گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام که در قالب پرسش مطرح هستند را به صورت اختصار تشریح می‌کند. این مطلب برگرفته از سایت«مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است.

هنگام خرید سهام چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

سرمایه‌گذار با خرید یک ورقه بهادار، ریسک می‌پذیرد و بازده به‌دست می‌آورد. به عبارتی هدف سرمایه‌گذار منطقی این است که از میان اوراق بهادار، سهامی را انتخاب کند که از یک سو در صورت داشتن ریسک مساوی نسبت به سایر اوراق، بیشترین بازدهی را داشته باشد و از سوی دیگر در صورت داشتن بازده مساوی نسبت به سایر اوراق، از حداقل ریسک برخوردار باشد. با توجه به منطق یادشده، برخی نکات که می‌توانند در انتخاب یک ورقه سهم از میان اوراق موجود، موثر باشند از این قرار است.

۱ - قابلیت نقد شوندگی ۲- تعداد سهام در دست عموم ۳- ترکیب سهامداران ۴- سودآوری ۵- ثبات نسبی سودآوری ۶- نسبت سود تقسیمی هر سهم ۷- ارزش ویژه هر سهم ۸- بافت مالی شرکت ۹- مهلت و تاریخ پرداخت سود سهام ۱۰- انتشار مستمر اطلاعات و اخبار نسبی ۱۱- عمر شرکت ۱۲- نوع شرکت و مزیت‌های صنعت مربوطه ۱۳- شرایط اقتصاد‌ کلان و عوامل سیاسی‌-‌اجتماعی در هنگام دادو‌ستد.