ورود 34درصد پتروشیمی «زاگرس» به پرتفوی «غدیر»

گروه بورس- قائم‌مقام شرکت سرمایه‌گذاری غدیر از ورود ۳۴درصد سهام پتروشیمی زاگرس به پرتفوی این شرکت خبر داد.

به گزارش خبرنگار ما، دکتر حجت‌ا... صیدی در گفت‌وگویی که در خبرنامه «نماد غدیر»، خبرنامه داخلی این شرکت به چاپ رسیده، ضمن اعلام این خبر گفت: در بسته‌ای که از شرکت ملی صنایع پتروشیمی خریداری کرده‌ایم، سهام چند شرکت پتروشیمی، از جمله ۳۴درصد پتروشیمی زاگرس، درصدی از سهام شرکت‌های پتروشیمی فن‌آوران، ۷درصد مارون، امیرکبیر و اروند نیز وجود دارد. بهای تمام شده سهام این پتروشیمی‌ها، بالغ بر ۲۲۵میلیارد تومان است که در کل سبب تکمیل شدن پرتفوی در بخش پتروشیمی‌ها شده است.

وی همچنین درباره استراتژی این شرکت برای سهام پتروشیمی اوره و آمونیاک غدیر افزود: استراتژی کنونی، در مورد سهام این شرکت، حفظ کردن آن است. البته از آنجا که بخشی از فعالیت‌های غدیر خرید و فروش سهام است، در صورتی که شرایط مناسبی فراهم شود، تمام یا بخشی از دارایی‌های خود را واگذار می‌کنیم.

صورت‌های ۶ماهه غدیر رد نشده!

دکتر صیدی در پاسخ به سوالی در خصوص شایعه رد شدن صورت‌های مالی ۶ماهه غدیر از سوی حسابرس گفت: موضوع اصلی، رد شدن صورت‌های مالی نیست. بحث اصلی این است که سازمان بورس و اوراق بهادار، امسال بخشی از سود شرکت‌های سرمایه‌گذاری را که حاصل خرید و فروش سهام است، تائید نکرد.

غدیر براساس روالی که شرکت‌های هلدینگ و سرمایه‌گذاری در بورس انجام می‌دادند، عملکرد و سود تحقق یافته را شناسایی و در صورت‌های مالی خود نیز منعکس کرد. سرانجام، براساس مذاکراتی که میان سازمان حسابرسی و سازمان بورس انجام شد، مقرر شد که رقم سود اصلاح شود.

همین امر هم باعث تاخیر ۴ تا ۵ماهه در ارسال گزارش سازمان حسابرسی به سازمان بورس و به تبع اعلام آن به بازار شد.

سود ۵۰تومانی هر سهم برای امسال

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد EPS هر سهم غدیر در سال ۸۷ و میزان تقسیم آن، افزود: رقم EPS سال آینده غدیر، دارای دو ویژگی‌ شاخص است. اول اینکه نسبت به EPS سال گذشته، بیش از ۵۰درصد افزایش دارد و دوم اینکه کیفیت آن هم به مراتب بهبود یافته است. به طور کلی سود عملیاتی آن بسیار بیشتر از سود غیرعملیاتی است.

EPS امسال غدیر حدود ۲۸تومان به ازای هر سهم است که با احتساب افزایش حداقل ۵۰درصدی، می‌توان EPS بالاتر از ۵۰تومان را برای هر سهم غدیر پیش‌بینی کرد. البته باید توجه داشت که این EPS طی سال آینده، به مرور تعدیل خواهد شد و به رقم واقعی خود که بسیار بیشتر از این رقم است، می‌رسد. تلاش ما این است که بیشترین سود را به سهامداران خود پرداخت کنیم ولی استراتژی اصلی برای نحوه تقسیم سود را هیات‌مدیره شرکت پیشنهاد و مجمع تعیین می‌کند.

سهام غدیر مشکلی ندارد

قائم‌مقام غدیر در مورد برنامه‌های این شرکت برای حمایت از سهام خود گفت: به نظر من در حال حاضر، سهم غدیر مشکلی ندارد تا مستلزم حمایت غیرمتعارف باشد. خبرگان بازار ارزش سهام غدیر را می‌دانند و تسلیم نوسان‌های مقطعی و کوتاه‌مدت نمی‌شوند. همان طور که می‌دانید کاهش ارزش سهام در سال اخیر و سال گذشته، مختص غدیر نبوده و تقریبا ارزش سهام تمام شرکت‌های بزرگ بورس کاهش پیدا کرده است.

شاخص هم از بالای ۱۳هزار به ۱۰هزار واحد رسیده که خودش نشان‌دهنده افت ارزش شرکت‌ها است این در حالی است که چند شرکت بزرگ هم مانند مس و فولاد اضافه شده‌اند و اگر تاثیرات این شرکت‌ها را حذف کنیم، شاخص به مراتب پایین‌تر از ۱۰هزار و ۹هزار واحد خواهد بود.

واگذاری شرکت‌های غیر همسو با پرتفوی هدف

دکتر صیدی در پاسخ به سوالی در خصوص تمرکز پرتفوی هدف غدیر گفت: همان‌طور که عرض کردم، در سال ۸۳ استراتژی ۵ساله آینده غدیر را تعریف کردیم که امسال هم مورد بازنگری قرار گرفت که البته در بازنگری، انجام گرفته، تغییر چندانی انجام نشد. تنها عنوان صنایع «انرژی‌بر»، به صنایع «معدنی» تغییر یافت. با انجام این بازنگری، پرتفوی هدف خود را تا سال ۹۰ پی‌ریزی کردیم. ورود به صنایعی که استراتژیک هستند و تا چند سال آینده از پایایی برخوردارند، از جمله استراتژی‌های اصلی پرتفولیوی هدف غدیر است. به طور مثال، سرمایه‌گذاری در صنایعی چون ساختمان، پتروشیمی، معدن، ساختمان و خدمات برتر تجاری و مالی، از جمله اولویت‌های اصلی ما به شمار می‌روند.

صنایع یاد شده، به دلیل اینکه در مقایسه با دیگر صنایع بازار، کمتر دچار تغییر و تحول می‌شوند و کشور در این صنایع دارای مزیت رقابتی است، بنابراین ورود به آنها می‌تواند به نوعی سرمایه‌گذاری را تعیین کند. استراتژی بعدی ما این است که شرکت‌هایی را که در مسیر پرتفوی هدف نیستند، بفروشیم و از سوی دیگر شرکت‌هایی را که برای تکمیل پرتفولیو نیاز داریم، خریداری کنیم.

وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری که به پیش‌بینی وی از وضعیت سودآوری سهام شرکت‌های سیمانی و پتروشیمی حاضر در پرتفوی غدیر برمی‌گشت، گفت: طبیعی است که دولت نمی‌تواند نسبت به صنایعی مثل سیمان و پتروشیمی بی‌اعتنا باشد؛ چرا که این صنایع جزو صنایع استراتژیک کشور به شمار می‌روند.

همچنین، بسته به نوع فضای اقتصادی کشور، دولت می‌تواند دو نوع رفتار نسبت به این دست از صنایع داشته باشد: یا بنگاه‌داری کند و به عنوان رقیب بخش‌خصوصی وارد میدان شود یا اینکه به سیاست‌گذاری و تعیین خط و مشی بپردازد که کارکرد اصلی دولت‌ها است. به هر حال، آنچه مطلوب است، شفافیت حقوقی و قانونی است که وظیفه دولت و نهادهای قانون‌گذاری است که جای آن تا حد زیادی خالی است.

محدودیت‌هایی که هم‌اکنون برای این صنایع وجود دارد، محدود به این دوره نیست و طی تعاملاتی هم که با دولت صورت گرفته، امیدواریم شاهد تحولات مثبت زیادی در آینده این صنایع باشیم. از طرف دیگر، باید توجه داشت که محدودیت‌ها و مشکلات موجود در این گونه صنایع، آن قدر حاد نیست که بخواهیم سرمایه‌گذاری خود را از آنها خارج کنیم.

واگذاری سهام شرکت «بین‌المللی توسعه ساختمان»

وی همچنین از واگذاری بخشی از سهام شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه درصد سهام شناور آزاد این شرکت کمتر از ۲۰درصد است، برنامه واگذاری سهام این شرکت را در دستور کار داریم. با برنامه‌هایی هم که شرکت به بورس ارائه کرده و سودآوری مناسبی هم که طی این چند سال داشته، پتانسیل رشد بالایی برای سهام آن پیش‌بینی می‌کنیم.

در شرایط کنونی که سهم ارزش خود را بیمه کرده است و از طرف دیگر پتانسیل رشد بالایی دارد، برنامه واگذاری درصدی از سهام آن را در سرمایه‌گذاری‌های آتی خود داریم و مذاکراتی نیز با خریداران بالقوه انجام شده است.