معامله «رازی» قطعی شد

گروه بورس - رییس سازمان خصوصی‌سازی از برگزاری مجمع روز یکشنبه شرکت تایدواتر خاورمیانه که به درخواست سهامدار عمده آن صورت گرفته بود، انتقاد کرد. به گزارش خبرنگار ما، در حالی که مجمع روز یکشنبه تایدواتر با توجه به رای مثبت سازمان بنادر و کشتیرانی، سود انباشته شرکت را به ازای هر سهم ۱۵۰ تومان تقسیم کرد، رییس سازمان خصوصی‌سازی این اقدام را در راستای مقاومت‌هایی با خصوصی‌سازی دانست.

این در حالی است که قیمت‌گذاری عرضه بلوک ۴۲درصدی تایدواتر امروز در قیمت‌ پایه ۷هزار و ۹۹۶ ریال بدون در نظر گرفتن این تقسیم سود و با احتساب سود ۲/۳۴میلیارد تومانی صورت گرفته است.

اما رییس سازمان خصوصی‌سازی در گفت‌وگو با خبرنگار ما، عرضه عمده امروز را قطعی دانست و تاکید کرد: سازمان خصوصی‌سازی با تمام توان و مقاومت اقدام به فروش تایدواتر و دیگر شرکت‌ها خواهد کرد.

کردزنگنه همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تاکید کرد: تقسیم سود ۱۵۰ تومانی تایدواتر برخلاف نظر سازمان خصوصی‌سازی بود، چرا که این سازمان قیمت پایه ۷هزار و ۹۹۶ ریالی در عرضه بیش از ۹۱میلیون سهم تایدواتر را با توجه به سود انباشته ۲/۳۴میلیارد تومانی تعیین کرده بود.

وی افزود: در شرایطی که کشور با برخی مشکلات مواجه است عده‌ای مانع از حضور سرمایه‌گذاران خارجی و واگذاری شرکت‌های دولتی به بخش‌خصوصی و مردم هستند.

غلامرضا کردزنگنه در رابطه با آخرین فعل و انفعالات سازمان خصوصی‌سازی و برنامه عرضه سهام شرکت‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

قطعیت فروش مزایده‌ای پتروشیمی رازی

وی در خصوص فروش مزایده‌ای ۹۵درصد از سهام پتروشیمی رازی به کنسرسیوم ترکیه‌ای به ارزش ۶۳۵میلیارد تومان که در سال گذشته انجام شده بود، گفت: خریدار ترکیه‌ای شرکت پتروشیمی رازی نسبت به پرداخت ۲۰درصد از وجه نقد این معامله اقدام کرد.

وی ادامه داد: برخلاف نظر برخی از مدیران که در فروش این شرکت مقاومت می‌کردند، قطعیت این معامله محرز شد.

فروش مزایده‌ای ۴ شرکت دولتی

رییس سازمان خصوصی‌سازی از واگذاری مزایده‌ای ۴ شرکت از ۶ شرکت دولتی خبر داد و به فارس گفت: ۴هزار و ۷۳۱ سهم سردخانه استقلال به قیمت ۷۵/۱میلیارد تومان (با قیمت پایه ۱/۱میلیارد تومانی) ۲میلیون و ۲۸۰هزار سهم نیرورسانی بوستانو به ارزش ۶۳۹میلیون تومان (با قیمت پایه ۴۵۰میلیون تومانی) ۸۶۵میلیون و ۵۰۰هزار سهم پتروشیمی امیرکبیر به ارزش ۶۱۴میلیارد تومان (با قیمت پایه ۱۱۴میلیارد تومانی) و ۴۲۴ سهم شرکت ماشین‌آلات راهسازی خیبر به ارزش ۴۶میلیارد تومان (با قیمت پایه ۴/۲۶میلیارد تومان) به فروش رسید.

بانک‌ها ادغام نمی‌شوند

کرد زنگنه در برابر این سوال که موضوع ادغام بانک‌های ملت و صادرات قبل از عرضه سهام در بورس تا چه حد جدی است، تصریح کرد: چنین امکانی وجود نخواهد داشت و سهام هر یک از این دو بانک به طور جداگانه در بورس عرضه خواهند شد.

کرد زنگنه در خصوص عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس گفت: این شرکت در حال طی مراحل مربوط به سهامی عام شدن و تعیین تکلیف ذخیره کارکنان است که بعد از آن سهام این شرکت بزرگ اصل ۴۴ در اردیبهشت ماه عرضه خواهد شد.

رییس هیات عامل سازمان خصوصی در مورد آخرین وضعیت قانون اصل ۴۴ گفت: بررسی‌های کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت به پایان رسیده و هفته آینده بعد از تصویب در این مجمع در صحن علنی مجلس مطرح خواهد شد.