گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته همچنان بر مدار ضعف به حرکت خود ادامه داد و معامله‌گران استراتژی احتیاط و انتظار را در دستور کار خود داشتند. در بازار دیروز شاخص همچنان روند نزولی خود را با ثبت ۴۰واحد افت دیگر در شرایطی طی کرد که بروز مشکل در سامانه سخت‌افزاری بورس اوراق بهادار موجب شد بازار با ۴۵دقیقه تاخیر نسبت به زمان عادی فعالیت خود را آغاز کرده و نیم‌ساعت بیش از زمان مقرر تا ساعت ۱۳ فعالیت کند. با توجه به این مساله بازار دیروز در مرحله پیش از آغاز (Pre-opening) شاهد عدم حضور برخی از شرکت‌های کارگزاری در جریان معاملات بود که این امر بر کل معاملات دیروز تاثیرگذار بود. در کنار این مساله در بعد تحولات کلان موثر بر بازار، اعلام برگزاری جلسه بررسی قطعنامه شورای امنیت در روز دوشنبه همچنان موجب ضعف بازار و احتیاط معامله‌گران شده است، هرچند که کمبود نقدینگی در بازار نیز در‌حال‌حاضر به فاکتوری اساسی در معاملات بدل شده و اکثر معامله‌گران عمده به دلیل کمبود نقدینگی از حضور در بازار ناتوان هستند. در این شرایط نمادهای عمده بازار به رغم وجود انگیزه‌های ارزشی در آنها با اندک عرضه‌ای تحت‌تاثیر قرار گرفته و صف‌های فروش برای این نمادها تشکیل می‌شود که این خود باعث تشدید عرضه‌ها شده است.

در بازار دیروز در گروه فلزی به رغم رکوردشکنی‌ بهای فلزات (به ویژه مس) معاملات نماد ملی مس همچنان ضعیف بود، بهای مس دیروز در حد ۸هزار و ۴۶۰دلار در هر تن در نوسان بود که بهای فوق‌العاده‌ای برای این فلز سرخ است.

در گروه خودرویی دیروز نماد سایپا برای اعلام EPS سال آینده در حالی متوقف شد که گروه سایپا رکورد تولید ۵۰۰هزار دستگاه خودرو را در سال‌جاری پشت‌سر گذاشته است.

در این گروه حق تقدم افزایش سرمایه ایران‌خودرو دیروز بازگشایی شد که نتیجه‌ای بهتر از صف فروش به دست نیاورد. نماد ایران‌خودرو نیز همچنان بدون حضور بازارگردان با صف فروش بدون تحرک مواجه است.

در این گروه معامله عمده عرضه‌ سهام هوندای ژاپن در شرکت تیزرو دیروز انجام نشد.

در گروه بانکداری، بانک اقتصاد نوین دیروز شاهد نقل و انتقال سهام متعلق به مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی بود.

بلوک ۸/۳۲میلیون سهمی اقتصاد نوین به همراه ۲/۸میلیون حق تقدم این شرکت احتمالا در راستای تخلیه سهام مدیریت سرمایه‌گذاری بانک ملی و جداسازی سهم سرمایه‌گذاری بانک ملی در این مجموعه به «پرشیا فاند ائکویتی» یا شرکت تازه تاسیس آتی‌نگر سپهر ایرانیان منتقل شده است.

در گروه سیمانی دیروز نخستین معامله بعد از بازگشایی نماد سیمان ارومیه با ۳۶/۱۹درصد افت قیمت در این نماد رقم خورد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف بود که در آن شاخص ۴۰ واحد افت را تجربه کرد تا فاصله خود را از ۱۰هزار واحد به ۹۰ واحد افزایش دهد.

حجم معاملات نیز بالغ بر ۱۸میلیارد تومان بود. از ۱۶۳ نماد مورد معامله، ۵۳ نماد با رشد قیمت و ۹۶ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.