بلوک اول امروز راهی بازار می‌شود

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته نیمه دوم هفته کاری خود را با ضعف عمومی آغاز کرد.

در معاملات دیروز در شرایطی که طیف وسیعی از کارشناسان در انتظار رقم خوردن روند بهبود بازار متعاقب پایان عرضه‌های سهام پتروشیمی فن‌آوران بودند، روند کلی معاملات چندان تغییری را از خود نشان نداد و پس از حرکت‌های کم‌سو در ابتدای بازار، شرایط همانند نیمه اول هفته جاری و پیش از تعطیلی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در روز دوشنبه رقم خورد. در بازار دیروز در تحولات کلان سیاسی، خبرهای منتشر شده در مورد احتمال به تاخیر افتادن گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد پرونده هسته‌ای کشورمان خبر می‌داد که این مساله همچنان جو بلاتکلیفی را در این بخش ادامه داد. در کنار این تحول، در سطح داخلی، مجلس شورای اسلامی دیروز کار بررسی لایحه بودجه سال آینده کشور را آغاز کرد که این لایحه به ویژه به دلیل وجود مساله بهره مالکانه و برخی از مسائل مهم از جمله نرخ حامل‌‌های انرژی از اهمیت بالایی برخوردار است که انتظار می‌رود پس از تصویب کلیات بودجه، بحث در مورد این مسائل در مجلس آغاز شود. به همین دلیل برخی از کارشناسان بازار احتیاط نسبی در برخورد با نمادهای مرتبط را در دستور کار خود قرار داده‌اند که این امر معاملات ضعیف گروه معدنی را موجب شده است.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد فعالیت قابل ملاحظه در نماد پتروشیمی فن‌آوران بودند. یک روز پس از اعلام سازمان خصوصی‌سازی برای عرضه‌های خرد سهام این مجتمع تازه‌وارد، نماد با صف فروش قابل ملاحظه در ابتدای بازار مواجه شد که این صف فروش پس از ۳ بار تلاش برای جمع‌آوری و معامله ۲/۱۲میلیون سهم همچنان در بازار خودنمایی کرد و با ۲/۵میلیون سهم صف فروش معاملات به پایان رسید. در شرایط کنونی حضور سهامداران حقیقی در نماد و همچنین ضعف کلی بازار، موجب تلاش سرمایه‌گذاران حقیقی برای شناسایی سود در این نماد شده است. «شفن» دیروز با ۸۵/۸میلیارد تومان معامله ۵۸درصد ارزش بازار دیروز را به خود اختصاص داد. شنیده‌های تایید نشده در بازار از خرید سهام، همچنان توسط سرمایه‌گذاری بانک ملی و تامین اجتماعی حکایت دارد.

در بازار دیروز نماد فولاد مبارکه، دومین موضوع مورد توجه معامله‌گران بود. یک روز مانده به عرضه نخستین بلوک ۵درصدی، گمانه‌زنی‌ها در مورد خریداران احتمالی بلوک‌ها همچنان در شرایطی در بازار ادامه داشت که ۴ کارگزار عرضه‌کننده سهام سه‌شنبه شب با حضور در باشگاه بانک سپه آخرین رایزنی‌ها را برای عرضه این بلوک‌ها صورت دادند. از دید کارشناسان عرضه نخستین بلوک در بازار امروز از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. انجام معامله بر سر این بلوک امیدواری برای انجام معاملات بعدی را فراهم می‌کند. اما در صورتی که نخستین بلوک خریداری نشود،‌ آنگاه در روزهای آینده نیز شرایط به نفع خریداران نخواهد بود.

هم‌اکنون اکثر کارشناسان منتظر آغاز معاملات بلوک‌های فولاد مبارکه هستند تا دریابند نخستین بلوک، معامله خواهد شد یا خیر؟

در‌حال‌حاضر از تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد به عنوان خریداران اولین بلوک یاد می‌شود که باید منتظر ماند و دید آیا امضای این خریداران در زیر برگه خرید ۳۰۸ میلیارد تومانی بلوک اول درج خواهد شد یا خیر؟ هر خریدار حداقل برای ۵سال به طور مستقیم خود را در معرض ریسک بازار فولاد، مواد اولیه (سنگ‌آهن) و سیاست‌های داخلی کشور درگیر خواهد کرد. انجام یا عدم انجام معامله فولاد به دلیل تبعات آن بر سطح نقدینگی بازار از اهمیت بالایی برخوردار است.

حضور خریداران با بنیه ضعیف مالی موجب خواهد شد تا میزان عرضه‌های سهام در بازار افزایش یابد.

از سویی با انجام هر معامله عمده، خریداران برای مدت‌ها از انجام معاملات بعدی باز خواهند ماند. به همین دلیل با انجام هر معامله بلوکی از شمار خریداران عمده در بازار کاسته شده و سرمایه‌گذاران عمده بیش از پیش درگیر پرداخت اقساط خواهند بود. در شرایط حاضر اما خریداران احتمالی بلوک نیم‌نگاهی نیز به خریداران بلوک ۲۰درصدی مس دارند که اگرچه به دلیل افت قیمت سهام در موقعیت ایده‌آلی نیستند، اما با توجه به افزایش نرخ جهانی مس، فشار کمتری را متحمل هستند.

بهای فلز مس دیروز در حد ۷هزار و ۸۰۰دلار در هر تن بود که نرخ بسیار مناسبی برای ملی مس به شمار می‌رود. ملی مس اما دیروز در غیاب بزرگان، معاملات روبه‌ رشد، اما کم‌ حجمی را شاهد بود که به دلیل عدم برخورداری از حجم کافی تقاضا در پایان بازار جای خود را به افت قیمتی داد. بهای فلز روی دیروز در بازار جهانی تغییر چندانی نداشت.

فلز سرب نیز به دلیل افزایش موجودی انبارهای LME(به‌رغم بروز مشکل برای برخی از تولید‌کنندگان این فلز) همچنان بهتر از روی بود. در بازار دیروز نماد ایران خودرو پس از عدم برگزاری مجمع عمومی عادی فوق‌العاده بازگشایی شد.

بهای این سهم توسط بازارگردان در حد یک‌هزار و ۸۰۳ریال تثبیت شد. در کنار نماد ایران خودرو و حق تقدم افزایش سرمایه آن(با قیمت ۶۶۷ریال)، درخشان تهران، داروسازی اسوه و حق تقدم استفاده نشده سیمان هگمتان در بازار بازگشایی شدند. نماد سیمان صوفیان نیز متوقف شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری ضعیف با عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در نهایت به افت ۸/۳۳واحدی شاخص منجر شد. از ۱۶۰نماد مورد معامله ۴۲نماد با رشد قیمت و ۹۷نماد با افت ارزش داد‌وستد شدند. ارزش کل معاملات نیز ۳/۱۵میلیارد تومان بود.