انجام معامله «تایدواتر» فعلا منتفی شد

گروه بورس: اواسط اسفندماه بود که «دنیای اقتصاد» به‌دلیل وجود ابهامات در برگزاری مجمع «تاواتر» و واگذاری ۲/۴۲درصد سهام آن نوشت که این معامله احتمالا انجام نمی‌شود و دیروز پس‌از یک‌ماه و نیم این موضوع تحقق‌یافت و سازمان خصوصی‌سازی آن‌را اعلام کرد. یک کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: پس از تقسیم سود ۲/۳۴‌میلیارد تومانی تاید‌واتر، این شرکت برای واگذاری ۲۴/۴۲‌درصدی خود نیازمند قیمت‌گذاری مجدد است. سعید پورفهیمی به خبرنگار ما گفت: ارزشگذاری پیشین این شرکت براساس سود انباشته‌ای بوده است که طی مدت ۵‌سال در این شرکت تحت عنوان سود انباشته منعکس شده است و حال ارزش‌گذاری مجدد این شرکت براساس دارایی‌های ثابت و در گردش این شرکت باید صورت گیرد. همزمان با ابراز نظر این کارشناس روز گذشته سایت رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار از انجام معامله بلوکی تاید واتر در زمان دیگری خبر داد. در نامه رییس‌ سازمان خصوصی،‌ دلایل تعویق این معامله اعلام شده است.

رییس سازمان خصوصی‌سازی روز گذشته طی نامه‌ای به مدیرعامل شرکت بورس اعلام کرد: به دلیل عدم بررسی درخواست سرمایه‌گذاران خارجی در سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران به منظور خرید سهام شرکت تایدواتر و تقسیم سود انباشته ۱۵۰‌تومانی برای هر سهم تایدواتر در مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده این شرکت در ۲۵‌فروردین ماه و تاثیر آن بر قیمت سهام شرکت، عرضه عمده این شرکت به زمان دیگری موکول شد.پیش از این قرار بود ۹۱‌میلیون و ۳۸۵‌هزار و ۴۱۷‌ سهم از سهام شرکت تایدواتر دیروز با قیمت پایه هر سهم ۷۹۶۶‌ریال در بورس عرضه شود.

به گزارش سنا، مدیریت بازار شرکت بورس و اوراق بهادار تهران تصمیمات بعدی درخصوص این سهم را اعلام خواهد کرد.در این رابطه علی صحرایی مدیر بازار به فارس گفت: برخی از مشتریان اقدام به واریز ۳‌درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه یا ارائه ضمانت‌نامه بانکی بدون قید و شرط کرده بودند که با عدم عرضه سهام تایدواتر، این مشتریان باید نسبت به دریافت وجه نقد یا ابطال ضمانت‌نامه‌ بانکی اقدام کنند.با این اقدام سازمان خصوصی‌سازی موضوع عرضه بلوک ۲۴/۴۲درصدی سهام تایدواتر وارد مرحله تازه‌ای شد و باید دید طی روزهای آینده دو سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بنادر و کشتیرانی (مالک اصلی و فروشنده سهام مدیریتی تایدواتر) چه واکنش‌ها و تصمیماتی را اتخاذ خواهند کرد.

به این ترتیب خریداران بالقوه تایدواتر باید منتظر تصمیم خصوصی‌سازی برای اعلام روز جدید عرضه بلوکی سهم تاید واتر بمانند تا برای خرید این سهم در قیمت‌گذاری دوباره سازمان خصوصی‌سازی به رقابت بپردازند.

در حالی که مجمع روز یکشنبه تایدواتر با توجه به رای مثبت سازمان بنادر و کشتیرانی، سود انباشته شرکت را به ازای هر سهم ۱۵۰ تومان تقسیم کرد، رییس سازمان خصوصی‌سازی با انتقاد از این اقدام،آن‌را در راستای مقاومت‌هایی با خصوصی‌سازی اعلام کرده بود.