نخستین عرضه عمده سال جدید به یک سهامدار حقیقی رسید

عکس: نسیم گلی

گروه بورس- علیرضا باغانی: بورس تهران در روز گذشته شاهد آغاز تحرک جدید در معامله‌گران و تقویت ذائقه خرید در آنان بود، تا جایی که صف‌های خرید سنگینی برای نمادهای مختلف به ویژه بزرگان بازار ایجاد شد.نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، مس ایران، معادن و فلزات، گل‌گهر و... نمادهایی بودند که در بازار روز یکشنبه در حجم قابل توجهی دارای تقاضای خرید شدند. در روز گذشته ۶۷/۹۷درصد از سهام قند هگمتان معادل ۲۷میلیون و ۵۵۹هزار سهم این شرکت از سوی هلدینگ قند گروه توسعه صنایع بهشهر عرضه و احتمالا توسط یک شرکت خصوصی به نام بازرگانی پویاگستر دنیا خریداری شد. این معامله ارزشی معادل ۱۹میلیارد تومان داشت و طی آن مدیریت شرکت به بخش‌خصوصی واگذار شد که در واقع این عرضه نخستین عرضه عمده سال ۸۷ بود.

در بازار روز یکشنبه نماد شرکت‌های گسترش خدمات کشاورزی و ماشین‌سازی نیرومحرکه پس از اعلام پیش‌بینی سود بازگشایی شدند که هر دوی این نمادها پس از بازگشایی نماد افزایش قیمت را تجربه کردند.

احتمال افزایش نرخ اقلام دارویی «ابوریحان»

گفته‌های بازار: همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی بر افزایش نرخ برخی از اقلام دارویی، گفته می‌شود برخی از داروهای تولید شده در داروسازی ابوریحان نیز مشمول افزایش نرخ شده و این شرکت از این بابت توانایی افزایش EPS سال گذشته و حتی سال‌جاری را دارا است، چرا که بخشی از افزایش نرخ دارو مربوط به آذرماه گذشته بوده است.

شنیده‌های ما: براساس خبرهای رسیده در ظاهر ۳۰درصد از داروهای تولید شده در شرکت داروسازی ابوریحان مشمول افزایش نرخ شده است، اما پیش‌بینی سود شرکت برای سال ۸۶ تغییری نداشته است، ولی شرکت EPS خود را به طور کامل پوشش داده است.

بنابراین افزایش نرخ دارو احتمالا EPS سال‌جاری شرکت را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

EPSا ۸۶ «فملی» افزایش می‌یابد؟

گفته‌های بازار: در شرایطی که قیمت جهانی مس این روزها به مرز نه هزار دلار در هر تن نزدیک می‌شود، در بازار شایعه‌‌سازان از احتمال اعلام EPS ا۱۷۵تومانی از سوی شرکت ملی صنایع مس برای سال ۸۶ سخن می‌گویند. «فملی» طبق آخرین گزارش پیش‌بینی سود خود را ۱۵۱ تومان اعلام کرده است.

شنیده‌های ما: هر چند انتظار بازار اعلام EPS «فملی» در ارقام ذکر شده است، اما تحلیلگران معتقدند رقم ۱۶۵ تومان نهایت پیش‌بینی سودی است که مس می‌تواند اعلام کند.

سهامداران «ومعادن» در انتظار EPSا ۸۷

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که در بازار دیروز با صف خریدی معادل ۶میلیون سهم مواجه بود با این شایعه مواجه است که برای سال ۸۶ می‌تواند پیش‌بینی سود ۸۰ تومانی اعلام کند.

شنیده‌های ما: خبرهای رسیده حاکی از آن است که احتمال اعلام EPS بیش از ۷۸ تومان از سوی «ومعادن» برای سال ۸۶ با توجه به تعدیل‌های رخ داده در پیش‌بینی سود شرکت‌های زیرمجموعه بعید نیست. همچنین در رابطه با EPS سال ۸۷ «ومعادن» گفته می‌شود که رقم آن احتمالا بیش از ۷۰ تومان است.

احتمال افزایش EPS «خشرق»

گفته‌های بازار: درباره الکتریک خودروی شرق نیز شایع شده که برای سال مالی ۸۶ به زودی EPS ا۱۰۵ تومانی اعلام خواهد کرد.

شنیده‌های ما: ولی بنابر اطلاعات رسیده از شرکت آخرین EPS ا۸۶ الکتریک خودروی شرق ۸۴۵ ریال بوده است و احتمال افزایش آن وجود دارد، اما هنوز برآورد دقیقی در این رابطه صورت نگرفته است.