گروه بورس- علیرضاباغانی- نقص در سیستم معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران موجب شد تا در روز گذشته بازار فعالیت خود را با ۴۵دقیقه تاخیر آغاز کند.

اما اگرچه تاخیر ۴۵ دقیقه‌ای آغاز معاملات، نیم ساعت به زمان معاملات افزود، با این حال به طور کلی ۱۵ دقیقه از زمان معاملات دیروز کاسته شد. علی صحرایی ناظر معاملات در این باره گفت: به دلیل نقص فنی در بخش پاور (Power) سیستم معاملاتی بورس، جلسه دیروز دادوستد سهام با تاخیر راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: براین اساس، زمان شروع سفارش‌گیری که طبق روال ساعت ۸ و سی دقیقه بود به ساعت ۹ و ۱۵ دقیقه و زمان گشایش بازار و انجام معاملات به ساعت ۹ و ۴۵دقیقه تغییر یافت.

در بازار دیروز بزرگان بازار افت ۴۰واحدی شاخص را رقم زدند و بیشترین تاثیر منفی بر شاخص از آن فولاد مبارکه، امید، گل‌گهر، چادرملو و... بود.

در بازار دیروز نماد حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه شرکت ایران‌خودرو با توجه به دوره پذیره‌نویسی بازگشایی و آماده انجام معامله شد.

برگزاری مجمع «وامید‌» قبل از پایان سال

گفته‌های بازار: سهامداران سرمایه‌گذاری امید می‌گویند: براساس خبرهای رسیده نخستین مجمع این شرکت سرمایه‌گذاری پس از ورود به بورس، در واپسین روزهای سال ۸۶ برگزار می‌شود. در ظاهر سیاست تقسیم سود «وامید» در مجمع، همان ۶۰درصدی است که پیش از این اعلام کرده بوده است. از سویی دیگر، گفته می‌شود پیش‌بینی سود ۱۲ماهه «وامید» با تعدیل مثبت کمتر از ۱۰درصدی مواجه شده است.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که احتمال برگزاری مجمع عادی سالانه «وامید» قبل از پایان سال بسیار زیاد است.

همچنین ظاهرا این شرکت تعدیلی در EPS ۱۲ماهه خود نداشته و مبنای تقسیم سود هم همان سیاستی است که پیش از این اعلام شده بوده است.

«اکسیر»، تولیدات جدید و افزایش نرخ

گفته‌های بازار: درباره شرکت داروسازی اکسیر نیز شایع شده که بالغ‌بر ۱۵ محصول جدید تولید کرده و همچنین چند قلم محصول تولیدی این شرکت در آذرماه مشمول افزایش نرخ شده است.

براین اساس، احتمال افزایش پیش‌بینی درآمد هرسهم این شرکت دارویی وجود دارد.

شنیده‌های ما: بنابر اطلاعات رسیده داروسازی اکسیر امسال موفق به تولید ۸ محصول جدید شده است که این تولیدات جدید در EPS امسال تاثیری ندارند. افزون بر این، در ظاهر چند قلم محصول «اکسیر» در نیمه دوم سال‌جاری افزایش نرخ داشته که البته این افزایش نرخ قابل توجه نبوده و تاثیری در سود شرکت نداشته است.

اما تولیدات جدید شرکت در سال آینده در سود شرکت تاثیرگذار خواهند بود که در شرایط کنونی نمی‌توان در این رابطه اظهارنظری کرد.

آخرین EPS اعلام شده از سوی داروسازی اکسیر ۲۱۸تومان است.

تعدیل EPS کنتورسازی ایران

گفته‌های بازار: شرکت کنتورسازی ایران در بازار سرمایه با این شایعه مواجه است که پیش‌بینی درآمد هر سهم سال‌جاری خود را تا سطح بیش از ۳۰ تومان تعدیل کرده است.

همچنین گفته می‌شود، این شرکت در سال آتی توانایی اعلام EPS بیش از ۵۰تومانی را دارد.

شنیده‌های ما: اما شنیده‌های ما اعلام چنین پیش‌بینی سودی را از سوی کنتورسازی تایید نمی‌کنند، ولی ظاهرا EPS شرکت دچار تعدیل شده است.