گروه بورس - هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام را که در قالب پرسش مطرح هستند، به صورت اختصار تشریح می‌کند.

این مطلب برگرفته از سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است. نسبت P/E چیست؟

همان طور که قبلا اشاره شده یکی از مهم‌ترین نسبت‌های مالی،‌ نسبت P/E است.

نسبت P/E یکی از ابزارهای رایج و متداول جهت تحلیل وضعیت شرکت‌ها، صنعت و بازار است.

این نسبت که از آن به عنوان «ضریب سودآوری» نیز نام برده می‌شود، حاصل تقسیم قیمت سهم بر درآمد هر سهم آن شرکت است؛ در واقع معیاری است که می‌توان با آن یک شرکت را در طی چند سال متوالی از لحاظ افزایش سرمایه مورد بررسی قرار داد؛ ولی این متغیر (درآمد هر سهم) معیار مناسبی برای مقایسه بین چند شرکت نیست. نسبت P/E بالا، لزوما بیانگر آینده‌ای روشن و پررونق برای شرکت نیست.

قیمت سهام شرکت‌هایی که به شیوه‌ای بسته اداره می‌شوند، ممکن است بسیار بالا یا پایین باشد و از آنجا که سهام این گونه شرکت‌ها کمتر مورد دادوستد قرار می‌گیرد، ممکن است نسبت P/E آنها به شکلی غیرواقعی بالا یا پایین باشد.

از طرفی، هنگامی که سود هر سهم شرکت بالا است، ولی P/E آن پایین است، نشان دهنده این است که قیمت سهم مورد نظر پایین‌تر از آنچه باید باشد، تعیین شده است.

نسبت P/E به عنوان یک شاخص معتبر در بورس تهران قرار گرفته است و تغییرات آن به صورت مستمر به بازار گزارش می‌شود.