فشار کمبود نقدینگی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان تحت فشار سنگین عرضه‌ها قرار داشت که براساس آن برای ساعتی، شاخص بورس دچار افت شد، اما در نهایت به مدد بازگشایی نماد فولاد خوزستان و سرمایه‌گذاری شاهد شاخص از ثبت افت رهایی یافت. در بازار دیروز در تحولات سیاسی، فرا رسیدن روز ملی هسته‌ای موجب انتظار معامله‌گران برای دریافت خبرهایی در زمینه این مساله مهم بود. افزون بر این روند درگیری‌ها در عراق نیز به‌رغم اعلام از سرگیری مذاکرات ایران و آمریکا در عراق، همچنان بروز تحولات جدید و موثر را در حوزه سیاسی ممکن می‌سازد. با توجه به این مسائل به نظر می‌رسد برخی از کارشناسان بازار احتیاط در خریدهای جدید را به ویژه پس از رشد قیمت‌ها در دستور کار خود دارند. از سوی دیگر روند رشد بازار در خلال هفته جاری عموما متمرکز بر شمار معدودی از نمادهای معاملاتی به ویژه نمادهای معدنی- فلزی (پس از بروز مشکل در روند رشد قیمت دو گروه بانکداری و خودرویی) بود.

در این شرایط عرضه‌های سنگین در نمادهای باقیمانده به ویژه با هدف پرداخت اقساط خرید سهام و سازمان خصوصی‌سازی (خروج نقدینگی از بازار) موجب فشار مضاعف بر بازار شد که این امر بازار سهام را که از گذشته با مشکل نقدینگی مواجه بوده، بیش از پیش درگیر این مشکل ساخته است. از سویی هر ساله در آغاز فصل بهار بازار با تزریق نقدینگی از سوی بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته به آنها مواجه بود که در سال جاری به دلیل کمبود نقدینگی در بانک‌ها از این ورود نقدینگی خبری نیست.

در همین حال، برخی از بانک‌ها نیز با هدف تامین منابع حتی واگذاری سهام خود را در بازار در پیش گرفته‌اند که این مساله کلاف سر در گم کمبود نقدینگی در بازار را بیش از گذشته پیچیده‌تر می‌کند. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد تداوم رشد بازار بیش از هر چیز نیازمند نقدینگی تازه است. امری که در صورت عدم‌انجام و با توجه به در پیش بودن عرضه‌های سنگین سازمان خصوصی‌سازی بازار را با توقف روند مواجه خواهد ساخت.

گروه فلزی در بازار دیروز همچنان صدرنشین بازار با نمادهای فولادی و ملی مس بود. این امر در شرایطی رخ داد که عرضه‌های فولاد مبارکه در بورس فلزات روز دوشنبه در قیمت‌های همانند گذشته انجام شد و اثری از افزایش قیمت‌ها (نظایر آنچه در بازار جهانی وجود دارد) در آن نبود. در حال حاضر نمادهای فولادی با پارادوکس ناشی از افزایش جهانی بهای محصولات فولادی و سنگ‌آهن مواجه هستند. هرچند که در این رویه متناقض نفع عدم‌افزایش بهای فروش محصولات در ازای عدم‌افزایش بهای سنگ‌آهن به میزان بهای جهانی آن بیشتر از افزایش بهای فروش محصول و سنگ‌آهن است؛ به ویژه آنکه در بازار جهانی اکثر فولادسازها به دلیل افزایش شدید بهای سنگ‌آهن با مشکل مواجه شده‌اند و فولادسازی نظیر «پوسکو» کره جنوبی از سطح پیش‌بینی سود خود در سه ماه اول سال جاری میلادی دیروز کاست؛ اما در این شرایط بازنده عمده، سهامداران معادن سنگ‌آهن هستند و از سوی دیگر دلالان خریدار محصولات شرکت‌های فولادی عمده از جمله مبارکه، ذوب‌آهن و فولاد خوزستان برندگان اصلی بازار کنونی هستند که به نظر می‌رسد شمار این دلالان روز به روز در حال افزایش است و بخشی از نقدینگی بازار سهام نیز به سوی بازار کالایی در حال حرکت است.

در بازار دیروز در گروه معدنی نتایج مزایده فروش کنسانتره و سنگ‌آهن گل‌گهر تداوم شرایط مطلوب این گروه را در سطح بازارهای جهانی نشان می‌داد. گل‌گهر براساس «شنیده‌های اولیه» کنسانتره خود را در سطح ۱۰۹ یورو (۲/۱۵۵هزار تومان) به فروش رسانده است.

در گروه فلزی همچنین دیروز نماد فولاد خوزستان بازگشایی شد که با توجه به تعدیل EPS قابل ملاحظه این شرکت، رشد قیمتی را معادل ۶/۱۴درصد تجربه کرد. فولاد خوزستان البته با افزایش شدید بهای سنگ‌آهن از سوی VALE (واله) تامین‌کننده سنگ‌آهن این واحد مواجه است.

در گروه خودرویی نقل و انتقال‌های ۵درصدی سهام پارس‌خودرو دیروز نیز ادامه یافت. در گروه ساختمانی بازگشایی نماد شاهد دیروز تحت تاثیر جو نامناسب بازار و به ویژه هم‌گروهی‌های این شرکت در گروه ساختمان‌ قرار گرفت. شاهد به‌رغم تعدیل فوق‌العاده EPS در سطح ۷۸۱ریال ۹۸/۱۹درصد رشد را تجربه کرد. در گروه ساختمانی نماد سرمایه‌گذاری مسکن نیز دیروز بازگشایی شد. در گروه بانکداری پایان مدت پذیره‌نویسی حق تقدم و افزایش سرمایه پارسیان موجب شد تا صف فروش این نماد جمع‌آوری شود.

نمادهای بانکی و لیزینگی به دنبال عدم تعیین تکلیف سود بانکی و انتشار خبرهایی در مورد تغییر وزیر امور اقتصادی و دارایی در هفته جاری به صف فروش رفتند.

در مجموع بازار دیروز بازاری با نشانه‌های ضعف بود که در آن شاخص به مدد بازگشایی نمادهای فولاد خوزستان و شاهد با رشد ۲/۴۱ واحدی مواجه شد. ارزش کل معاملات ۸/۳۸میلیارد تومان بود. از ۱۵۷نماد مورد معامله ۵۱ نماد با رشد قیمت و ۶۹ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.