژانگ» که پیشتر رییس کل اجرایی بورس و اوراق‌بهادار شن ژن بود، از سوی «کمیسیون قانونگذاری اوراق‌بهادار چین (CSRC)» به ریاست بورس و اوراق‌بهادار شانگهای منصوب و «لی پینگ سونگ» معاون اجرایی وی از سوی CSRC به ریاست بورس و اوراق شن ژن منصوب گردیدند.

خدمات جدید

*«بورس و اوراق‌بهادار سائوپولو (Bovespa)» برای شرکت هایی که قصد دارند به طور تدریجی به بازار سرمایه دسترسی داشته باشند، بخش جدید پذیرش در بازار OTC سازمان یافته طراحی می‌نماید.

*«بورس مالزی» یک پلت‌فرم معاملاتی جدید برای بازار اوراق قرضه مالزی معرفی کرد.

*«گروه بورس کالای شیکاگو (CME)» به موازات معاملات از طریق تالار، دادوستد الکترونیکی اختیار بر آتی محصولات کشاورزی را ارائه کرد.

*«بورس Eurex»، «بورس و اوراق‌بهادار بین‌المللی (ISE)» و «موسسه پایاپای اختیار» در نظر دارند که یک لینک معاملاتی و پایاپای «فرا آتلانتیک» ایحاد نمایند.

*بورس اوراق‌بهادار تهران در سال ۲۰۰۸ بازارهای اولیه و ثانویه را معرفی خواهد کرد.

*«بورس NYSE یورونکست» خدمات ارزیابی جامع مستقل جدید بنام Prime Source را معرفی کرد.

*«بورس اسلو» برای ارائه اطلاعیه‌های شرکت‌های پذیرفته شده، یک یادداشت تفاهم توزیع اطلاعات با آژانس خبری منعقد کرد.

*«بورس اسلو» ساعات دادوستد را تا ساعت ۱۷:۳۰ افزایش داد.

*بورس «گروه TSX (کانادا)» در نظر دارد یک بازار جدید جایگزین با نوسان بالا معرفی کند.

ابزارهای جدید

*«بورس و اوراق‌بهادار کراچی» اولین بازار قرارداد آتی شاخص را معرفی و قصد دارد بازار اختیار و نیز شاخص‌های مرتبط را در سال ۲۰۰۸ معرفی کند.

*«بورس کره جنوبی» بازار آتی اسناد خزانه ۱۰ ساله را معرفی کرد.

*«گروه نزدک OMX» مجوز قانونی بازار اختیار بر اوراق‌بهادار و شاخص به نام «بازار اختیار نزدک» را اخذ نمود. این بازار از ۱۲ فروردین سال‌جاری عملیاتی شده است.

*بورس «NYSE یورونکست» در نظر دارد پس از اخذ مجوز قانونی، برای اولین بار در نیویورک بازار «شرکت‌های تصاحب شده (تحت تملک)» را معرفی کند.

*«بورس و اوراق‌بهادار فیلادلفیا» ابزار آتی بر شاخص صنایع پیشرو خود یعنی «خدمات نفتی»، «نیمه رسانا» و «ساختمان» را معرفی می‌کند.

*«گروه بورس سنگاپور (SGX)» در نظر دارد تا اواسط سال ۲۰۰۸، قرارداد آتی بر شاخص «MSCI Asia Apex ۵۰» را معرفی نماید.

ارتباط بین بازارها

*«بازار اوراق‌بهادار ابوظبی» و «بازار اوراق‌بهادار Gre Tai» تایوان یک یادداشت تفاهم امضا نمودند.

*«بورس پول بین بانکی باکو» و «بورس اوراق‌بهادار مولداوی» یک یادداشت تفاهم امضا کردند.

*بورس آلمان به طور جداگانه با بورس‌های اوراق‌بهادار قزاقستان و هوشی مین (ویتنام) یادداشت تفاهم به امضا رساند.

*Euroclear و «سپرده‌گذاری اوراق‌بهادار ملی هند» جهت ایجاد روابط نزدیک‌تر بین دو سپرده‌گذاری مرکزی اوراق‌بهادار، یک یادداشت تفاهم امضا نمودند.

*با امضای یادداشت تفاهم بین «بورس اوراق‌بهادار بین‌المللی (ISE)» و «بورس اوراق‌بهادار اساکا»، اولین گام در جهت ایجاد شرکت سهامی مشترک و معرفی پلت‌فرم معاملاتی جدید ابزار مشتقه با مالکیت مشترک برداشته شد.

*«بورس اوراق‌بهادار کراچی» به طور جداگانه با «بازار اوراق بهادار ابوظبی (ADSM)» و «بازار مالی دوبی (DFM)» جهت پذیرش فرامرزی شرکت‌های پذیرفته شده، یادداشت تفاهم به امضا رساند.

*«بورس اوراق‌بهادار اساکا» و «بورس کالای توکیو» یادداشت تفاهم امضا کردند.

*بورس‌های اوراق‌بهادار تهران و اندونزی و مراجع قانونگذاری آنها یادداشت تفاهم به امضا رساندند.

*«بورس وین» و «بورس پول بین بانکی مسکو (MICEX)» برای استفاده از اطلاعات قیمتی MICEX در محاسبه شاخص بورس وین یک یادداشت تفاهم امضا نمودند.

*بورس‌های کاستاریکا، ال سالوادور و پاناما نسبت به مدل بازار و الگوی جدید یکپارچگی موافقت نمودند. سه بورس با امضای یک یادداشت تفاهم نسبت به تاسیس یک شرکت با مشارکت مساوی هر یک از آنها به توافق رسیدند.