گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته شاهد توقف تنها نماد باز گروه فولادسازان بزرگ بود. در بازار دیروز متعاقب توقف نمادهای فولاد مبارکه و فولاد خراسان نماد فولاد خوزستان نیز پس از ۶۵/۱میلیون سهم معامله متوقف شد تا بازار بیش از پیش از بزرگان خالی شود. با خروج فولاد خوزستان اینک معامله‌گران در انتظار ارائه گزارش‌های نمادهای متوقف خواهند ماند؛ از سویی روند تحولات سیاسی به ویژه بررسی قریب‌الوقوع قطعنامه شورای امنیت موجب شده است برخی از کارشناسان و معامله‌گران با هدف عدم تلقی جو منفی بازار با بازگشایی نمادهای عمده متوقف خواهان تداوم توقف نمادها تا پایان جلسه شورای امنیت باشند.

از دید این گروه بازار دادوستد سهام پس از برخورد با تصویب قطعنامه جدید می‌تواند با بازگشایی نوبتی نمادهای اصلی متوقف شامل

فولاد مبارکه، ملی مس، فولاد خراسان، پتروشیمی خارک و فولاد خوزستان (که همگی با توجه به تعدیل مثبت دارای پتانسیل رشد هستند) بار دیگر در مدار حرکت عادی قرار گیرند. از سویی بازگشایی توامان نمادهای فوق در شرایط ناپایدار به لحاظ سیاسی می‌تواند ضمن از میان بردن توان نمادهای متوقف، جوی از کاهش انگیزه را در میان معامله‌گران فراهم کند.

در معاملات دیروز بازار با توجه به تحولات سیاسی پیش روی شاهد جوی ضعیف توام با عرضه‌های قابل ملاحظه بود. عرضه‌های سنگین در نمادهای خودرویی و تقابل معامله‌گران مدافع موجب شد تا از حرکت قیمتی این گروه کاسته شود. در این شرایط نمادهایی با P/E بالای بازار نیز با فشار عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شده و درنهایت جو منفی بازار را رقم زدند. تشکیل صف‌های فروش برای نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و گل‌گهر و معاملات ضعیف نمادهای چادرملو و سرمایه‌گذاری امید موجب شد این نمادها در نهایت شاخص را پس از ۲هفته رشد متوقف کند.

در حال حاضر بازار با توجه به توقف نمادهای عمده و جو عرضه سهام، شاهد غلبه فروشندگان است و انتظار می‌‌رود این روند تا روشن شدن نهایی مسائل سیاسی همراه بازار باشد به ویژه آنکه درپی توقف‌های اخیر نمادهای با پتانسیل رشد فوری عملا از گردونه بازار خارج شده‌اند و نمادهای باقی‌مانده توان حفظ تعادل شکننده بازار را تا حدود زیادی ندارند. از سوی دیگر عرضه قریب‌الوقوع سهام پتروشیمی فن‌‌آوران در روز یکشنبه آینده، فشاری را به بازار به لحاظ تجهیز منابع وارد خواهد کرد.

به‌رغم وجود ابهامات در مورد عرضه پتروشیمی فن‌آوران و فعالیت این واحد، بازار احتمالا از نخستین عرضه یک واحد پتروشیمی عمده(صرف‌نظر از عرضه اولیه پتروشیمی شیراز) پس از سال‌ها، استقبال خواهد کرد. در معاملات دیروز در گروه هلدینگی سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی همچنان تحت تاثیر عرضه اولیه پتروشیمی فن‌آوران با صف خرید مواجه بود.

در گروه بانکداری اطلاعیه بانک اقتصاد نوین در مورد جلسه هیات‌مدیره بانک برای افزایش سرمایه در هفته آینده فشار خرید در این نماد و هلدینگ‌های وابسته را افزایش داده است. سرمایه‌گذاری گروه بهشهر و نوسازی و ساختمان که هر دو مالک درصدهای قابل ملاحظه‌ای از بانک اقتصاد نوین می‌باشند نیز از افزایش سرمایه بانک اقتصاد نوین، متاثر خواهند شد. در بازار دیروز نماد دیگر مالک بانک اقتصاد نوین سرمایه‌گذاری ساختمان در حالی بازگشایی شد که اطلاعیه منتشره در مورد مجمع انتخاب اعضای هیات‌مدیره سرمایه‌گذاری ساختمانTakeover و قبضه مالکیت این شرکت و بانک اقتصاد نوین توسط گروه استراتوس را به اطلاع بازار رساند.در مجموع بازار دیروز شاهد عرضه‌های قابل ملاحظه بود که در آن شاخص کل ۸۴/۲۲ واحد افت کرد. حجم معاملات نیز بالغ بر ۸/۱۴میلیارد تومان بود. از ۱۷۳ نماد مورد معامله ۷۳نماد با رشد قیمت و ۸۱نماد با افت ارزش، داد و ستد شدند که به لحاظ شاخص تنفس، شرایط بازار از حالت رشد به رکود گرایش یافته است.