تحلیل بازار از تغییر شرایط معاملات بلوکی

گروه بورس- علیرضا باغانی: افزایش مهلت پرداخت حصه‌نقدی معامله‌های بلوکی چند شرکت در بورس تهران آن هم به دستور وزیر اقتصاد، تحلیل‌های مختلفی را در رابطه با دلایل اتخاذ این تصمیم به‌ وجود آورده است. برخی از تحلیل‌گران آن را تصمیمی در جهت جلوگیری از عدم فروش سهام شرکت‌های دولتی در بورس می‌دانند، اتفاقی که چندین‌بار در بازار سرمایه رخ داده است؛ اما در این میان تحلیل دیگری وجود دارد که بروز مشکلاتی در تهیه وثیقه سهام و ترهین، برخی از معامله‌های عمده در بورس که از جمله آن می‌توان به معامله ۳۸درصد از سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی اشاره کرد، موجب تغییر نگرش دولت نسبت به عرضه‌های بلوکی سهام شرکت‌های دولتی شده است و بر همین‌اساس خریدار بلوکی سهام در بورس به جای ۹روز تا ۲۰ یا ۳۰ روز فرصت دارد که بخش نقدی و همچنین وثیقه‌های لازم را ارائه دهد، هرچند این تصمیم در حال حاضر مربوط به عرضه‌های بلوکی چند شرکت از جمله فولاد مبارکه، ایرالکو، مپنا و ریخته‌گری تراکتورسازی ایران است، اما پیش‌بینی می‌شود دیگر معامله‌های عمده پرحجم نیز از چنین امتیازی برخوردار شوند.

در روز چهارشنبه نماد شرکت‌های پارس‌سرام، ایران‌خودرودیزل، سیمان دشتستان، سخت‌آژند، قند شیرین خراسان و قطعات اتومبیل ایران مورد بازگشایی قرار گرفتند.

احتمال آغاز پیش‌فروش واحدهای پروژه عرفان

گفته‌های بازار: در بازار شایعاتی از آغاز پیش‌فروش واحدهای مسکونی پروژه‌های عرفان شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان به گوش می‌رسد.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند،«ثاخت» در اواخر بهمن‌ماه پیش‌فروش ۲۰هزار مترمربع از پروژه عرفان را آغاز خواهد کرد و هم‌اکنون قیمت پیش‌فروش این واحدها مراحل نهایی کارشناسی را می‌گذارند. به گفته این منابع، پیش‌فروش بخشی از واحدهای پروژه عرفان، گزارش ۶ماهه «ثاخت» را تحت تاثیر قرار داده و احتمالا سود این اقدام در گزارش ۶ماهه قابل شناسایی است.

گفته می‌شود، حداقل تاثیری که پیش‌فروش این واحدها در گزارش ۶ماهه «ثاخت» می‌تواند داشته باشد، سود ۵میلیارد تومانی است که همه این ارقام براساس تحلیل ارائه شده و در نهایت زمان پیش‌فروش‌ها و میزان استقبال مردم در این زمینه تعیین‌کننده است. پروژه عرفان در منطقه ۲۲ تهران احداث شده است

تعدیل مثبت احتمالی پارس دارو

گفته‌های بازار: گروهی از معامله‌گران می‌گویند: برخی از اقلام دارویی شرکت پارس‌دارو و زیرمجموعه‌های آن در آذرماه افزایش نرخ گرفته و براین‌ اساس پیش‌بینی‌ درآمد هر سهم شرکت، توانایی افزایش از ۲۱۶تومان به ۲۴۰تومان را دارد.

شنیده‌های ما: اما در ظاهر این افزایش نرخ‌ها در حدی نبوده که بتواند چنین تعدیلی را در EPS پارس‌دارو به وجود آورد، با این حال احتمال افزایش پیش‌بینی‌ سود شرکت تا پایان سال جاری وجود دارد، ولی میزان آن مشخص نیست، ضمن اینکه اگر EPS شرکت دچار تغییراتی شود، از طریق بورس اعلام خواهد شد، در حالی که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

پیشرفت فیزیکی دو مدول احیای «فخاس»

گفته‌های بازار: نماد فولاد خراسان که به دلیل تعدیل EPS متوقف شده است، با این شایعه مواجه است که دو مدول احیای این شرکت با پیشرفت‌های فیزیکی قابل توجهی مواجه شده است. افزون بر این گفته می‌شود میزان EPS اعلامی این شرکت نزدیک ۶۰تومان است.

شنیده‌های ما: بر اساس خبرهای رسیده، مدول احیای شماره یک فولاد خراسان که با مشارکت شرکت دیگری اجرا می‌شود، حدود ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته و میزان پیشرفت مدول دوم نیز حدود ۳۵درصد است.

«کگل» بدون تعدیل EPS

گفته‌های بازار: درباره گل‌گهر نیز شایع کرده‌اند که از محل فروش محموله‌های صادراتی خود، تعدیل قابل توجهی ندارد.

شنیده‌های ما: این شایعه مورد تایید منابع موثق قرار می‌گیرد و آنها می‌گویند: «کگل» از این بابت سود قابل توجهی در EPS خود متصور نیست.