گمانه زنی‌های بازار از تعدیل «مپنا» تا عرضه عمده تکنوتار

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته، همچنان شاهد تداوم عرضه‌ها بود، اما اغلب این عرضه‌ها منطقی بوده و از سوی معامله‌گران خریداری شد. در بازار روز چهارشنبه صف خرید فولاد خراسان عرضه شد، اما پس از این عرضه «فخاس» باز هم با صف خرید مواجه شد.

در بازار روز چهارشنبه عرضه بیش از ۹/۲‌میلیون سهم سیمان اردبیل که توسط سرمایه‌گذاری سیمان کرمان صورت گرفته بود، معامله شد. بلوک ۲۵/۴‌درصدی سیمان اردبیل از طریق کارگزاری بانک ملی انجام و به قیمت پایه هر سهم ۳۴‌هزار و ۴۵۰ریال معامله شد.

گفته می‌شود، این بلوک بین مجموعه گروه سرمایه‌گذاری بانک ملی جابه‌جا شده است.

دیگر خبر بازار اینکه سهامدار عمده و اصلی شرکت بورسی کابل‌سازی تک ۲۲۵‌هزار سهم این شرکت را به فروش گذاشت.

شرکت بسته‌بندی خشکبار آرات که با مالکیت ۴۳‌درصدی سهامدار عمده کابل‌سازی تک است، ۲۲۵‌هزار سهم (معادل ۵/۲‌درصد) این شرکت فعال در صنعت برق را به صورت یکجا و نقد عرضه می‌کند.

این عرضه عمده توسط کارگزاری نواندیشان بازار سرمایه در تابلوی فرعی انجام خواهد شد و قیمت پایه هر سهم این تعداد سهام ۶۱۹ تومان تعیین شده است.

«مپنا»بدون تعدیل مثبت EPS

گفته‌های بازار: در حالی که عرضه دوم مپنا در بازار بدون خریدار باقی ماند، برخی شایعه‌سازان از احتمال افزایش EPS این شرکت در گزارش ۱۲ماهه ۸۶ سخن می‌گویند.

این شرکت در بهمن‌ماه سال گذشته EPS خود را با ۴درصد تعدیل کرده بود.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری گزارش می‌دهند، آخرین EPS اعلام شده از سوی شرکت ۳۱۱ریال است و در مجمعی که احتمالا هفته آخر خردادماه برگزار می‌شود، در مورد تقسیم همین میزان EPS تصمیم‌گیری می‌شود و احتمال تعدیل مثبت EPS بعید نیست.

این شرکت پیشنهاد تقسیم ۵۰درصد از EPS تحقق یافته خود را در مجمع دارد. مپنا در گزارش ۹ماهه ۸۳درصد از پیش‌بینی درآمد هرسهم خود را پوشش داده است.

احتمال برگزاری مجمع «شیران» در آخر اردیبهشت

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده شرکت صنایع شیمیایی ایران پیش‌بینی درآمد هرسهم سال ۸۶ خود را ۴ تا ۵درصد افزایش داده است، از سویی دیگر، گفته می‌شود مجمع این شرکت به زودی برگزار می‌شود.

شنیده‌های ما: اما براساس اخبار رسیده به دلیل افزایش قیمت نفت سفید در سال گذشته، احتمال افزایش

EPS ا۱۲ماهه «شیران» بعید است، بنابراین شرکت به احتمال بسیار زیاد پیش‌بینی سود خود را محقق کرده است. این گزارش می‌افزاید: مجمع شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران قرار است، ۳۱ اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شود.

«وتوکا» تعدیلی ندارد

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری توکافولاد نیز که در نخستین روزهای معاملاتی سال، معاملات پرحجمی را شاهد بود، با شایعه احتمال افزایش EPS در پایان ۱۲ماهه یعنی پایان خردادماه سال‌جاری مواجه است.

آخرین EPS اعلام شده از سوی این شرکت ۴۱۹ریال است.

شنیده‌های ما: بنابر اخبار رسیده، در‌حال‌حاضر شرکت توکافولاد تعدیلی در دستور کار خود ندارد.

احتمال عرضه عمده تکنوتار

گفته‌های بازار: گفته می‌شود، شرکت تجهیزات نفت، سهامدار ۲۳درصدی تکنوتار قصد عرضه سهام این شرکت را در بازار به صورت عمده دارد.

شنیده‌های ما: اما شنیده‌های ما چنین چیزی را تایید نمی‌کند، ضمن اینکه تجهیزات نفت شرکتی دولتی است و عرضه سهام تحت تملک آن باید با هماهنگی خصوصی‌‌سازی یا در قالب سهام عدالت صورت گیرد.