ایسنا- نمایشگاه تخصصی بورس، خصوصی‌سازی و بازار سرمایه در روزهای چهارم تا هفتم اسفندماه امسال با حضور فعالان ارکان و نهادهای بازار سرمایه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. سید‌رضا حسینی، مدیر روابط عمومی و مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی بورس، در جمع خبرنگاران درباره برگزاری نمایشگاه بازار سرمایه و اینکه در این نمایشگاه علاوه بر بانک‌ها و بیمه‌ها شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ قانون اساسی، شرکت‌های سهامی عام ثبت شده در سازمان، بورس کالای ایران، سازمان خصوصی‌سازی، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری حضور دارند، گفت: همچنین در این نمایشگاه که چهارمین نمایشگاه تخصصی است مجوز به نام شرکت اطلاع‌رسانی بورس داده شده است.

وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را تبادل اطلاعات بین شرکت‌ها و صاحبان سهام براساس توانمندی‌های شرکت‌ها و نمایش توان سرمایه‌گذاری عنوان کرد و گفت: در‌حال‌حاضر کارگروه ویژه‌ای متشکل از مدیران و کارشناسان ارشد شرکت اطلاع‌رسانی بورس، روابط عمومی‌های سازمان بورس، ‌سازمان خصوصی‌سازی و شرکت بورس اوراق‌بهادار برای برگزاری هرچه مطلوب‌تر این نمایشگاه تشکیل شده است. حسینی ادامه داد: برگزاری همایش برترین‌های بازار سرمایه، تقدیر از سهامداران قدیمی و همچنین چاپ کتاب نمایشگاه از جمله پیشنهادهای مطرح شده برای این نمایشگاه است.

او در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد برای شرکت در این نمایشگاه ثبت‌نام کرده‌اند؟ گفت: فراخوان داده شده و تمام بانکی‌ها و بیمه‌ها شرکت کرده‌ و کارگزاران نیز حضور داشته‌اند اما علاقمندان حداکثر تا پایان وقت اداری روز ۱۵ بهمن‌ماه فرصت دارند. وی با اشاره به اینکه تاریخ برگزاری این نمایشگاه به طور حتم در سال آینده تغییر خواهد کرد، گفت: این نمایشگاه به احتمال زیاد از سال آینده و در مهرماه به این دلیل که شرکت‌ها مجمع نداشته و همچنین با چند نمایشگاه دیگر تداخل داشته باشیم برگزار می‌شود. حسینی در ادامه به پیگیری رادیو بورس اشاره کرد و گفت: این پیگیری‌ها آغاز شده و از یکی از رادیوهای موجود، دو ساعت به این برنامه اختصاص خواهد یافت، سپس این برنامه به چهار ساعت و در نهایت طراحی یک استودیوی ویژه را مدنظر داریم که به صورت آنلاین گزارش ارائه ‌خواهد شد.

وی درباره استودیو تلویزیون توضیح داد: با شبکه خبر کار را شروع می‌کنیم و هزینه‌ها را نیز سازمان تقبل خواهد کرد؛ همچنین برای ساخت برنامه مشارکتی نیز آمادگی کامل داریم.

انسجام عناصر بازار سرمایه

سخنگوی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار تهران، در مورد ضرورت وجود این نمایشگاه گفت: «شاید چنین فعالیت‌هایی به طور مستقیم بر بازار اثر نداشته باشد، اما به صورت غیرمستقیم زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا عمده افرادی که علاقه‌مند یا مایل به حضور در بازار سهام هستند بتوانند از اطلاعات لازم در این زمینه بهره‌مند شوند.»

«اکبر زرگانی‌نژاد» معتقد است که در مجموع شرکت‌ها و کارگزاران با حضور در این نمایشگاه به صورت رودررو با یکدیگر در ارتباط بوده و مناسب‌تر می‌توانند اطلاع‌رسانی خود را انجام دهند، به علاوه نمایشگاه بازار سرمایه یکی از مبادی آشنایی سرمایه‌گذاران با کارگزاران بورس اوراق بهادار به شمار می‌رود.

وی با بیان این‌که اطلاع‌رسانی در خصوص بازار سرمایه نباید فقط محدود به نمایشگاه شود ادامه داد: «برگزاری نمایشگاه موجب می‌شود تا بازیگران و چرخانندگان بازار سرمایه با انسجام بیشتری در کنار هم حضور داشته باشند. به علاوه سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند همه عناصر بازار را با هم شناخته و پاسخ سوالات خود را به راحتی دریافت کنند.» سخنگوی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار گفت: «نمایشگاه یک عامل شناساننده است، اما صرف برگزاری نمایشگاه برای اطلاع‌رسانی کافی نیست، بلکه باید برنامه‌های تقویت فرهنگ آشنایی با بورس و نهادینه کردن آن استمرار داشته باشد، اما نمایشگاه بازار سرمایه سالانه عمده‌ترین تحولات را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد داد.»

وی افزود: «نمایشگاه اثری سمبلیک بر بازار سرمایه به جای خواهد گذاشت، اما نباید فراموش کرد که برای توسعه و گسترش بازار نیازمند توسعه زمینه‌های فرهنگی هستیم که بهتر است از مدارس آغاز شود؛ به طوری که نحوه کسب درآمد، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری در این سنین به افراد آموزش داده شود. این در حالی است که بسیاری از کشورهای پیشرفته برای گسترش فرهنگ سهامداری خود از چنین روش‌هایی به عنوان الگوی رفتاری استفاده‌ می‌کنند تا بتوانند منابع مالی لازم را از محل‌های مناسب جذب کنند.»

زرگانی‌نژاد خاطرنشان کرد: «نمایشگاه در چنین کشورهایی جنبه تکمیلی دارد. البته در کشور ما نیز این تفکر به منظور اجرای برنامه‌های توسعه‌ای بازار شکل گرفته است. به همین دلیل هم لازم است تا نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و خصوصی‌سازی در گستردگی مناسبی برگزار شود.»

گسترش فرهنگ سهامداری، تشویق عموم مردم به سرمایه‌گذاری در بازار، ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دولتی مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی، فرهنگ‌سازی و آموزش، اطلاع‌رسانی مناسب به فعالان بازار سرمایه و معرفی ساختار بازار سرمایه از اهداف این نمایشگاه به شمار می‌رود.