فارس- وضعیت معاملات ۹۰ شرکت کارگزاری بورس اوراق‌بهادار در سال گذشته درحالی مشخص شد که ۱۰ شرکت کارگزاری بیش از ۵۴‌درصد از معاملات ۷‌هزار و ۳۰۰‌میلیارد تومانی را انجام داده‌اند. در حالی طی ۲۴۲ روز کاری بورس در سال گذشته بیش از ۱۸‌میلیارد سهم عادی و حق تقدم به ارزش ۳/۷‌هزار ‌میلیارد تومان جا به جا شد که در بین ۹۰ شرکت کارگزاری بورس اوراق‌بهادار شرکت کارگزاری خصوصی حافظ با اختصاص ۷۹/۱۰‌درصد از جمع معاملات بالاتر از دیگر شرکت های کارگزاری ایستاد. این رتبه کارگزاری حافظ به دلیل انجام معاملات عمده‌ای چون بلوک ۲۰درصدی ملی مس به ارزش‌هزار و ۱۸‌میلیارد تومان و بلوک ۵‌درصدی فولادمبارکه به ارزش ۳۰۸‌میلیارد تومان بود.

بر اساس این گزارش، کارگزاری بانک ملی ایران که در چند معامله و جابه‌جایی عمده از جمله یکی از بلوک‌های ۵‌درصدی فولاد مبارکه حضور داشت ۳۸/۹‌درصد از کل معاملات سال گذشته را در ۶۳‌هزار و ۷۰۴ دفعه انجام داد و در رتبه دوم ایستاد. این در حالی است که کارگزاری بانک مسکن که متولی جابه‌جایی چندین معامله عمده متعلق به بانک مسکن بود در مجموع ۰۸/۷‌درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داد و در پله سوم ایستاد.

بر اساس این گزارش، شرکت‌های کارگزاری بانک ملت با ۷۸/۶‌درصد، صادرات با ۶۷/۳‌درصد و صنعت و معدن با ۲۳/۳‌درصد در شرایطی رتبه‌های سوم تا ششم را به خود اختصاص دادند که کارگزاری خصوصی مفید، بانک سپه، بانک کشاورزی و کیمیا سهم نیز در رده‌های هفتم تا دهم ایستادند. این ۱۰ شرکت کارگزاری در شرایطی بیش از ۵۴‌درصد از معاملات ۳/۷‌هزار‌میلیارد تومانی سال ۸۶ را انجام دادند که شرکت‌های کارگزاری آتی سامان، پیشتازان پارس، اعتماد سروش، بدره سهام، معین سهم، توسعه سهند، گنجینه سهام، موحدان، پارس گستر خبره و دنیای نوین با کمترین حجم معاملات در انتهای جدول ایستادند.