بازگشایی نمادهای شاخص‌ساز

گروه بورس- پس از آنکه شاخص بورس به دنبال ایجاد تعادل در بازار به بالای ۱۰هزار واحد رسیده بود، شاخص بازده نقدی و قیمت نیز در روز گذشته با تجربه مرز ۳۷هزار واحدی با کمی افت روی عدد ۶/۳۶۹۹۹ ایستاد، از سویی دیگر شاخص قیمت هم با تاثیر ۷۵واحدی ناشی از معاملات مس، رشد ۷۳ واحدی را تجربه کرد. در بازار روز گذشته نماد شرکت‌های پتروشیمی خارک، سیمان مازندران، رادیاتور ایران،پارس سوئیچ و سرمایه‌گذاری آذربایجان نیز مورد بازگشایی قرار گرفتند. EPS «فخاس» از ۶۰ تا ۷۰تومان

گفته‌های بازار: همزمان با بازگشایی نماد شرکت‌های مس و فولاد خوزستان در روز گذشته، گفته می‌شود نماد فولاد خراسان نیز امروز با اعلام EPSا ۶۰۰ریالی بازگشایی خواهد شد، این درحالی است که پیش از این از احتمال اعلام EPSا ۷۰۰ریالی از سوی این شرکت سخن گفته می‌شد.

شنیده‌های ما: گرچه انتظار بازار اعلام پیش‌بینی بیش از رقم ۶۰۰ریال از سوی «فخاس» بوده، اما شرکت این تعدیل را با احتیاط اعلام کرده و به احتمال زیاد تا پایان سال توانایی اعلام EPSا ۷۰۰ریالی را دارا است.

«خودرو» هنوز سود پرداخت می‌کند

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که پرداخت سود شرکت ایران‌خودرو به سهامداران خرد متوقف شده است.

شنیده‌های ما: بهرام آکسته، مدیر امور مجامع و سهام شرکت‌ ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در گفت‌و‌گوی تلفنی با خبرنگار ما در این باره می‌گوید: پرداخت سود شرکت ایران‌خودرو متوقف نشده است. سهامداران که نمی‌خواهند در افزایش سرمایه «خودرو» شرکت داشته باشند، می‌توانند مطابق روش‌هایی که قبلا برای دریافت سهام اعلام شده است، درخواست خود را ارائه کنند.

وی تاکید کرد: پرداخت سود تنها به سهامدارانی که قصد شرکت در افزایش سرمایه را ندارند، صورت می‌گیرد. همچنین سهامدارانی که بیشتر از یک «کد سهامداری» دارند، ضروری است که «چندکده» بودن خود را به شرکت اعلام کنند تا پرداخت سود آنها به صورت هماهنگ انجام شود، چراکه در صورت عدم این اعلام، احتمال تاخیر در پرداخت سود وجود دارد.

احتمال افزایش EPS «مخمل و ابریشم کاشان»

گفته‌های بازار: در بازار شایع شده که EPS شرکت «مخمل و ابریشم کاشان» در پی فروش ۵۳هزار متر از زمین‌های شرکت در شهر کاشان، احتمال افزایش سود تا سقف ۹۰تومان را دارد.

شنیده‌های ما: در تماس تلفنی خبرنگار ما با مدیریت مالی شرکت «مخمل و ابریشم کاشان» عنوان شد که احتمال افزایش EPS شرکت در نتیجه فروش زمین وجود ندارد.

همچنین با توجه به زیان انباشته‌ای که در حساب‌های شرکت وجود دارد، سود حاصل از این فروش صرف بدهی‌های انباشته شرکت می‌شود و امید می‌رود به دنبال صفر شدن رقم بدهی‌های شرکت، رشد EPS شرکت طی مدت کوتاه عملیاتی شود. مدیریت این شرکت می‌افزاید: با توجه به دارایی‌های بالا و قابلیت‌های زیادی که در مجموعه جدید مدیریت شرکت «مخمل و ابریشم کاشان» وجود دارد، احتمال رشد خوب EPS را در ماه‌های آینده شاهد خواهیم بود.

مدیریت مالی شرکت درباره رقم سود قابل شناسایی حاصل از فروش زمین می‌گوید: پیش‌بینی می‌شود که شرکت بتواند از محل فروش این زمین در حدود ۱۴میلیارد تومان سود شناسایی کند.