افزایش نفوذ «گوگل» در صنعت تبلیغات با خرید «دبل‌کلیک»

بورس‌نیوز- تصمیم‌گیران اتحادیه اروپا با خرید شرکت Double Click توسط گوگل موافقت کردند.

به گزارش بخش بین‌الملل «بورس‌نیوز»Double Click یکی از شرکت‌های بزرگ اروپایی در زمینه تبلیغات اینترنتی به حساب می‌آید و پس از این اقدام گوگل، شکایات زیادی پیرامون امکان تسلط بیش از پیش گوگل بر تبلیغات ایجاد شده بود. پس از اعلام موافقت اتحادیه اروپا، گوگل از بسته شدن قرارداد ۱/۳‌میلیارد دلاری با شرکت مذکور خبرداد. این در حالی است که درست چند هفته پیش، اتحادیه اروپا در یک پرونده ضد‌تراست (مخالفت با تشکیل اتحادیه‌هاى بزرگ صنایع)، ۸۹۹‌میلیون دلار جریمه مالی بر شرکت مایکروسافت وضع کرده بود.

بر اساس مطالعات انجام شده، سهم گوگل در جست‌وجوهای اینترنتی در ایالات متحده ۵/۵۸‌درصد و در برخی از کشورهای اروپایی ۸۰ تا ۹۰ گزارش شده است. گوگل همچنین ۲۸‌درصد از بازار ۴/۲۱‌میلیارد دلاری تبلیغات اینترنتی در ایالات متحده را در اختیار دارد. همزمان با موافقت اتحادیه با اقدام جدید گوگل، این نهاد به فرانسه اجازه تامین مالی یک موتور جست‌وجو به نام Quaero را نیز داد. اتحادیه اروپا خرید شرکت Double Click توسط گوگل را مغایر با اصول رقابتی ندانست.

بر اساس عقیده کارشناسان اتحادیه اروپا، دو شرکت مذکور در قسمت‌های متفاوتی از بازار تبلیغات اینترنتی فعالیت می‌کنند و در عین حال، امکان مراجعه مشتریان به سایر فعالان این بازار مانند مایکروسافت، یاهو و AOL کماکان وجود دارد. پیش از این نیز، در ماه دسامبر کمیته تجارت فدرال در واشنگتن با اقدام گوگل موافقت کرده بود. بر اساس اعلام موسسه تحقیقاتی Zenith Optimedia، آگهی‌دهندگان در سال‌جاری ۳۷‌میلیارد دلار را صرف تبلیغات اینترنتی خواهند کرد و این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۰۷ تا ۳۱‌میلیارد دلار بوده است. در این میان مایکروسافت بسیار تلاش کرده بود تا اتحادیه اروپا را وادار به مخالفت با قرارداد شرکت گوگل نماید یا حداقل جریمه‌ای بر این شرکت وضع نماید. این در حالی بود که مایکروسافت در سال گذشته، جدی‌ترین رقیب Double Click، یعنی aQuantive را خریداری کرده بود.