تلاش برای چرخش بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد تزریق نقدینگی با هدف جمع‌آوری صف‌‌های فروش و به تعادل رساندن بازار بود. در معاملات دیروز کارشناسان بازار به دنبال عدم حضور ریاست‌جمهوری در صدا و سیما که قرار بود در آن مفاد طرح تحول اقتصادی ریاست جمهوری مطرح شود، در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که همچنان بازار در مسائل کلان خود با ابهام مواجه بود. در تحولات سیاسی همچنین لغو دیدار البرادعی و آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی نیز با اهمیت تلقی می‌شد. از سوی دیگر طرح ارائه بسته پیشنهادی ایران از سوی متکی، وزیر امور خارجه ابهامات را دوچندان کرده است. پیش از این قرار بود گروه ۱+۵ بسته پیشنهادی را به ایران ارائه کند که این پیش‌دستی وزارت امور خارجه شرایط پیچیده مذاکرات سیاسی را پیچیده‌تر خواهد کرد. گروه ۱+۵ احتمالا چهارشنبه شب در مورد بسته پیشنهادی خود جلسه‌ای خواهد داشت. با توجه به این تحولات بازار دیروز با جوی از ضعف عمومی فعالیت خود را آغاز کرد. با شروع معاملات، عمده‌ترین موضوع جلب توجه برای معامله‌گران عرضه عمده سهام تراکتورسازی ایران بود که در نرخ پایه یک‌هزار و ۷۴۷ ریال (آخرین قیمت تابلو) عرضه شد و با رقابت ابتدایی ۷ رقیب در طی ۲ ساعت، شاهد افزایش ۱۱۰درصدی نرخ پایه بود و سرانجام در نرخ ۳هزار و ۶۵۷ریال ادامه رقابت احتمال میان ۴ رقیب اصلی به روز سه‌شنبه موکول شد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد رقبای موجود در معامله عمده تراکتورسازی حکایت از حضور ۳ کنسرسیوم حقوقی و یک فرد حقیقی از سهامداران عمده شرکت‌های بورسی دارد. از سویی با توجه به نزدیکی پایان دوره مدیریت عرب باغی خریدار بلوک ۱۴/۴۲درصدی تراکتورسازی ایران، شانس تعیین مدیرعامل را نیز در این واحد خواهد داشت. در کنار عرضه عمده تراکتورسازی، ایران ناظر معاملات دیروز به رغم تقسیم سود انباشته ۳۴میلیارد تومانی تایدواتر بر عرضه سهام این شرکت با قیمت پایه قبل از تقسیم سود نقدی در بازار سه‌شنبه (امروز) تاکید کرد. در بازار دیروز پس از آغاز رقابت بر بلوک تراکتورسازی، تشکیل صف خرید قابل ملاحظه برای تراکتورسازی موجب شد تا اندکی از جو ضعف بازار کاسته شود. این امر موجب شد تا معامله‌گران شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش در نمادهای عمده معدنی فلزی از جمله سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات، گل‌گهر، ملی مس و فولاد خوزستان شوند. از سویی فولاد خراسان نیز با صف خرید مواجه شد. در این شرایط بازگشایی ۶نماد متوقف در دستور کار قرار گرفت که تولی‌پرس، سیمان فارس، سازه پویش، توسعه معادن روی، ملی سرب و روی و حق‌تقدم توسعه معادن روی ایران بازگشایی شدند.

در این میان دو نماد توسعه معادن روی و ملی سرب و روی در کانون توجه بودند که با توجه به ترتیب ۱۸درصد ۳/۴۰درصد افت قیمت را تجربه کردند. افت بهای جهانی سرب و روی و ریزش معدن انگوران که دسترسی به خوراک پرعیار را با مشکل مواجه کرده است، از گروه پیشرو دو سال گذشته گروهی ضعیف در سال گذشته و امسال ساخته است.

در بازار دیروز در گروه خودرویی سخنان مدیرعامل سایپا از اهمیت برخوردار بود، بذرپاش ضمن اعلام افزایش سنگین هزینه‌‌های تولید از طرح تثبیت قیمت فروش خودرو انتقاد کرده بود. بذرپاش همچنین از اجرای ۳۰‌طرح جدید در سایپا خبر داده بود که نخستین مورد آن، تولید خودرو مگان بود که دیروز در سایپا رقم خورد. بذرپاش دیروز همچنین یکی از مدیران سابق صدا و سیما را به عنوان مدیر‌عامل پارس‌خودرو منصوب کرد.

در گروه سیمانی راه‌اندازی طرح‌های سیمانی جدید لزوم تغییر درنرخ سیمان را اجباری کرده است. کارخانه‌های جدیدی که در سال‌جاری به بهره‌برداری می‌رسند، تحت تاثیر هزینه استهلاک زیان‌ده هستند. در این میان به نظر می‌رسد پیشنهاد تغییر نرخ سیمان هم‌اکنون دوباره مطرح شده است که انتصاب سمیعی‌نژاد معاون معدنی وزارت صنایع به عنوان مسوول تهیه رفع مشکلات طرح‌های سیمانی در این زمینه موثر باشد. در این گروه راه‌اندازی سیمان شهر‌کرد موقعیت سیمان داراب یکی از مالکان درصدی این شرکت را تقویت می‌کند، در همین حال سیمان دشتستان نیز که ۱۰‌میلیارد تومان در ساخت سیمان ۲/۳‌تنی شهرکرد سرمایه‌گذاری کرده است در موقعیت کسب سود از این سرمایه‌گذاری خواهد بود.

درمجموع بازار دیروز بازاری در حال چرخش بود که در آن حجم معاملات به ۱/۱۲‌میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۶ نماد مورد معامله ۴۵ نماد با رشد قیمت و ۸۸‌نماد با افت ارزش داد و ستد شدند. شاخص‌ نیز تحت تاثیر جمع‌آوری صف‌های فروش ۶/۴۴‌واحد افت کرد و به ۱۰‌هزار و ۳۷‌۱واحد رسید.