کارکرد ابزارهای جدید و صندوق‌های معاملاتی بررسی می‌شود

موج- معاون مطالعات اقتصادی و توسعه بازار شرکت بورس از مطالعه و بررسی صندوق‌های مورد معامله و ابزار مشتقه در بورس خبر داد. علی سنگینیان معاون مطالعات اقتصادی وتوسعه بازار شرکت بورس درباره حضور شرکت‌های ایرانی در بورس‌های خارجی، به هماهنگی‌های شرکت بورس برای حضور شرکت ملی مس در بورس مالزی اشاره کرد و گفت: «حضور شرکت‌ها در بازار‌های سرمایه دیگر کشورها منجر به افزایش نقدینگی و تسهیل سرمایه‌گذاری آنها می‌شود و در پی این امر تبادلات بین‌المللی بورس‌ها افزایش می‌یابد».

وی با اشاره به سیستم‌های گزارشگری بورس‌های بزرگ، گفت: رعایت قوانین و مقررات بورس‌های بزرگ از سوی شرکت‌های ایرانی با ارتقای سطح گزارشگری آنها سبب می‌شود تا خروجی اطلاعات با کیفیت بالاتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه «اطلاعات شرکت‌ها به صورت عام منتشر می‌شود»، گفت: وقتی که شرکتی در بورس مالزی پذیرش می‌شود، نمی‌تواند اطلاعات خود را به صورت خاص در آنجا منتشر کند و این اطلاعات باید به صورت برابر برای همه سهامداران منتشر شود.

انتشار گزارش‌های مالی به زبان انگلیسی

معاون مطالعات اقتصادی وتوسعه بازار شرکت بورس از انتشار گزارش‌های مالی شرکت‌ها به زبان انگلیسی به عنوان یک امتیاز برای شرکت‌ها نام برد.

وی یادآورشد: در حال حاضر هیچ یک از شرکت‌های ایرانی اطلاعات و گزارش‌های مالی خود را به زبان انگلیسی منتشر نمی‌کنند تا این امر منجر به ایجاد علاقه‌مندی برای سرمایه‌گذاری در این شرکت‌ها شود.

ابزارهای مالی جدید

معاون مطالعات اقتصادی وتوسعه بازار شرکت بورس در خصوص ابزارهای مالی جدید در بورس گفت: مطالعه این ابزارها عمدتا در کمیته‌های کاری مشترک بین سازمان و شرکت بورس انجام می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات صورت گرفته در ابزار مالی صکوک، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت بورس نیز ابزار اختیار معامله را مطالعه و بررسی می‌کند.

صندوق‌های مورد معامله دربورس

وی با بیان اینکه «درخصوص صندوق‌های مورد معامله نیز درحال مطالعه و بررسی هستیم»، از ابزار سازی به عنوان پروژه و فرآیندی طولانی نام برد که نیازمند تهیه وتدوین مقررات معاملاتی و پذیرش در بورس، قوانین و نظارت بر واسطه‌های مالی است.

معامله ابزارهای جدید دربازار اول

سنگینیان با بیان اینکه «این ابزارها قطعا در بورس مورد معامله قرار می‌گیرند»، اظهار داشت: در دنیا ابزارهای معاملاتی شبیه سهام هستند که در بورس معامله می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه «option‌ها جزء ابزار مشتقه محسوب می‌شوند»، ادامه داد: در برخی از کشورها، برای این ابزارهای مشتقه، بورسی جدا از بورس اوراق بهادار تشکیل شده است، اما برنامه ما این است که این ابزار مشتقه در بورس تهران معامله شوند.