آغاز واقعی بازار

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق‌بهادار پس از پشت‌سر گذاشتن چند روزی کاری نه چندان جدی در ایام تعطیلات نوروز ۸۷، دیروز نخستین روز کاری جدی خود را پشت‌سر گذاشت. معامله‌گران در عرصه تحولات موثر سیاسی، سخنان سخنگوی وزارت امور خارجه مبنی بر بررسی مذاکره با ایالات متحده در صورت درخواست رسمی دولت عراق را با اهمیت تلقی کرده‌اند و پس از یک دوره از جنگ‌های لفظی و لغو دیدارها، برگزاری نشست نمایندگان دو کشور در عراق می‌تواند به شکل‌گیری فضای سیاسی آرام‌تر کمک کند. با این وجود تا روشن‌تر شدن وضعیت در این بخش باید به انتظار نشست.

از سوی دیگر سخنگوی هیات دولت نیز دیروز در کانون توجهات کارشناسان بازار قرار داشت.

غلامحسین الهام دیروز در شرایطی به تکذیب کناره‌گیری وزیر امور اقتصادی و دارایی پرداخت که انتشار شایعه تغییر دانش‌جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی و تحلیل‌های مرتبط با آن در اکثر محافل رسانه‌ای و اقتصادی به چشم می‌خورد. «الهام» دیروز در سخنان خود به تکذیب کنار گذاشته شدن دکتر دانش‌جعفری و ارائه گزارشی از سوی وی در جلسه هیات دولت و استانداران یاد کرد که در کمال تعجب سایت رسمی سخنگوی دولت (WWW.Sokhangoo.net) در گزارش این جلسه هیچ اشاره‌ای به گزارش دانش‌جعفری نکرده و تنها از وزرای کار و اموراجتماعی و مسکن و شهرسازی و معاون برنامه‌ریزی رییس‌جمهور به عنوان ارائه‌دهندگان گزارش در این جلسه یاد کرده است. با توجه به سابقه تغییرات در هیات‌دولت که گاه پس از تکذیب تغییرات از سوی اعضای بلندپایه دولت و حتی معاونان رییس‌جمهوری، تغییرات رخ داده‌اند، باید به انتظار تحولات آتی به ویژه سخنان خود دکتر دانش‌جعفری ماند.

در این شرایط سایت الف (www.alef.ir) دیروز در گزارشی پیرامون کنار گذاشته شدن دکتر دانش‌جعفری این مساله را به تحولات بانک مرکزی و حرکت متناقض دولت و بانک مرکزی مرتبط دانسته است.

در تحولات بازار پول، انتشار خبرهایی در مورد ایجاد سقف برداشت روزانه از حساب‌های بانکی که با هدف کاهش گردش سرعت پول صورت می‌گیرد، موجب بروز تحولات جدی در بازارپول خواهد شد. در صورت اجرایی شدن این تصمیم، بخش عمده‌ای از نقدینگی در گردش از نظام بانکی خارج می‌شود. این مساله بازار سرمایه را نیز متاثر خواهد ساخت؛ چرا که دریافت و پرداخت نقدینگی در این بازار نیز برعهده نظام بانکی است و این مساله از سرعت نقدشوندگی بازار خواهد کاست.

در بازار دیروز گروه فلزی- معدنی پابه‌پای گروه خودرویی برای کسب صدرنشینی بازار فعال بود.

در این میان، تشکیل صف خرید برای نمادهای فلزی عمده از جمله فولاد مبارکه و ملی مس به رغم نگرانی از عرضه‌های خرد سازمان خصوصی‌سازی موجب شد تا بازار شرایط مطلوبی را تجربه کند. نماد ملی مس دیروز در شرایطی در رده دوم تقاضای بازار تکیه کرد که در بازارهای جهانی افت ارزش دلار در برابر سبد شش ارز عمده جهان موجب افزایش دوباره بهای محصولات شد. آمار بیکاری منتشرشده در آمریکا نشان‌دهنده تداوم ضعف اقتصاد این کشور و عامل کاهش ارزش دلار بوده است. با توجه به این شرایط مس تا رقم ۸هزار و ۸۰۰دلار نیز در نوسان بود تا ادامه معاملات این فلز به پس از تعطیلات روز یکشنبه موکول شود، با این شرایط مس رشد ۲۸درصدی را از ابتدای سال جاری میلادی تجربه کرده است. در گروه معدنی - فلزی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات نیز متعاقب رشد بهای نماد ملی مس و همچنین انتشار شایعات مربوط به معامله عمده سهام این شرکت، با صف خرید شکننده مواجه شد.

در گروه خودرویی اکثر نمادهای این گروه با فعالیت نسبی مواجه بودند که دامنه این فعالیت دیروز به نماد ایران‌خودرو نیز کشیده شد. نماد ایران‌خودرو پس از درگیری در ضوابط رفع گره‌های معاملاتی، دیروز به کمتر از یک هزار و ۵۰۰ریال رسید تا ارزش بازار این بنگاه عظیم اقتصادی به سطح بی‌سابقه ۹۲۰میلیارد تومان افت کند.

در گروه پتروشیمی، بازار دیروز شاهد جمع‌آوری صف فروش پتروشیمی اصفهان بود. پتروشیمی اصفهان پس از برخورد با عرضه‌های سنگین پس از رشد قیمتی متعاقب آخرین تعدیل مثبت EPS شرکت، با صف فروش مواجه بود که سرانجام این صف فروش با خرید ۵۲۹هزار سهم جمع‌آوری شود، هر چند که در ادامه بار دیگر صف فروش مجددا در این نماد برقرار شد.

در مجموع بازار دیروز شاهد حاکمیت جو خوشبینی‌ و آغاز مناسب بازار بود که در آن شاخص به میزان ۵/۱۶واحد رشد کرد و به عدد ۱۰هزار و ۱۶۶واحد رسید. حجم معاملات دیروز بالغ‌بر ۴/۸میلیارد تومان بود. از ۱۵۵ شرکت معامله شده در بازار نیز ۷۹ شرکت با رشد قیمت و ۴۷نماد با افت ارزش دادوستد شدند.