گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام، که در قالب پرسش مطرح هستند را به صورت اختصار تشریح می‌کند. این مطلب برگرفته از سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است.

* حق‌تقدم به چه معنا است؟

زمانی که شرکت تصمیم می‌گیرد سهام جدید روانه بازار کند، سهامداران قبلی دارای حق اولویت جهت خرید این سهام هستند. برای شرکت تفاوتی نمی‌کند که سهام جدید را به سهامدار قبلی بفروشد یا به سهامدار جدید، زیرا در هر صورت مبلغ اسمی سهام را دریافت می‌کند که در بورس برای هر سهم مبلغ یکصد تومان است.

چنانچه سهامدار قبلی نخواهد از حق‌تقدم خود استفاده کند، شرکت آن سهم را به سهامدار جدید می‌فروشد و چون مبلغ فروش به سهامدار جدید بیشتر است، شرکت مابه‌التفاوت قیمت سهم را به سهامدار قبلی پرداخت می‌کند. علت اینکه شرکت پول سهام فروخته شده را به سهامدار قبلی پرداخت می‌کند. (در صورتی‌که ازحق تقدم خود استفاده نکند) این است که وقتی سهام جدید به بازار عرضه شد، قیمت سهم کاهش پیدا می‌کند و شرکت به دلیل اینکه سهامدار قبلی ضرر و زیان نکند، مقدار افت قیمت را به او پرداخت می‌کند.