شروین شهریاری

پرسش از آقای مهدی سنجابی: وضعیت سرمایه‌گذاری نیرو و علل افت قیمت سهام و افق آینده شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ پاسخ: سال ۸۳ را می‌توان دوران اوج شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران دانست. در این دوره، سهام این شرکت‌ها به دلایلی که در این مختصر نمی گنجد، از رشد فزاینده‌ای برخوردار شدند . در اواخر این دوران رشد، سهام سرمایه‌گذاری نیرو برای اولین بار در بازار عرضه شد.

پس از آن، شاخص کل بورس و به دنبال آن شاخص مالی که معیاری برای سنجش وضعیت شرکت‌های واسطه‌گری مالی به شمار می‌رود، رو به افول گذاشت که آثار این مساله به صورت دسته جمعی قیمت سهام سرمایه‌گذاری‌ها را متاثر ساخت.

بدین ترتیب نکته جالب توجه این است که در شرایط کنونی کلیه سهامداران «ونیرو» که اقدام به خرید سهم در روز عرضه اولیه کرده اند، حتی با احتساب منافع سود نقدی و افزایش سرمایه، متضرر شده اند. البته از دو سال قبل با ورود مدیریت جدید، وضعیت سرمایه‌گذاری نیرو با بهبود نسبی مواجه شده است.

آخرین تحولات در مورد « ونیرو» به برگزاری مجمع عمومی سالانه اخیر شرکت باز می‌گردد که چند مورد از نکات مطروحه در این مجمع در ادامه نقل به مضمون می‌گردد:

۱ - « ونیرو» از شرکت مهاب قدس (یکی از سهامداران خود) مطالبات معوقی داشته که در سال مالی گذشته بخش عمده آن را وصول کرده است.

با بهبود وضعیت نقدینگی، شرکت از محل وصول مطالبات، سود سهام سنواتی سهامداران را پرداخت کرده ست.

۲ - شرکت اقدام به انحلال برخی زیر مجموعه‌های زیان‌ده خود از جمله گروه صنعتی فولاد کردستان، توسعه صنایع خاور میانه وآرگان کیش کرده که برنامه انحلال و فروش دارایی‌های این شرکت‌ها در جریان است.

۳ - شرکت مجوز واردات ۱۰میلیون دلار کالا به صورت ریفاینانس با حاشیه سود مناسب را دریافت کرده که تا به حال به واردات ۵میلیون دلار فولاد از کشور اوکراین اقدام ورزیده است. آثار این اقدام در سودآوری سال مالی جاری مشهود خواهد شد.

لازم به توضیح است که این ریفاینانس با ارز «درهم» انجام شده بنابراین از ریسک تسعیر نرخ ارز تا حدود زیادی به دور می‌باشد.

۴ - فقدان حمایت سهامداران عمده و تعداد زیاد سهامداران خرد (در حدود ۷۰هزار نفر) باعث شده که «ونیرو» در قیمت‌هایی پایین‌تر از ارزش ذاتی خود معامله شده و نقدشوندگی مناسبی را دارا نباشد.

در خصوص NAV نیز مدیر عامل شرکت در مجمع اخیر میزان خالص ارزش دارایی‌های شرکت را ۳۵ تا ۴۰میلیارد تومان و به ازای هر سهم حدود ۱۵۵تومان عنوان کردند.

همچنین بنا بر اظهار ایشان با توجه به وصول مطالبات و بهبود وضع نقدینگی شرکت، این انتظار وجود دارد که سودآوری و وضعیت سهام سرمایه‌گذاری نیرو در بازار نیز در آینده دستخوش تحولات مثبت شود.

*پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام: سهام داده پردازی اخیرا مورد توجه نسبی قرار گرفته است. در خصوص آخرین وضعیت این شرکت توضیحاتی ارائه دهید؟

پاسخ: «مداران» اخیرا تعدیل مثبتی را به بازار اعلام نمود که طی آن پیش‌بینی درآمد ۲۳۹ ریالی هر سهم را به ۲۷۳ ریال تغییر داد. این تعدیل ناشی از اخذ قراردادهای جدید عنوان شده است. همچنین انتظار می‌رود در آینده باز هم جزئیات قراردادهای جدید به صورت مرحله‌ای و به تدریج به بازار اعلام شود. در مجموع با بازگشت مجموعه مدیریتی سابق داده پردازی به این شرکت، به نظر می‌رسد دستیابی به رشد پایدار در سودآوری مد نظر قرار داشته و بنا بر استراتژی اعلام شده در مجمع سالانه، شفاف سازی اطلاعات و حذف نوسانات پر مخاطره گذشته در دستور کار مدیریت قرار دارد. گفتنی است این شرکت اخیرا در اقدامی شایسته در سایت اینترنتی خود (www.dpi.ir) گزارش عملکرد مالی خود را به صورت ماهانه برای عموم منتشر می‌کند.

Shariary_sh@yahoo.com