فارس- شرکت‌های پذیرفته شده در بورس مکلف شدند اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس را بر اساس زمان‌بندی تعیین شده ارسال کنند که با این اتفاق افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی نظام‌مند می‌شود. بر اساس تصمیمات اتخاذ شده در سازمان بورس، شرکت های ثبت شده در سازمان بورس و اوراق بهادار مکلف شدند تا براساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات، ‌نسبت به رعایت زمان‌بندی در ارسال اطلاعات درخواستی اقدام کنند.

براساس این گزارش، صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده شرکت های اصلی و تلفیقی گروه باید حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی‌عادی سالانه (با توجه به زمان برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت‌ها) و حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی ارسال شود.

گزارش هیات مدیره به مجامع و اظهارنظر حسابرسی در مورد آن نیز باید حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عمومی‌ به اداره ناشران بورس ارائه شود.

شرکت‌های ثبت شده در نزد سازمان بورس موظف شدند که اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۳، ۶ و ۹ ماهه حسابرسی شده را حداکثر ۳۰ روز پس از پایان مقاطع سه ماهه و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۶ ماهه حسابرسی شده را حداکثر ۶۰ روز بعد از پایان دوره ۶ ماهه و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، حداکثر ۷۵ روز پس از پایان دوره ۶ ماهه ارسال کنند.

این درحالی است که اطلاعات مربوط به برنامه‌های آتی مدیریت و پیش‌بینی عملکرد سالانه شرکت‌ها نیز باید حداقل ۳۰ روز قبل از شروع مالی جدید و اظهارنظر حسابرسی نسبت به پیش‌بینی و برنامه‌های‌ آتی باید حداکثر ۲۰ روز پس از ارائه توسط ناشر

ارسال شود.

براساس این گزارش،‌ اداره ناشران بورس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد اطلاعات پیش‌بینی عملکرد سالانه شرکت بر اساس عملکرد واقعی ۳،‌۶ و ۹ ماهه تصریح کرد که این دسته از اطلاعات باید حداکثر ۳۰ روز پس از مقاطع سه ماهه ارسال شود که این بند مشمول شرکت‌های سرمایه‌گذاری مالی نمی‌شود.

گزارش اظهارنظر حسابرسی نسبت به پیش‌بینی بر اساس عملکرد واقعی ۶ ماهه نیز باید حداکثر ۲۰ روز پس از ارائه آن توسط ناشر ارائه شود و بستگی به وقوع رخداد، ‌تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم (EPS) در صورتی که رویداد موثری بر درآمد سهام داشته باشد، باید بلافاصله و فوری افشا شود.

از دیگر مواردی که شرکت‌های ثبت شده در نزد سازمان بورس و اوراق بهادار باید رعایت کنند، این است که پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده در سایر مواردی که منجر به تغییر با اهمیت در پیش‌بینی عملکرد می‌شود باید حداکثر ۲۰ روز پس از ارائه اطلاعات حسابرسی شده ارسال شود و اطلاعات پرتفوی (سبد سهام) ‌سرمایه‌گذاری‌‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ در پایان هر ماه و حداکثر پس از ۱۰ روز پس از پایان ماه باید ارائه شود.

همچنین اطلاعات پرتفوی ‌سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های تحت کنترلی که فعالیت اصلی آنها سرمایه‌‌‌گذاری در اوراق بهادار باشد، در مقاطع ۳، ۶، ۹ و ۱۲ ماهه و حداکثر ۳۰ روز پس از پایان دوره مقاطع سه ماهه باید ارسال شود.

صورت‌‌های مالی حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت اصلی و صورت‌های مالی میان‌ دوره‌ای ۶ ماهه حسابرسی شده شرکت‌های تحت کنترل باید حداکثر ۶۰ روز پس از پایان دوره مالی ۶ ماهه و در مورد شرکت‌هایی که ملزم به تهیه صورت‌های مالی تلفیقی هستند، حداکثر ۹۰ روز پس از پایان دوره مالی ‌۶ ماهه ارائه شود و در مورد شرکت‌‌های تحت کنترلی که ثبت شده نزد سازمان نیستند، به درخواست ناشر و در صورت تایید سازمان بورس، ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده کفایت می‌کند.

بر اساس این گزارش، با این اوصاف و با توجه به زمان‌بندی اعلام شده از این پس ارائه اطلاعات شرکت‌های ثبت شده در نزد سازمان بورس و اوراق بهادار نظام‌مند خواهد شد و در صورت عدم رعایت زمان‌بندی اعلامی‌توسط شرکت‌ها بر اساس قانون عمل خواهد شد.

گزارش از: علی رضایی‌زاده