بلوک 17درصدی «ومعادن» به «فولاد» رسید

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در روز سه‌شنبه عرضه عمده دو شرکت تراکتورسازی ایران و سرمایه‌گذای معادن و فلزات را تجربه کرد. بر این اساس، روز گذشته صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد ۱۷ درصد،‌ معادل ۲۱۴میلیون و ۵۸۲هزار سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات را در بورس تهران عرضه کرد. این عرضه بلوکی پس از گذشت نیم ساعت، بدون رقابت از سوی فولاد مبارکه اصفهان با همان قیمت پایه ۹۹۵ تومانی و به ارزش ۲۱۳میلیارد تومان خریداری شد.

«فولاد» ظرف ۹ روز کاری باید ۹/۲۸درصد از ارزش معامله یعنی مبلغ ۶۱۷میلیارد ریال را به صورت نقد و همچنین مابقی ارزش معامله را نیز باید طی ۳ قسط با فاصله زمانی ۶ ماه به کارگزار فروشنده پرداخت نماید که اقساط این معامله با سود ۱۲درصد محاسبه و قابل پرداخت است.

انجام این معامله در کنار اتحادی که میان دو صنعت فولاد و سنگ‌آهن ایجاد می‌کند، اما تاثیری در مدیریت فولاد مبارکه در دوقلوهای سنگ‌آهنی ندارد، لیکن این امکان را فراهم می‌کند تا «فولاد» نیز در سود این شرکت‌ها شریک شود.

اما همزمان با انجام این معامله تامین نقدینگی ۶۱میلیارد تومانی آن طی ۹ روز به سوالی برای معامله‌گران تبدیل شده است.

فولاد مبارکه هر سال مبلغی از سود خود را به عنوان کمک به صندوق بازنشستگی فولاد پرداخت می‌کرد، حال آنکه بلوک ۱۷درصدی «ومعادن» را هم‌اکنون از همین صندوق خریداری کرده است و در حال حاضر این گمانه به وجود آمده که با توجه به خصوصی شدن «فولاد» دیگر نیازی به پرداخت کمک سالانه به صندوق بازنشستگی فولاد نباشد و فولاد بتواند از محل همان کمک‌هایی که به صندوق در گذشته داشته، ثمن نقدی و اقساط معامله «ومعادن» را بپردازد.

«فولاد» در سال ۸۵ حدود ۱۰۲میلیارد تومان و تنها در ۶ ماه نخست سال ۸۶، حدود ۵۳میلیارد تومان به صندوق بازنشستگی فولاد به عنوان کمک پرداخت کرده که مهم‌ترین دلیل آن دولتی بودن فولاد بوده است.

در صورت حذف تدریجی کمک فولاد مبارکه به صندوق بازنشستگی فولاد، شاید این موسسه با نگرانی کاهش نقدینگی مواجه شود، اما باید این نکته را یادآوری کرد که قیمت تمام‌شده هرسهم «ومعادن» برای صندوق فولاد رقمی در حدود ۱۰۰ تومان است، حال آنکه هر سهم بلوک ۱۷درصدی آن را به قیمت۹۹۵ تومان به فولاد مبارکه اصفهان فروخته است.

با واگذاری ۱۷درصد از سهام «ومعادن» به فولاد مبارکه اصفهان، سهم صندوق بازنشستگی فولاد در این شرکت به حدود ۵۱درصد تقلیل یافت و «فولاد» از این پس به عنوان دومین سهامدار عمده «ومعادن» مطرح است.

امیدواری بازار این است گرچه مالکیت ۱۷‌درصدی فولاد در «ومعادن» به کسب تنها یک‌کسری از هیات‌‌مدیره این شرکت سرمایه‌گذاری منجر می‌شود و تاثیر مدیریتی در تصمیم‌گیری‌های این شرکت به‌ویژه دوقلوهای سنگی آهنی ندارد، اما حضور «فولاد» در ترکیب سهامداران معادن و فلزات به تنش‌های ناشی از اختلاف‌نظر این فولاد‌ساز بزرگ با تولید‌ کنندگان سنگ‌آهن بر سر نرخ سنگ‌آهن و آزادسازی نرخ آن پایان دهد.

همزمان با خرید ۱۷‌درصد از سهام «و معادن» توسط فولاد مبارکه اصفهان، این شایعه برای بار دیگر در بازار تقویت شد که «فولاد» ۴۰‌درصد از سهام سرمایه‌گذاری امید را نیز می‌‌خرد، شایعه‌ای که پیش از این از سوی «فولاد» رد شده بود.

دیگر معامله عمده بازار دیروز، مربوط به بلوک ۴۵/۴۲‌درصدی تراکتورسازی ایران بود.

در روز گذشته رقابت برای خرید بلوک ۴۲‌درصدی «تایرا» میان ۳ خریدار آغاز شد. این رقابت تا پایان روز معاملاتی سه‌شنبه موجب رشد ۱۴۷‌درصدی قیمت هر سهم این بلوک نسبت به قیمت پایه شد.دیروز رقابت بر سر خریداری این بلوک در حالی با نرخ ۳‌هزار و ۶۷۵‌ریال آغاز شد که در پایان معاملات بدون انجام هیچ‌معامله‌ای به دلیل ادامه رقابت، نرخ هر سهم بلوک به ۴‌هزار و ۳۰۵‌ریال رسید.گفته می‌شود، سایپا یکی از رقبای اصلی این عرضه است و آستان قدس رضوی نیز به همراه مالک یک شرکت خصوصی دیگر رقبای این معامله هستند.دیگر خبر بازار این که درحالی که قرار بود، بلوک ۲۴/۴۲‌درصدی تایدواتر خاورمیانه در بازار دیروز عرضه شود، این عرضه با مخالفت سازمان خصوصی‌سازی لغو شد.

اما این نماد معاملاتی به‌رغم تقسیم ۱۵۰‌تومانی سود در مجمع، پس از بازگشایی نماد تنها افت ۵۶‌تومانی قیمت را تجربه کرد و به میزان ۴/۱‌میلیون سهم معامله شد.

همزمان با اوج گرفتن معامله‌های عمده در بورس تهران، سرمایه‌گذاری سیمان کرمان امروز بیش از ۹/۲میلیون سهم سیمان اردبیل را عرضه می‌کند.

بر اساس این گزارش، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان کرمان امروز ۲میلیون و ۹۷۷هزار و ۱۵۶ سهم (معادل ۲۵/۴درصد) از سهام سیمان کرمان را به قیمت پایه هر سهم ۳۴هزار و ۴۵۰ریال عرضه خواهد کرد.

براساس این گزارش، این عرضه به صورت یکجا و نقد و در تابلوی فرعی انجام خواهد شد و کارگزاری بانک ملی متولی آن تعیین شده است.

سیمان اردبیل با سرمایه ۷میلیارد تومانی به ازای هر سهم یک‌هزار و ۹۴۹ ریال سود (EPS) در تاریخ ۳۰ دی ۸۶ پیش‌بینی و اعلام کرده که با توجه به قیمت ۲هزار و ۵۱ تومانی هر سهم این شرکت، نسبت قیمت به درآمد( P/E) آن ۵/۱۰ مرتبه است.

قیمت سهام این شرکت از ۲هزار و ۳۲۴ تومان در سال گذشته با نزول مواجه شده و هم‌اکنون به محدوده ۲هزار و ۵۱ تومان رسیده است.

در بازار دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ایران ترانسفو، مهندسی نصیرماشین،‌ کاشی و سرامیک سینا، جوش‌و اکسیژن و رادیاتور ایران مورد بازگشایی قرار گرفتند.