شروین شهریاری

پرسش از آقای کیان سمیعی: آیا در صورت معامله سنگ‌آهن در بورس فلزات و آزادسازی قیمت سنگ‌آهن شاهد تاثیر منفی بر فولادی‌ها نخواهیم بود؟

بدیهی است که با افزایش قیمت سنگ‌آهن، هزینه مواد مستقیم در بهای تمام شده فولادسازان افزایش می‌یابد و حاشیه سود این شرکت‌ها تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. اما بحث معامله سنگ‌آهن در بورس (اگر اجرایی شود) احتمالا مربوط به مازاد قرارداد فروش به فولاد سازان خواهد بود، بدین معنا که سنگ‌آهنی‌ها پس از تامین نیاز داخلی با نرخ مصوب ایمیدرو، اقدام به فروش مازاد تولیدات در بورس کالا خواهند کرد. البته به نظر می‌رسد افزایش نرخ ۲۰‌درصدی سنگ‌آهن در سال آینده مطابق صورت سود و زیان پیش‌بینی شده در هر دو گروه (سنگ‌آهن و فولاد) رویدادی قطعی باشد. همچنین در بحث آزاد‌سازی قیمت سنگ‌آهن باید به تعامل دو طرفه فولاد سازان و شرکت‌های سنگ‌آهن توجه داشت؛ زیرا خریدار اصلی محصولات سنگ‌آهن در حال حاضر خوزستان، مبارکه و ذوب آهن هستند (به ویژه در مورد چادرملو که امکان صادرات برایش بسیار دشوار است). بدین ترتیب در گمانه زنی‌ها همواره باید این وابستگی استراتژیک را مد نظر داشت که مانع از تصمیمات یک جانبه از سوی هر یک از طرفین خواهد شد.

پرسش آقای بادرامپور: در روز چهارشنبه هفته گذشته، در پی حاکم شدن آرامش نسبی بر بازار بعضی از سهام پرپتانسیل از جمله فولاد مبارکه مورد توجه قرار گرفتند؛ اما به محض تشکیل صف خرید، سازمان خصوصی‌سازی اقدام به عرضه سنگین این سهم کرده و موجب از بین رفتن صف خرید شد. علت این عرضه‌های شتابان که منجر به از بین رفتن رونق بازار می‌گردد، چیست؟

هر چند با توجه به اصل کلی عرضه و تقاضا نمی توان اشکالی بر روند موجود وارد ساخت، اما خواننده محترم به مطلب درستی اشاره داشته‌اند.

انجام خصوصی‌سازی البته مورد تاکید و پذیرش همه فعالان اقتصادی است، اما در شرایط کنونی که بورس تهران با مشکل کمبود نقدینگی روبه‌رو است، این رویکرد خصوصی‌سازی در عرضه سهام پرپتانسیل باعث شکنندگی طرف تقاضا، افت قیمت و P/E سایر سهام و در نهایت منجر به عقب‌نشینی خریداران و بازگشت بازار به وضعیت رکود می‌شود. بدین ترتیب حتی تحقق اهداف خصوصی‌سازی نیز با این اقدام ناهماهنگ در بلند مدت به چالش کشیده می‌شود. امید است در شرایط کنونی متولیان محترم خصوصی‌سازی منافع بلند مدت را مد نظر قرار دهند و عرضه‌ها را متناسب با شرایط کلی بازار برنامه‌ریزی و اجرا نمایند.