آموزش مقدماتی بورس (42)

گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام را که در قالب پرسش مطرح هستند، به صورت اختصار تشریح می‌کند.

این مطلب برگرفته از سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته‌های «دکتر ابواالفضل شهرآبادی» است. ثبات نسبی سودآوری به چه معنا است؟

استناد به سود هر سهم در یک سال، لزوما مبنای صحیحی برای ارزیابی سهام نیست، چرا که ممکن است سود سال بعد بسیار کمتر از آن باشد.

معیار مهم دیگری که به هنگام تحقیق در بازده جاری سهام باید مورد نظر قرار داد، ثبات نسبی یا کیفیت سودآوری هر سهم است. لازم به یادآوری است هر چه میزان انحراف سودآوری سال‌های گذشته یا سودهای احتمالی آینده نسبت به میانگین سود یا سود مورد انتظار بیشتر باشد.

ریسک سهم بالاتر و ارزش آن کمتر خواهد بود، بر عکس هر چه روند سوددهی سال‌های گذشته و آتی از ثبات بیشتری برخوردار باشد، ریسک کمتر و ارزش سهم بالاتر است.

با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران در ارزیابی سهام، تقریبا از ضریب قیمت یکسانی در صنایع مختلف استفاده می‌کنند.

در میان انواع اوراق بهاداری که با یک ضریب قیمت برآورد یکسان ارزیابی شده‌اند، ورقه بهاداری که از سودهای باثبات‌تری برخوردار است، به دلیل اینکه ریسک کمتری دارد، مطلوب‌تر است.