گروه بورس - آلومینیوم پارس زیان هر سهم امسال خود را با ۳۳۴ریال افزایش مبلغ دو هزار و ۴۷۴ریال پیش‌بینی کرده است. بنابر اطلاعات منتشره از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، «فپارس» قبلا برای هر سهم خود زیان ۲۱۴۰ریالی را پیش‌بینی کرده بود که به بازار منعکس نشد.

آلومینیوم پارس دلایل تعدیل را کاهش مقدار تولید و فروش محصولات به دلیل عدم‌امکان تامین به موقع مواد اولیه، مشکلات مربوط به تامین قطعات یدکی ماشین‌آلات و افزایش نرخ ارز (عمدتا یورو) عنوان کرده است.

پیش‌بینی عملکرد «فپارس» برای سال‌مالی ۸۶ در مقایسه با عملکرد واقعی سال‌مالی قبل به ترتیب فروش ۲۸درصد افزایش، بهای تمام‌شده کالای فروش‌رفته ۴۲درصد افزایش، زیان عملیاتی مبلغ ۵۸میلیارد و ۹۳۲میلیون ریال افزایش و زیان خالص مبلغ ۲۰۰میلیارد و ۶۶۶میلیون ریال افزایش نشان می‌دهد.

شرکت اعلام کرده است، پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۸۰میلیارد ریال به مبلغ ۸۲۰میلیارد ریال (معادل ۵۵۰درصد) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران را در دست بررسی دارد.

شایان ذکر است شرکت در اطلاعات ارسالی قبل اعلام کرده بود پیشنهاد افزایش سرمایه از مبلغ ۸۰میلیارد ریال به مبلغ ۲۰۰میلیارد ریال (معادل ۱۵۰درصد) از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران را در دست بررسی دارد.

بنابراین اطلاعات پیش‌بینی خالص درآمد (هزینه)های متفرقه امسال «فپارس» مبلغ ۷۱میلیارد و ۵۳۶میلیون ریال است که به ازای هر سهم مبلغ ۸۹۴ریال و معادل ۳۶درصد زیان پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی این مبلغ شامل زیان ناشی از تسعیر نرخ ارز و سود سپرده بانکی است.

مطابق صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای ۶ماهه منتهی به شهریور امسال (حسابرسی‌شده)، زیان انباشته شرکت بالغ‌بر مبلغ ۱۵۸میلیارد ریال (معادل ۹۸/۱برابر سرمایه ثبت‌شده) است.

شایان ذکر است مطابق بند ۷ گزارش حسابرس نسبت به صورت‌های مالی سال ۸۵ مبلغ ۲۴میلیارد و ۴۸۶میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۳۰۶ریال) نیز کسری ذخیره مالیات بابت عملکرد سال‌مالی ۸۳ در حساب‌ها وجود دارد.