بازار در واپسین روزهای سال برگشت

گروه بورس- علیرضا باغانی:در حالی که بورس تهران طی هفته معاملاتی گذشته و روزهای نخست هفته جاری، همواره شاهد ذائقه فروش بین معامله‌گران بود و عرضه‌های سنگینی را در نمادهای شاخص بازار به ویژه بزرگان تجربه می‌کرد، اما در روز گذشته حضور پررنگ حقوقی‌ها در معاملات و تزریق نقدینگی به همراه حمایت از نمادهای شاخص موجب شد تا وضعیت معاملات دیروز متفاوت‌تر از روزهای گذشته باشد. در بازار روز دوشنبه، بزرگان بازار شامل ملی مس، گل‌گهر، چادرملو، فولاد مبارکه که در روزهای گذشته منفی یا با صف فروش مواجه بودند، مثبت شده یا با صف خرید روبه‌رو شدند.

دیگر نمادهای شاخص بازار از جمله تراکتورسازی ایران، لیزینگ ایران صف خرید شده و نماد سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات نیز با جمع‌آوری صف فروش مثبت شد.

در بازار روز گذشته نماد شرکت کابل‌باختر، ایران‌خودرو دیزل به همراه حق‌تقدم توسعه معادن روی و حق‌تقدم لعابیران بازگشایی و آماده انجام معامله شدند.

و اما بورس تهران طی روزهای آینده چند عرضه عمده را تجربه خواهد کرد.

بر این اساس، مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار از عرضه ۷۱/۲۸‌درصد سهام شرکت آلومتک در روز ۱۵ اسفند ماه جاری به طور عمده در تابلوی فرعی بورس خبر داد.

سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از ساتکاب ۱۴‌میلیون و ۳۵۷‌هزار و ۳۵۰‌سهم از کل سهام شرکت آلومتک را با قیمت پایه ۶‌هزار و ۲۲ریال به صورت یکجا و نقد یا اقساط (۳۰‌درصد نقد و ۷۰‌درصد اقساط) واگذار خواهد کرد.

شرکت آلومتک «سهامی عام» با نماد «فالوم» در گروه فلزات اساسی و با ۳‌هزار و ۳۹۸ سهامدار در تالار فرعی فعالیت می‌کند.

این شرکت با سرمایه ۵۰ میلیارد ریال، پیش‌بینی درآمد هر ‌سهم سال مالی ۸۶ را در تاریخ ۲۴مهر ۸۶، دو‌هزار و ۳۹۸ ریال اعلام کرده بود.

بر اساس این گزارش، ارزش کل این معامله ۸۶میلیارد و ۴۵۹‌میلیون و ۹۶۱‌هزار و ۷۰۰ریال خواهد بود.

مدیریت بازار شرکت بورس اوراق بهادار اعلام کرد: کارگزاران خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش خرید به سامانه معاملاتی هستند که سه‌درصد ارزش سهام مورد معامله بر اساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانت نامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و بر حسب مورد به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکز اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه نمایند.

در صورت انصراف خریدار از ایفای تعهدات خود به هر دلیل این مبلغ برای جبران خسارت وارده ضبط و مسترد نخواهد شد و سپرده سایر متقاضیان حداکثر ظرف ۲ روز کاری پس از اعلام برنده مسترد خواهد شد.

همچنین بیش از ۲۲‌درصد از سهام شرکت آبفر روز ۲۵ اسفندماه جاری در بورس اوراق‌بهادار تهران عرضه خواهد شد.

شرکت‌های سنجش‌گستر نیرو و بازرگانی صنعتی آریا ارکان توسعه به ترتیب ۹۳/۱۱ و ۲۱/۱۰‌درصد از سهام شرکت آبفر را با قیمت پایه ۱۱۸۰ ریال به صورت یکجا و نقد در بورس عرضه خواهند کرد.

تعداد سهام این شرکت که در تابلوی غیر رسمی بورس حضور دارد، ۳۳‌میلیون و ۶۰۰‌هزار‌سهم است.

شرکت کارگزاری بانک صنعت و معدن (سهامی خاص) مسوولیت این عرضه را برعهده خواهد داشت.

EPS سال آتی «ومعادن» چقدر است؟

گفته‌های بازار: منابع خبری گزارش می‌دهند، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات پیش‌بینی سود ۶۲تومانی را برای سال آینده خود اعلام کرده است. این در حالی است که پیش‌بینی سال‌جاری «ومعادن» ۷۶۸ریال است.

شنیده‌های ما: اما در ظاهر پیش‌بینی سال آتی «ومعادن» رقمی بیش از ۷۰۰ریال برآورد و اعلام شده است که به طور قطع این پیش‌بینی در سال آینده با چند تعدیل مثبت مواجه خواهد شد.

آخرین اخبار از پروژه ملارد «ثشاهد»

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری شاهد که این روزها در بازار با تقاضای جدید مواجه شده با شایعاتی در رابطه با پروژه بزرگ ساختمانی ملارد روبه‌رو است. بر این اساس گفته می‌شود، بعد از شناسایی و مشخص شدن پیمانکار ساخت این پروژه، پیمانکار شرکت آن نیز شناسایی و مشخص شده است.

از سویی دیگر گفته می‌شود که یکی از مجموعه‌های وابسته به یک ارگان دولتی نسبت به خریداری زمین ملارد که وسعتی حدود ۵۰هکتار دارد، ابراز تمایل کرده است.

شنیده‌های ما: بنابر خبرهای رسیده از منابع خبری موثق، پیمانکار ساخت و شرکت این پروژه مشخص شده، اما از سویی دیگر یک مجموعه دولتی نسبت به خریداری این زمین حدود ۵۰هکتاری اعلام آمادگی کرده که هم‌اکنون پیشنهادهای آن در دست بررسی است.