14ساعت تا پایان بازار
گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام امروز (شنبه) در حالی آخرین هفته کاری سال 1386 را آغاز خواهد کرد که شاخص بازدهی بازار رقم 91/16درصد را نشان می‌دهد.

پس از نوسانات فراوان، معامله‌گران در حالی گام به آخرین هفته کاری سال می‌گذارند که روند تحولات در درون و بیرون بازار همچنان می‌تواند بازار را دستخوش تلاطم کند که در این میان نزدیکی شاخص به مرز ۱۰هزار واحد موجب خواهد شد شاخص تا آخرین روز کاری بازار، مورد توجه باشد. آخرین رقم شاخص ۱۰هزار و ۸/۳۱واحد است و در صورت سقوط به زیر ۱۰هزار واحد، شاخص تفاوت چندانی با آغاز سال ۸۶ یعنی زمانی که سال را در زیر مرز روانی ۱۰هزار واحد آغاز کرد، نخواهد داشت.
بسته جدید اروپا در برابر ایران
بازار سهام در آخرین هفته کاری خود در تحولات سیاسی خارجی با دو تحول اعلام احتمالی بسته پیشنهادی گروه ۱+۵ برای آغاز مجدد مذاکره با کشورمان مواجه است. هرچند که موضع اولیه مسوولان رسمی کشورمان مبنی‌بر عدم مذاکره خارج از آژانس، سرنوشت این بسته پیشنهادی و تحولات متعاقب آن با ابهام مواجه است. در تحولات سیاسی، کارشناسان، وزن خاصی برای مساله استعفای دریادار «ویلیام فالون» فرماندهی نیروهای آمریکایی در خاورمیانه قائل هستند. با توجه به عدم‌انجام مذاکرات نمایندگان ایران و آمریکا در عراق، استعفای «فالون» که نشریه «اس اسکویر» وی را مخالف سیاست سرسخت دولت بوش علیه ایران توصیف کرده است، می‌تواند در تحولات آینده سیاسی موثر باشد.
انتخابات و آرایش سیاسی
در کنار تحولات سیاسی خارجی در داخل کشور، بازار متاثر از انتخابات مجلس شورای اسلامی و نتایج این انتخابات خواهد بود. با توجه به برگزاری انتخابات، بازار در هفته آینده، شاهد نتایج آن خواهد بود. شکل‌گیری ترتیب مجلس شورای اسلامی می‌تواند در معادلات سیاسی آتی موثر باشد.
گام‌به‌گام با بنزین آزاد
در کنار تحولات سیاسی در بحث تحولات اقتصادی کلان، بازار با چند مساله مهم مواجه است،‌ آغاز فروش بنزین آزاد در هفته جاری، مهم‌ترین تابو در مسیر واقعی‌تر شدن قیمت حامل‌های انرژی کشور را خواهد شکست. موافقت دولت با فروش بنزین آزاد که احتمالا در پایان تعطیلات نوروزی نیز تداوم خواهد داشت، راه را برای تصمیم‌گیری‌های بعدی در مسیر آزادسازی اقتصاد کشور باز خواهد کرد. هرچند که به دلیل اجرای آزادسازی اقتصادی و تورم متعاقب آن احتمال چرخش‌های ناگهانی را در سیاست‌های اقتصادی دولت ممکن می‌سازد که این امر احتمال ناپایداری‌های سیاست‌های اقتصادی در سال آینده را افزایش می‌دهد.
میزان مشارکت در اوراق مشارکت
در کنار بحث بنزین آزاد، در صحنه بازارهای موازی بازار سهام از جمله بازار مسکن و طلا روند قیمتی همچنان رو به رشد است. باتوجه به بازدهی قابل‌ملاحظه این بازارها شرایط برای بازار سهام دشوار بوده و در صورت تحقق انتظار تورمی سرمایه‌گذاران از بازار مسکن در سال آینده، شرایط می‌تواند سخت‌تر شود.
در کنار این تحولات در بازار پول نیز بازار در انتظار تغییرات است. عدم‌فروش بخش عمده اوراق مشارکت دولتی (که آخرین آمار منتشره از نتایج 300میلیارد تومان اوراق مشارکت حوزه وزارت نیرو و طرح‌های آبی 220میلیارد تومان آن فروش نرفته است،) تکلیف یک هزار و 400میلیارد تومان اوراق مشارکتی که در سال آینده منتشر خواهد شد را با مشکل مواجه خواهد کرد.
بازار طلایی
از سویی با عرضه گسترده سکه طلا بانک مرکزی در خلال هفته گذشته توانست بخشی از نقدینگی را بدون تجربه عوارض رشد نقدینگی متعاقب فروش اوراق مشارکت جمع‌آوری کند، با توجه به اینکه فروش سکه و طلا برای دولت هزینه‌ مالی آتی (در پرداخت سود اوراق) را ندارد، انتظار می‌رود در صورت عدم افزایش نرخ سود اوراق مشارکت، فشار بیشتری برای عرضه در بازار طلا و ارز رخ دهد.
خبری در انتظار تائید
از سویی بازار سرمایه همچنان در انتظار تعیین تکلیف مساله سود تسهیلات بانکی در سال آینده است در حالی که 4روز به پایان امسال مانده است، همچنان تکلیف مسائل مهمی از جمله سود تسهیلات بانکی و همچنین فاکتورهای مهمی از جمله بهای مواد اولیه صنایع مختلف از جمله گاز، نفت، برق و موارد دیگر روشن نیست. انتشار خبرهای تائید نشده‌ای مبنی بر افزایش نرخ سود تسهیلات بانکی به میزان تورم به علاوه 3درصد کارمزد نظام بانکی (طرحی که از سوی دکتر مظاهری رییس کل بانک مرکزی طرح شده است) همچنان بدون تائید نهایی موجب حرکت سهام گروه بانکداری و لیزینگ شده است.
افزایش حقوق کارگران در سال آینده
در تحولات اقتصادی کلان همچنین باید به مساله پراهمیت افزایش 20درصدی حقوق کارگران در سال آینده اشاره کرد، این افزایش، هزینه تمام شده شرکت‌های تولیدی را در بازار سرمایه به میزان قابل ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد. انتظار اولیه این بود که به دلیل مشکلات موجود در روند فعالیت‌های تولیدی، میزان افزایش دستمزدها در سال آینده کمتر باشد که با احتساب رقم 20درصدی تورم به معنای پایه افزایش حقوق‌ها، شرایط شرکت‌های دارای شمار کارگران بالا، با دشواری بیشتری مواجه خواهد شد.
پایانی برای پول نقد
در همین شرایط بازار سرمایه در درون خود نیز با تحولاتی مواجه است. مهم‌ترین تحول در هفته جاری، پایان مهلت نقد کردن سهام در سال 86 است. با توجه به مهلت 4روزه پرداخت وجه فروش سهم از سوی کارگزاران، فروشندگان تا پایان بازار روز شنبه فرصت خواهند داشت تا با فروش سهام، نقدینگی خود را در سال 86دریافت کنند. این محدودیت به طور سنتی از میزان عرضه‌ها در سه روز دیگر هفته خواهد کاست. از سویی بازار سهام در هفته جاری با تلاش شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه جهت بهبود شرایط قیمتی سهام پرتفوی مواجه خواهد بود. در کنار این مساله، راه‌اندازی سبدهای مشاع و طرح برنامه‌های مختلف مسوولان بازار، برای سال آینده، از دیگر تحولات هفته جاری است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار دادوستد سهام روز چهارشنبه شاهد جو آرام و متعادلی بود که در آن تحولات دو گروه سنگ‌آهنی و بانکی در کنار بازگشایی نماد پتروشیمی فن‌آوران مهم‌ترین تحولات بازار را تشکیل می‌داد. تحولاتی که با رقم زدن 5/3واحد رشد شاخص
تلاطم قابل‌ملاحظه‌ای را در بازار ایجاد نکرد. در بازار چهارشنبه در گروه پتروشیمی انتشار گزارش ۱۱ ماهه پتروشیمی فن‌آوران بدون اعلام پیش‌بینی EPS سال ۸۷ شرکت، همچنین عدم انتشار گزارش میزان تولید و فروش تولیدات شرکت در ۱۱ ماهه موجب شد فن‌آوران جهش قیمتی قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد نباشد. تجربه معامله‌گران از تعدیل ملی مس در قبل از عرضه بلوک ۲۰درصدی موجب شد تا معامله‌گران عمده که در روز سه‌شنبه تا ۳درصد سهام شرکت را به صورت خرد خریداری کردند به انتظار سکون قیمت‌ها باقی بماند. انتشار آمار ترکیب خریداران روز سه‌شنبه نشان از خرید ۲/۱درصد سهام شرکت توسط سرمایه‌گذاری بانک ملی و ۵/۱۲میلیون سهم توسط سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی و بخشی توسط توسعه ملی دارد. با توجه به این ترکیب از خریداران انتظار می‌رود ۱۳درصد سهام باقی‌مانده فن‌آوران نیز با مشکل مواجه نشود.
قیمت خوراک چند است؟
اما از جمله مسائل باقی‌مانده در‌حال‌حاضر، تعیین نرخ مواد اولیه شرکت در سال آینده است.
در کنار این مساله بهای متانول نیز روند کاهشی را تجربه کرده است، هرچند که در کنار این کاهش در آخرین گزارش‌ها، حکایت از فعالیت فن‌آوران براساس 85درصد ظرفیت این شرکت پس از 4 روز توقف هفته گذشته دارد. در این گروه پتروشیمی اصفهان EPS خود را در سال آینده براساس احتساب 70درصد تخفیف در بهای مواد اولیه اعلام کرده است.در گروه معدنی، پس از عدم عرضه سنگ‌آهن در هفته گذشته، بورس کالایی با تکمیل فرآیند پذیرش سنگ‌آهن انتظار برای عرضه این محصول در هفته جاری یا در فروردین را ایجاد کرده است، هرچند که شنیده‌ها حکایت از آن دارد که محموله 50هزار تنی سنگ‌آهن جلال‌آباد پس از عدم عرضه در بورس کالایی به یک صادرکننده فروخته شده است.
در این گروه گل‌گهر با احتمال اعلام EPS سال ۸۶ به میزان ۲هزار و ۶۰۰ریال مواجه است.
مس بالای 8500
در گروه فلزی، بهای محصولات فلزی بار دیگر رو به افزایش گذاشته است. مس در حالی دوباره به بالای ۸هزار و ۵۰۰دلار رسیده است که از ابتدای سال‌جاری میلادی، تاکنون ۳۵درصد از موجودی انبارهای LME بورس فلزات کاسته شده است.
نمایی از روی
سازمان خصوصی در هفته گذشته ۵/۱۲میلیون سهم ملی مس از عرضه خرد ۵/۳۶میلیون سهمی ملی مس را به فروش رساند. در این گروه دو نماد فرآوری موادمعدنی و کالسیمین گزارش EPS سال آینده خود را در شرایطی اعلام کردند که زیان‌دهی فرآوری موادمعدنی و کاهش چشمگیر EPS کالسیمین شرایط نامناسب این گروه را در سال‌جاری بار دیگر مورد تاکید قرار داد. در گروه روی سخنان دبیر انجمن صنایع روی و سرب مبنی بر تعطیلی شماری از کارخانه‌ها و همچنین ارائه آمار فعالیت کمتر از ظرفیت واحدها از جمله فعالیت ۲۰درصد ظرفیت فرآوری مواد معدنی از اهمیت بالایی برخوردار است. سخنان دبیر انجمن صنایع سرب و روی همچنین نشان‌دهنده حضور ده‌ها واحد جدید تولیدی در این صنعت است که در صف دریافت خاک از انگوران هستند. در گروه خودرویی، گزارش ۹ ماهه ایران‌خودرو حکایت از تداوم مشکلات این واحد دارد. افت ۱/۲درصدی شمار خودروهای تولیدی و هزینه سنگین مالی شرکت که موجب اتکای کامل EPS شرکت بر سود دریافتی از شرکت‌های سرمایه‌پذیر و فروش دارایی شده، از مهمترین سرفصل‌های این گزارش است، ایران‌خودرو چهارشنبه با شایعات و خبرهای تایید شده در مورد معامله سهام مهرکام پارس مواجه بود. در گروه شیمیایی، سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر در اقدامی که حکایت از وضعیت نامناسب مالی گروه سرمایه‌گذاری داودیان تلقی می‌شود، در فروردین ماه سال آینده ۶/۱۵درصد سهام سموم علف‌کش را به صورت نقدی عرضه می‌کند.
سازمان خصوصی‌سازی همچنین 8/16درصد مپنا در قیمت پایه یک‌هزار و 342ریال، 5/44درصد سهام تایدواتر در نرخ پایه 7هزار و 996ریال، 6/44درصد تراکتورسازی ایران را در نرخ پایه باورنکردنی یک‌هزار و 525ریال را 25 و 24 فروردین راهی تابلو بورس خواهد کرد. در مجموع بازار روز چهارشنبه، بازاری متعادل و بدون نوسان قابل ملاحظه بود. از این رو حجم معاملات به 6/25میلیارد تومان بالغ شد. از 167 شرکت مورد معامله 57 شرکت با رشد قیمت و 78 نماد با افت ارزش دادوستد شدند.