آغاز رقابت بر سر خرید «تایرا»

گروه بورس- علیرضا باغانی: درحالی که عرضه سهام دو شرکت سموم علف‌کش و مپنا در بورس تهران با شکست‌ مواجه شد، سومین عرضه عمده سال مربوط به عرضه ۳۸۲‌میلیون سهم شرکت تراکتورسازی ایران در روز گذشته با استقبال شخصیت‌های حقوقی و حتی حقیقی قرار گرفت. روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه ۴۵/۴۲‌درصدی سهام تراکتورسازی ایران کرد که در پی این عرضه ۵‌ خریدار برای به‌دست آ‌وردن این بلوک با یکدیگر رقابت کردند.

عرضه ۳۸۲‌ میلیون سهمی ‌«تایرا» پیش از این قرار بود با قیمت پایه هر سهم ۱۵۲‌تومان انجام شود، اما از آنجا که قیمت تابلو در روز عرضه بالاتر از قیمت پایه تعیین شده بود، رقابت بر سر خریداری این بلوک از قیمت هزار و ۷۴۳‌‌ریال آغاز شد، اما در شرایطی که در آغاز عرضه ۵‌خریدار با یکدیگر به رقابت پرداختند، با افزایش قیمت هر سهم بلوک یادشده به بیش از ۳۰۰‌تومان، شمار رقبا به عدد ۷ ‌رسید.

ارزش این معامله براساس نرخ روز گذشته تابلوی بورس، ۵/۶۶‌میلیارد تومان بود که در پایان معاملات با ۱۱۱‌درصد رشد به ۵/۱۴۰‌میلیارد تومان رسید، بدان معنی که قیمت پایه هزار و ۷۴۳‌ریالی‌«تایرا» به سه‌هزار و ۶۷۵‌ ریال رسید.

از آستان قدس‌ رضوی، مجموعه سایپا، مالک یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده و یک شرکت خارجی به عنوان خریداران احتمالی بلوک «تایرا» یاد می‌شود که در روز دوشنبه با یکدیگر به رقابت پرداختند.

تحلیل‌گران دلیل افزایش قیمت قابل توجه بلوک ۴۵/۴۲‌درصدی تراکتورسازی ایران را در دارایی‌ها و شرکت‌هایی می‌دانند که «تایرا» در اختیار دارد.

تراکتورسازی ایران ۵۱‌درصد سهام دو شرکت بورسی موتورسازان تراکتورسازی و ریخته‌گری تراکتورسازی و دو شرکت غیربورسی تراکتور ونیران و تراکتورسازی تاجران را در اختیار دارد، افزون بر این «تایرا» ۱۰۰‌درصد سهام شرکت‌‌‌های تراکتورسازی ارومیه، تراکتورسازی کردستان، شرکت بازرگانی تراکتورسازی، خدمات صنعتی تراکتورسازی، مهندسی و تامین قطعات، ساخت و ماشین ابزار و خودروسازی دیزلی آذربایجان را در اختیار دارد.

شرایط این معامله عمده به صورت یکجا و نقد و اقساط (۲۵درصد نقد و ۷۵‌درصد اقساط ) اعلام شده و این عرضه توسط کارگزاری توسعه سهند انجام خواهد شد و خریدار این بلوک از سهام تراکتورسازی برای پرداخت ۲۵‌درصد وجه نقد معامله، ۲۰ روز کاری مهلت خواهد داشت.

در دیگر شرایط این عرضه اعلام شده کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که ۳‌درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را نقدا یا به صورت ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به این شرکت ارائه کنند. در صورتی که خریدار به تعهدات خود پس از ورود سفارش خرید عمل نکند ابتدا کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزارفروشنده)

از محل وجه واریزی یا ضمانت نامه مذکور تامین و مابقی آن به عنوان وجه التزام به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز خواهد شد. کارمزد کارگزار فروشنده به عهده سازمان خصوصی‌سازی خواهد بود و کارگزارانی که در این گونه معاملات بدون دریافت مبلغ مذکور یا ضمانت نامه بانکی از مشتری اقدام به ورود سفارش کنند راسا ملزم به پرداخت کلیه کارمزدهای معامله (به استثنای کارمزد کارگزار فروشنده) به حساب اشخاص مربوطه و مازاد آن تا سقف ۳‌درصد ارزش معامله بر اساس قیمت پایه به حساب سازمان خصوصی‌سازی هستند.

سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف ۲ روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.

روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت‌های تولی‌پرس، سیمان فارس، سازه‌پویش، توسعه معادن روی ایران، ملی سرب و روی ایران و حق تقدم توسعه معادن روی ایران بازگشایی شدند.

احتمال افزایش سرمایه «وامید»

گفته‌های بازار: در شرایطی که سرمایه‌گذاری امید خود را برای برگزاری مجمع عادی سالانه به منظور تصویب صورت‌های مالی و تقسیم سود نقدی آماده می‌کند، گفته می‌شود گرچه زیرمجموعه‌های «وامید» از جمله چادرملو پیش‌بینی‌های خود را تعدیل کرده است، اما تاثیر این تعدیل و تعدیل‌های احتمالی در EPS سال ۸۷ در نظر گرفته می‌شود.

بنابراین در مجمع عادی سالانه «وامید» براساس همان EPS ا۵۴۵ریالی خود نسبت به تقسیم سود اقدام می‌کند.

شنیده‌‌های ما: بنابر اخبار رسیده مجمع سرمایه‌گذاری امید قرار است تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه برگزار شود.

در این مجمع ضمن تصمیم‌گیری درباره تقسیم سود که پیش از این از سوی هیات‌مدیره ۶۰درصد پیشنهاد شده است، صاحبان سهام در مورد افزایش سرمایه ۲۵درصدی شرکت نیز تصمیم‌گیری می‌کنند که بر این اساس سرمایه شرکت از ۴۰۰میلیارد تومان به ۵۰۰میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

این شرکت در آخرین گزارش، EPS خود را ۵۸۳ریال اعلام کرده است. ضمن اینکه تاثیر تعدیل شرکت‌های زیرمجموعه نیز در EPS سال ۸۷ شرکت محاسبه خواهد شد.

تعدیل سیمان خزر بعید نیست

گفته‌های بازار: گفته می‌شود، شرکت سیمان خزر از محل افزایش ظرفیت خود تا ۴هزار تن، توانایی تعدیل مثبت بالای ۱۰درصد را دارا است.

شنیده‌های ما: براساس اخبار رسیده احتمال افزایش EPS شرکت در سال ۸۷ بعید نیست، چرا که افزایش ظرفیت تولید سیمان از ۲هزار تن تا ۴هزار تن در سال‌جاری می‌تواند، پیش‌بینی درآمد هرسهم شرکت را متاثر سازد.

تعدیل «کگل»، زیر ۱۰درصد

گفته‌های بازار: همزمان با تعدیل مثبت EPS چادرملو، گفته می‌شود گل‌گهر نیز پیش‌بینی سال ۸۶ خود را تا ۱۰درصد افزایش می‌دهد.

شنیده‌های ما: اما منابع خبری گزارش می‌دهند که تعدیل مثبت احتمالی گل‌گهر در سطح ۱۰درصد نیست.