هفته عرضه‌های عمده در بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در شرایطی امروز معاملات خود را آغاز می‌کند که با عرضه عمده ۵/۱میلیونی سهم شرکت سموم علف‌کش دور جدید عرضه‌های خصوصی‌سازی کلید می‌خورد. بازار سهام درحالی از ابتدای سال تا چهارشنبه گذشته ۱۰ روز کاری را سپری کرد که سازمان خصوصی‌سازی از امروز قطار واگذاری‌ها را با عرضه بیش از ۵/۱میلیون سهم سموم علف‌کش حرکت خواهد داد.

فارس در این رابطه نوشته، این سازمان به وکالت از یک سرمایه‌گذاری، یک‌میلیون و ۵۶۸هزار و ۶۲۵ سهم (معادل ۶۸/۱۵درصد) از سهام شرکت سموم علف کش را به قیمت پایه هر سهم ۷هزار و ۲۲۵ ریال در تابلوی فرعی بورس عرضه خواهد کرد.

براساس این گزارش، سازمان خصوصی‌سازی در روز یکشنبه نیز به وکالت از دو شرکت توانیر و سرمایه‌گذاری صبا برای دومین مرتبه در ۴ ماه اخیر یک‌میلیارد و ۳۴۱‌میلیون سهم مپنا را به قیمت پایه یک‌هزار و ۳۴۴ ریال در تابلوی فرعی معاملات عرضه خواهد کرد و سپس در روز دوشنبه ۲۶ فروردین، ۴۰۲میلیون و ۲۲۲هزار و ۱۲۷ سهم (معادل ۶۹/۴۴درصد) از سهام تراکتورسازی به قیمت پایه هر سهم یک‌هزار و ۵۲۵ریال (از طرف سازمان گسترش) عرضه خواهد کرد.

سازمان خصوصی سازی در روز سه‌شنبه جاری نیز از طرف سازمان بنادر و کشتیرانی اقدام به عرضه ۹۶میلیون و ۶۱هزار و ۴۹۱ سهم (معادل ۵/۴۴درصد) از سهام تایدواتر و به قیمت پایه ۷هزار و ۹۹۶ریال می‌کند.

احتمال افزایش EPS پتروشیمی اصفهان

گفته‌های بازار: در بازار گفته می‌شود پتروشیمی اصفهان برای سال ۸۶ توانایی اعلام پیش‌بینی سود ۱۵۵ تومانی را دارا است. دلیل این تعدیل نیز افزایش قیمت محصولات این شرکت در بازار‌های جهانی عنوان شده است. «شصفها» در سال جاری با احتمال آزادسازی نرخ خوراک از سوی دولت مواجه است.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که احتمال اعلام EPS ۱۵۰‌تومانی از سوی پتروشیمی اصفهان وجود دارد، اما افزایش پیش‌بینی سود تا سطح ۱۵۵‌تومان بعید به نظر می‌رسد.

درباره احتمال افزایش قیمت خوراک نیز گفته می‌شود که در این صورت، فروش شرکت می‌تواند در حوزه صادرات متمرکز شود تا از محل افزایش قیمت خوراک آسیبی به شرکت نرسد، از سوی دیگر قیمت محصولات داخلی هم براساس نرخ‌های جهانی تنظیم می‌شود.

در حال حاضر پتروشیمی اصفهان خوراک خود را ۳۰‌درصد پایین‌تر از قیمت فوب خلیج‌فارس از شرکت ملی صنایع پتروشیمی می‌گیرد و از طرفی دیگر محصول خود را ۱۰‌درصد زیر قیمت جهانی در بازار داخلی عرضه می‌کند.

گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که پتروشیمی اصفهان خود را برای برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه در اواخر خرداد‌ماه آماده می‌کند و سیاست تقسیم سود شرکت هم ۹۰‌درصد از سود تحقق یافته اعلام شده است.

سیمان سپاهان در آستانه بهره‌برداری از طرح توسعه

گفته‌های بازار: در شرایطی که به دلیل عدم انجام اقدام عملی در رابطه با خروج سیمان از سبد حمایتی دولت و آزادسازی نرخ این محصول، طرح‌های توسعه شرکت‌های سیمانی با مشکلاتی مواجه شده است؛ گفته می‌شود، سیمان سپاهان در خرداد ماه طرح توسعه ۳۳۰۰تنی خود را مورد بهره‌برداری قرار می‌دهد.

بر این اساس ظرفیت تولید شرکت افزایش یافته و حاشیه سود آن نیز با رشد مواجه خواهد شد.

شنیده‌های ما: بنابر اطلاعات رسیده، احتمال بهره‌برداری از طرح توسعه ۳۳۰۰تنی سیمان سپاهان تا قبل از خرداد ماه وجود دارد.

«خلخال ورق» فعال است

در پی انتشار خبری در روز بیستم فروردین ماه سال‌جاری مبنی بر اینکه «مشکلات زیست‌محیطی شرکت خلخال ورق به تعطیلی آن منجر شده است» مدیرعامل این شرکت در گفت‌وگویی این خبر را رد کرد. اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: شرکت خلخال ورق همچنان فعال است و به روند عادی فعالیت تولیدی خود ادامه می‌دهد. وی با اشاره به هشدار محیط‌زیست برای تغییر خط تولید شرکت گفت: هشدار سازمان محیط‌زیست مبنی بر تغییر خط تولید دریافت شده و ما درصدد هستیم که «نان آزبست» را جایگزین آزبست کنیم. به گفته وی، تمهیدات لازم در رابطه با اجرای این طرح صورت گرفته و به زودی این اتفاق عملی خواهد شد. پیش از این برخی اخبار از هشدار جدی محیط‌زیست به ۱۱شرکت تولیدکننده آزبست نسبت به توقف تولید، حکایت داشت.