گزارش آژانس، افتتاح نمایشگاه و رشد 16 واحدی

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته هفته کاری خود را با ثبت رشد ۹۴/۱۵واحدی آغاز کرد. در بازار دیروز، معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که انتشار گزارش دکتر البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، مهم‌ترین تحول در حوزه متغیرهای کلان بازار بود، انتشار این گزارش (که احتمالا بازار با توجه به تاخیر سنتی خود از امروز (یکشنبه) واکنش به آن را آغاز خواهد کرد) موجب بروز بحث‌هایی میان کارشناسان و معامله‌گران بازار شده است. در کنار اهمیت فنی این گزارش در روند پرونده هسته‌ای کشورمان، مسائل سیاسی مرتبط با این پرونده در هفته جاری همراه بازار خواهد بود. هر چند که با توجه به انتظار قبلی، بازار با شرایط دشواری رو به رو نخواهد شد.

روز گذشته بازار سرمایه شاهد گشایش چهارمین نمایشگاه بورس، بانک و خصوصی‌سازی بود که این نمایشگاه به سنت چند سال اخیر، محفل مالی برای طرح مباحث میان سرمایه‌گذاران و فعالان عمده بازار، از جمله شرکت‌های بورسی است.

انتظار می‌رود با توجه به حضور مدیران ارشد بازار سرمایه در این نمایشگاه، شاهد تاثیرپذیری بازار و روند معاملات سهام از اخبار منتشر شده در این نمایشگاه باشیم.

در معاملات دیروز بازار با ادامه روند بازگشایی برخی از نمادهای متوقف شده و بازگشایی ۶نماد دیگر روبه‌رو بود. نمادهای شیر پاستوریزه پگاه خراسان، صنعتی اردکان، پتروشیمی آبادان، لوله و ماشین‌سازی ایران، دوده صنعتی و هپکو، دیروز شاهد بازگشایی نماد بودند که همگی این نمادها به جز پگاه خراسان، پس از پیش‌بینی مناسب EPS (عایدی هر سهم) برای سال مالی ۱۳۸۷ (تعدیل مثبت) بازگشایی شدند.

پگاه خراسان با کاهش EPS از ۴۵۹ریال به ۳۷۶ریال و پوشش ۶۸درصدی در ۹ماهه بازگشایی شد.

در بازار دیروز در گروه فلزات اساسی، کارشناسان بازار روند تحولات قیمت فلزات اساسی را با دقت دنبال می‌کردند. در بازار جهانی فولاد انتشار گزارش توافق سه شرکت نیپون استیل (فولادساز عمده ژاپن)، پوسکو (شرکت عمده کره‌جنوبی و چهارمین تولیدکننده فولاد جهان) و JFE ژاپن، تولیدکننده سنگ‌آهن برزیل Vale) CVRD سابق) موجی از تغییرات را به راه انداخته است. توافق این سه شرکت با رشد ۶۵درصدی قیمت سنگ‌آهن (در شرایطی که سال قبل توافق درحد ۵/۹درصد بود) موجب افزایش سریع قیمت فولاد شده است.

آرسلور میتال بزرگ‌ترین فولادساز جهان دیروز برای دومین بار در ۱۴روز اخیر بهای فروش محصولات خود را افزایش داد. سایر فولادسازان هندی نیز حداقل ۲۰درصد بر، قیمت‌های پیشنهادی جهت فروش اسلب افزوده‌اند. با توجه به احتمال ضعیف افزایش بیش از ۲۰درصد قیمت سنگ‌آهن در داخل کشور انتظار تداوم رشد فروش فولادسازهای عمده بورس وجود دارد؛ هر چند که به دلیل نیاز داخلی از میزان صادرات واحدهای فولادی به ویژه مبارکه و فولاد خوزستان کاسته شده است، پوسکو نیز که تامین‌کننده ورق مورد نیاز برخی از لوله‌سازان ایرانی نیز است، تجدیدنظر در قیمت‌های خود را آغاز کرده است.

در بازار جهانی فلزات، افزایش موجودی مس انبارهای LME (بورس‌فلزات لندن) بهای این فلز را در سطح ۸هزار و ۳۰۰دلار متوقف ساخته است. در بازار جهانی این فلز معامله‌گران کوتاه‌مدت با توجه به رشد ۱۰درصدی قیمت این فلز فروش و سودسازی را آغاز کرده‌اند که این امر بر کاهش قیمت این فلز موثر خواهد بود. در بازار آلومینیوم نیز افت خروجی چین موجب افزایش قیمت این فلز به میزان ۵درصد در چند هفته اخیر شده است.

در گروه معدنی، ایمیدرو گزارشی از وضعیت تولید و صادرات شرکت‌های سنگ‌آهن تا پایان دی‌ماه منتشر کرده است. بر اساس این آمار چادرملو تا پایان دی‌ماه ۱۴/۵میلیون تن سنگ‌آهن تولید کرده است که یک‌درصد به لحاظ ارزش، بیش از مدت مشابه سال قبل است.

در این گروه گل‌گهر نیز ۹۶/۴میلیون تن تولید داشته است که ۷۵/۲میلیون تن آن در داخل و ۲/۲میلیون تن آن صادر شده است.

در گروه سیمانی، افزایش محدود در نرخ فروش سیمان پاکتی موجب جلب توجه معامله‌گران به این گروه شده است. با توجه به عدم صرف اقتصادی تولید سیمان پاکتی در مقایسه با سیمان فله به نظر می‌رسد مسوولان وزارت صنایع و معادن به افزایشی در جهت بالانس قیمت این دو محصول رضایت داده‌اند. این امر اگرچه تغییری در شرایط شرکت‌های سیمانی نمی‌دهد؛ اما برخی از معامله‌گران از آن به عنوان نشانه‌هایی از احتمال تغییر نرخ فروش سیمان در سال آینده یاد می‌کنند. دیروز صف فروش سیمان تهران در این گروه جمع‌آوری شد.

در گروه پتروشیمی افزایش بهای نفت و رسیدن آن به مرز روانی یک‌صد دلار موجب آرامش سرمایه‌گذاران این گروه شده است. با توجه به بهای کنونی نفت انتظار نمی‌رود بهای محصولات پتروشیمی روندی کاهشی را تجربه کنند.

در مجموع بازار دیروز بازاری مناسب در آغاز هفته بود که البته تداوم آن در طول هفته نیازمند تثبیت شرایط و عدم فشار به نقدینگی موجود در بازار به ویژه از ناحیه عرضه‌های سازمان خصوصی‌سازی است. در بازار دیروز شاخص ۹۴/۱۵ واحد رشدکرد. ارزش کل داد و ستدها بالغ بر ۴/۲۱میلیارد تومان بود. از ۱۵۰ نماد مورد معامله نیز ۷۸ نماد با رشد قیمت و ۵۸ نماد با افت ارزش، داد و ستد شدند.