گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته پس از چند روز تاثیرپذیری از تحولات سیاسی با روشن شدن ابعاد قطعنامه سوم شورای امنیت شاهد آرامش نسبی بود. در بازار دیروز کارشناسان بازار با روشن شدن ابعاد قطعنامه آتی شورای امنیت شاهد کاهش نگرانی‌ها بودند. وجود نکات مهمی از جمله دادن فرصت به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تداوم همکاری با کشورمان و ابعاد نه چندان سختگیرانه قطعنامه جدید موجب شد تا بازار بتواند به سوی آرامش حرکت کند، هر چند که نمادهای دارای P/E بالا و با رشد قیمت در چند هفته اخیر با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شدند که در این میان سرمایه‌گذاری‌های معادن و فلزات، امید و گل گهر با صف فروش مواجه شدند. چادرملو اما در گروه معدنی با بازگشت خریداران عمده به این نماد، معاملات ضعیفی را شاهد بود و در نهایت صف فروش شد.

در معاملات دیروز در گروه خودرویی صف خرید ایران‌خودرو در دقایق اولیه بازار در هم شکسته شد. سایپا و پارس‌خودرو نیز با عرضه‌‌های قابل ملاحظه‌ای مواجه بودند. در این گروه کارشناسان بازار مساله دشواری‌های گشایش اعتبار برای واردات را نیز مدنظر دارند. مشکل باز کردن LC (گشایش اعتبار) از چین موجب موضع‌گیری متقابل مسوولان وزارت صنایع و معادن به ویژه برای تولید «چری» (خودروی ارزان قیمت چینی) شده است.

این مساله موجب شد تا وزیر صنایع و معادن اخیرا از مسوولان ایران‌خودرو بخواهد از تولید این خودرو چشم‌پوشی کنند.

مشکل گشایش اعتبار واردات در گروه دارویی موجب گرایش شرکت‌ها برای خرید نقدی مواد اولیه شده است. امری که مشکل نقدینگی را برای برخی شرکت‌ها موجب شده است با دشوارتر شدن مساله باز کردن LC در کنار دشواری تامین نقدینگی توسط نظام بانکی شرایط را برای شرکت‌های تولیدی سخت کرده است. در گروه فلزی بازار در انتظار بازگشایی نمادهای فولاد مبارکه، ملی مس و فولاد خراسان می‌باشد. در این گروه فولاد خوزستان پس از عبور از مرز روانی ۶هزار ریال دیروز در دومین روز عبور از این سقف با عرضه‌های سنگین مواجه شد وصف خرید این نماد از میان رفت. در گروه سیمانی دیروز تلاش‌هایی برای جمع‌آوری صف‌های فروش از جمله در نماد سیمان فارس و خوزستان در بازار صورت گرفت در گروه پتروشیمی انتظار می‌رود پتروشیمی اصفهان با اعلام EPS جدید معادل یک هزار و ۴۰۰ ریال بازگشایی شود.

در گروه ساختمانی دیروز معامله‌گران شاهد بازگشایی نامتعادل دو نماد سامان‌گستر و آبادگران بودند. هر دو نماد با معاملات پراکنده در قیمت‌هایی باتفاوت قابل ملاحظه مواجه شدند.

در این گروه مساله تثبیت P/E بالای ۱۰ (و البته توجه به ارزش دارایی‌های شرکت‌ها) و احتمال شکست P/E و کاهش آن موجب اختلاف معامله‌گران شده است، از این رو نمادها با نوسانات قابل ملاحظه‌ای مواجه می‌شوند.

در مجموع بازار دیروز پس از آغازی با عرضه‌های قابل ملاحظه در ادامه با آرامش نسبی مواجه شد، به گونه‌ای که شاخص توانست ۲/۹ واحد رشد کند. ارزش کل معاملات نیز به ۳/۱۷میلیارد تومان بالغ شد. از ۱۶۷ نماد مورد دادوستد ۸۵ نماد با رشد قیمت و ۶۴ نماد با افت ارزش دادوستد شدند.