دومین عرضه خصوصی‌سازی بازار، بدون خریدار باقی ماند

گروه بورس- علیرضا باغانی: به دنبال تداوم عرضه‌های معامله‌گران و همچنین برخی از متغیرهای برونی، بورس تهران در روز یکشنبه فضای معاملاتی توام با رکود را تجربه کرد، تا جایی که حجم معاملات به سطح ۵/۶میلیارد تومان کاهش یافت که بخش قابل‌توجهی از آن مربوط به عملیات بازارگردانی ایران‌خودرو بود. در بازار روز یکشنبه، تراکتورسازی ایران همچنان با حفظ صف خرید، نماد شاخص و مورد توجه بازار بود. دیگر خبر بازار اینکه دیروز معامله عمده مپنا انجام نگرفت.

مدیر عملیات بازار در گفت‌وگو با خبرگزاری با فارس، از عدم انجام معامله یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم مپنا خبر داد که با این اتفاق موتور واگذاری‌های‌سازمان خصوصی‌سازی باز هم خاموش ماند‌.

علی صحرایی در رابطه با عرضه دو بلوک عمده از سهام مپنا به میزان یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم اظهار داشت: دو بلوک ۹ و ۸۷/۷‌درصدی از سهام این شرکت به دلیل عدم وجود مشتری بدون معامله ماند. دو شرکت توانیر و سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا (که سهامداران اصلی شرکت مپنا به شمار می‌روند) در حالی نهم دی سال گذشته اقدام به عرضه سهام عمده مپنا کرده بودند که به دلیل عدم انجام معامله در آن زمان، مجددا دیروز و برای دومین مرتبه در دو بلوک جداگانه بیش از یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم (معادل ۸/۱۶‌درصد از کل سهام ) این شرکت را به قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و ۳۴۲‌ریال توسط‌ سازمان خصوصی‌سازی عرضه کردند.

براین اساس، سرمایه‌گذاری صنایع برق و آب صبا ۷۱۵‌میلیون و ۵۰۰‌هزار سهم (معادل ۹‌درصد) و شرکت توانیر ۶۲۵‌میلیون و ۶۳۴‌میلیون و ۴۲۳‌هزار سهم (معادل ۸۷/۷‌درصد) مپنا را عرضه کردند، اما هیچ خریداری برای این تعداد سهام با قیمت پایه تعیین شده وجود نداشت که با این رویداد موتور واگذاری‌های‌ سازمان خصوصی‌سازی باز هم خاموش ماند. همچنین در روز یکشنبه شرکت بورسی پاکسان مجمع عمومی عادی سالانه برگزار و طی آن سود ۴۰تومانی به صورت خالص بین سهامداران تقسیم کرد.

احتمال تعدیل مثبت EPS «فخاس»

گفته‌های بازار: در بازار دیروز معامله‌گران از احتمال اعلام EPS ا۶۹۴ریالی از سوی فولاد خراسان سخن می‌گفتند. دلیل این تعدیل افزایش قابل توجه قیمت میلگرد اعلام شده است، در حالی که قیمت‌ آهن قراضه که مواد‌اولیه «فخاس» محسوب می‌شود، نیز افزایش یافته است. فولاد خراسان در سال آینده با بهره‌برداری از شرکت ایمپادکو با ظرفیت تولید سالانه یک‌میلیون تن آهن اسفنجی دیگر نیاز قابل توجهی به استفاده از آهن قراضه نخواهد داشت.

شنیده‌های ما: گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که احتمال تعدیل EPS فولاد خراسان بسیار زیاد است، اما میزان آن مشخص نیست.

فولاد خراسان در آخرین پیش‌بینی‌ها EPS خود را ۶۰۶ریال اعلام کرده است.

آذرآب EPS مثبت اعلام نمی‌کند

گفته‌های بازار: در شرایطی که روز ۳۱ فروردین ماه گسترش انرژی آذرآب مجمع برگزار می‌کند، در بازار شایع شده به دلیل باقی ماندن زیان ۱۸میلیارد تومانی گسترش انرژی، شرکت آذرآب اراک نیز نمی‌تواند EPS مثبت اعلام کند، در حالی که پیش از این از احتمال اعلام EPS مثبت از سوی «فآذر» سخن گفته می‌شد. صنایع آذرآب اراک در آخرین گزارش، زیان هر سهم خود را ۲۴۲ریال اعلام کرده بود.

شنیده‌های ما: بنا بر اخبار رسیده احتمال اعلام EPS مثبت برای سال ۸۶ بعید است، اما شرکت شاید بتواند برای سال ۸۷ پیش‌بینی مثبتی داشته باشد، چراکه قراردادهای سال جاری چشم‌انداز خوبی را برای شرکت ترسیم کرده است. با این حال باید برای تحقق این اتفاق گسترش انرژی آذرآب نیز زیان خود را پوشش دهد.

پیشرفت ۴۰درصدی پروژه عرفان

گفته‌های بازار: منابع خبری گزارش می‌دهند، پروژه عرفان شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان نزدیک به ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و از این بابت «ثاخت» می‌تواند در گزارش ۶ ماهه، EPS خود را معادل ۱۰درصد افزایش دهد.

شنیده‌های ما: بر اساس اخبار رسیده، در ظاهر میزان پیشرفت فیزیکی پروژه عرفان معادل ۴۰درصد بوده است و احتمال تاثیرگذاری این پروژه در EPS بعید نیست، اما در مقابل فروش واحدهای برج بین‌المللی تهران به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن در شرایط ایده‌آلی به سر نمی‌برد.