ایسنا- در صورتی که نحوه عرضه و ارزیابی سهامی که قرار است در سال ۸۷ واگذار شود درست صورت گرفته و سهم به قیمت بالا فروخته نشود، در سال آینده بازاری به مراتب بهتر از سال ۸۶ خواهیم داشت. بازدهی نامناسب بازار

نصرا... برزنی، عضو هیات مدیره شرکت بورس، عملکرد یک ساله بازار سرمایه را مورد توجه قرار داد و گفت: از ابتدای سال ۸۶ تا کنون شاخص نقدی و کل حدود ۱۶ درصد بازدهی داشته است، به بیان دیگر بازدهی سرمایه‌گذاری در بورس از ابتدای سال تاکنون ۱۶درصد بوده است. با توجه به ریسکی که در سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و سهام وجود دارد، در صورتی ‌که متوسط بازدهی با سرمایه‌گذاری بدون ریسک و پس انداز مقایسه شود، مشاهده می‌شود که بازدهی مناسبی در بازار سرمایه حاصل نشده است.

وی به علت این موضوع پرداخت و اظهار کرد: فشارهای سیاسی و اقتصادی ناشی از پرونده هسته‌ای که به کشور وارد شد، باعث از بین رفتن اعتماد و احساس امنیت مورد نیاز سرمایه‌گذاری شد.

شرایط متفاوت حجم معاملات

به اعتقاد مدیر عامل کارگزاری بانک اقتصاد نوین در سال ۸۶ بازار سرمایه از نظر حجم معاملات و افزایش تعداد سهامداران موفق عمل کرده است.

برزنی نقطه عطف بورس در سال ۸۶ را شروع روند خصوصی سازی در کشور دانست و تصریح کرد: این امر پایه بسیار مناسبی برای ادامه کار در سال‌های آتی و به خصوص سال ۸۷ است.

گران‌فروشی نکنید

وی ادامه داد: آنچه که در فرآیند خصوصی‌سازی و اجرای اهداف آن بسیار مهم است، این است که سازمان خصوصی یا موسسات مادرتخصصی که مسوولیت معرفی شرکت‌ها برای واگذاری سهم را برعهده دارند، در قیمت‌گذاری و تعیین قیمت پایه سهم دقت کرده تا سهم به قیمت بالا به افراد فروخته نشود، زیرا این امر عاملی بازدارنده برای تحقق و اجرای صحیح اهداف خصوصی‌سازی است.

این کارگزار بورس اظهار کرد: در مجموع به دلیل تصحیح و اصلاح قیمت‌هایی که در سال ۸۶ بر شرکت‌های بورس صورت گرفت، باعث شد که بنیان‌های بازار از استحکام خوبی برخوردار شود.

برزنی اضافه کرد: در صورتی که نحوه عرضه و ارزیابی سهامی‌که برای سال آینده انجام شود، درست اداره شده و انگیزه و جاذبه کافی برای سرمایه‌گذاری به دست بیاید در سال آینده بازاری به مراتب مناسب تر از سال ۸۵ و ۸۶ را می‌توان انتظار داشت.

بازار ۸۷ بهتر از ۸۶

وی سال ۸۷ را آغاز بهتری برای فعالیت در بازار سرمایه دانست و اضافه کرد: چشم‌انداز بازار در سال آینده بسیار مناسب تر از شروع سال ۸۶ است که این امر می‌تواند آغاز مناسبی برای سرمایه‌گذاری در سال آینده باشد. وی سال ۸۷ را بازاری همراه با رونق پیش بینی کرد.

برزنی عوامل داخلی و تصمیمات عجولانه‌ای که توسط مسوولان در سال ۸۶ اتخاذ شد را مقطعی و زودگذر دانست و افزود: دولت و مجلس به اصلاح ساختار و رونق بازار سرمایه اعتقاد دارند که این عاملی برای خوش‌بینی در سال‌های آتی است.

فقط آبیک امسال می‌آید

عضو هیات‌مدیره شرکت بورس در مورد اینکه تا پایان سال چه سهم‌هایی واگذار می‌شود، اظهار کرد: تصور این بود که سهام کشتیرانی و نیز سهام یک بانک تا پایان سال وارد بورس شود که با توجه به مدت زمان باقی مانده و انجام مراحل و اقدامات مورد نظر، عرضه جدیدی تا پایان سال صورت نگرفته و احتمالا تنها سهام سیمان آبیک تا پایان سال وارد بورس شود.

وی با اشاره به اینکه در سال ۸۷ طیف وسیعی از صنایع و خدمات شامل سهام مخابرات، بانک، پتروشیمی‌و پالایشگاه وارد بورس می‌شود، اظهار امیدواری کرد: در صورتی که نحوه عرضه و قیمت‌گذاری سهم با دقت بیشتری صورت گیرد، خصوصی‌سازی در سال آینده با سرعت بیشتری ادامه می‌یابد و مدیریت میانی باید این موضوع را در ذهن داشته باشد که قرار است چند صد میلیارد تومان معامله شود و برای این منظور باید جاذبه‌های بورس افزایش یابد.