آرامش در نبود فولاد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته با عدم تحقق فروش‌های سازمان خصوصی‌سازی متعاقب توقف نماد فولادمبارکه جوی آرام را پشت‌سر گذاشت که در آن شاخص ۴۳/۱۰واحد افت کرد.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که اعلام ناگهانی عرضه‌های خرد توسط سازمان خصوصی‌سازی به ویژه اعلام واگذاری ۵/۸درصد سهام فولاد مبارکه تعادل شکننده بازار را برهم زده بود، از این رو بازار دیروز با عدم تعادل در نمادهای عمده، فعالیت خود را آغاز کرد. در این شرایط اما عمده‌ترین نماد مورد توجه یعنی فولاد مبارکه پیش از آغاز بازار متوقف شده بود، این توقف که برای اعلام EPS (سود هرسهم) جدید مبارکه به میزان ۶۰ریال انجام شده بود، موجب شد نمادهای عمده دیگر از جمله سرمایه‌گذاری‌های امید و معادن و فلزات، چادرملو، گل‌گهر و فولاد خوزستان درگیر عرضه‌های ابتدایی بازار شوند که در این میان برخی نمادها از جمله سرمایه‌گذاری امید و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات تا صف فروش نیز پیش رفتند، اما در ادامه بازار این صف‌های فروش جمع‌آوری شده و نمادها عموما متعادل شدند.

در بازار دیروز با افزایش شمار غایبان عمده تابلو از جمله فولادمبارکه،‌ ملی مس، فولاد خراسان و پتروشیمی خارک شایعات در مورد توقف برخی دیگر از نمادها از جمله فولاد خوزستان و چادرملو (جهت اعلام EPS سال آینده) در بازار شنیده می‌شد. از سویی با تعدیل اولیه نمادهای یاد شده شرکت‌های سرمایه‌گذاری وابسته نیز به ویژه دو نماد «وامید» و «ومعادن» مورد توجه قرار خواهند گرفت. در بازار دیروز خبرهای اعلام نشده از احتمال اعلام EPS چادرملو برای سال آینده در حد یک‌هزار و ۴۰۰ریال حکایت دارد و البته این یک شنیده است.

در گروه معدنی مصاحبه مدیرعامل گل‌گهر با نشریه سازمان توسعه و نوسازی معادن از اهمیت بالایی برخوردار است. در کنار نکات قابل توجه در این مصاحبه از جمله رشد تولید و پیشرفت واحد گندله‌سازی، مساله ذخایر باقی‌مانده در توده یک گل‌گهر (که در اختیار شرکت گل‌گهر است) نیز جلب توجه می‌کند.

در حال حاضر از این ذخایر ۵۲درصد (در حدود یک‌صد میلیون تن) ذخیره باقی مانده که کمتر از ۱۰سال کفاف تولید گل‌گهر را می‌دهد. در همین شرایط با افزایش استخراج از گل‌گهر میزان گوگرد سنگ‌ معدن افزایش نسبی می‌یابد که این مساله اهمیت راه‌اندازی گندله‌سازی گل‌گهر را برای کاهش گوگرد، محصول تولیدی را افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد توده شماره ۳ که در اختیار شرکت گهرزمین (هرچند که مسائل و مشکلاتی وجود دارد) با ذخیره ۲۶۴میلیون تن اهمیت روزافزونی را شاهد است.

شایان ذکر است معدن گل‌گهر دارای ۶توده معدنی مستقل است که توده شماره یک آن در اختیار شرکت گل‌گهر قرار داشته و بقیه توده‌ها در اختیار ایمیدرو است. در گروه فلزی دیروز با عدم افزایش نرخ فلز روی در بازارهای جهانی گروه تولید‌کنندگان روی، عرضه‌های سنگینی را تحمل کردند که در این بین تنها نماد کالسیمین در برابر عرضه‌ها مقاومت قابل ملاحظه‌ای را به نمایش گذاشت. صف خرید توسعه معادن روی دیروز درهم شکسته شد. در گروه خودرویی، نماد ایران‌خودرو دیروز پس از افزایش سرمایه با حضور بازارگردان فعالیت خود را در نرخ مناسب یک‌هزار و ۷۰۰ریال از سر گرفت.

در گروه دارویی، نماد دارویی اسوه دیروز پس از اعلام گزارش جدید این شرکت بازگشایی شد که با انجام معاملات مناسب در آغاز بازار توانست ۵۸/۵درصد رشد را شاهد باشد.

در مجموع بازار دیروز سهام بازار متعادل با عرضه‌های قابل ملاحظه در ابتدای بازار بود که در ادامه شاهد تعادل نسبی بود. در بازار دیروز شاخص ۴/۱۰واحد رشد کرد. حجم کل معاملات نیز بالغ بر ۴/۲۳میلیارد تومان بود. از ۱۷۳نماد مورد معامله ۹۷نماد با رشد قیمت و ۵۴نماد با افت ارزش داد و ستد شدند. در بازار دیروز نمادهای ساختمان اصفهان، نفت پارس، سیمان بجنورد و داروسازی اسوه بازگشایی شد و نمادهای ایران‌خودرو دیزل و حق تقدم افزایش سرمایه سیمان هگمتان متوقف گردیدند.