رتبه‌بندی شرکت‌ها با روزهای معاملاتی

دنیای اقتصاد- بازار دادوستد سهام آخرین روز کاری هفته گذشته را در شرایطی به پایان رساند که اعلام دور جدید عرضه‌های سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر تعادل شکننده بازار را بر هم زد. جنب پل حافظ

ترس بازار از تصمیم خصوصی‌سازی

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام آخرین روز کاری هفته گذشته را در شرایطی به پایان رساند که اعلام دور جدید عرضه‌های خرد سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی بار دیگر تعادل شکننده بازار را بر هم زد.در بازار روز چهارشنبه و در شرایطی که معامله‌گران در انتظار تعطیلی پایان هفته و تعطیلی روز شنبه به دلیل فرا رسیدن عاشورای حسینی بودند، اعلام دور جدید عرضه‌های خصوصی‌سازی، شوک جدیدی را به‌بازار تحمیل کرد.

تصمیمات خصوصی‌سازی که همچون تصمیمات قبلی این سازمان به‌نظر می‌رسد بدون بررسی جوانب آن اتخاذ شده است، واگذاری خرد ۵/۸درصد سهام فولاد مبارکه (تقریبا به ارزش ۴۵۰میلیارد تومان)، واگذاری ۳۴میلیون سهم ملی مس و سهام دو شرکت فولاد خراسان و خوزستان را در بر می‌گیرد. اعلام این تصمیم در شرایطی صورت می‌گیرد که اندکی پیش در هنگام شکست دو دور عرضه سهام فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران، دکتر دانش‌جعفری، وزیر امور اقتصادی و دارایی در سخنانی خاطرنشان کرده بود که «تسلیم خرده‌فروشی سهام نخواهد شد»؛ اما این جمله دیری نپایید و سرانجام وزیر تسلیم خرده‌فروشی سهام شد. با اعلام این عرضه‌ها سوال اساسی این است که چگونه بازاری که در بهترین روزها حجم معاملاتی در حدود ۱۰میلیارد تومان دارد، می‌تواند بیش از ۵۰میلیارد تومان نقدینگی را برای خرید خرد سهام فراهم آورد. از سویی فشار عرضه‌های دولتی در نمادهای یادشده ضمن ایجاد روند کاهش قیمت، بازار را با این چالش مواجه خواهد ساخت که تا چه حد خریداران می‌توانند به کاهش قیمت سهام فولاد مبارکه و دیگر سهام امیدوار باشند؟امری که در صورت مرور عرضه‌های اخیر سازمان خصوصی‌‌سازی و پافشاری آن بر نرخ ۳هزار و ۹۰۰ریال برای فولاد مبارکه بیشتر اهمیت‌ آن درک خواهد شد؛ چراکه خریداران فرضی آن بلوک‌ها و البته خریداران بلوک ۲۰درصدی ملی مس اینک در کمال تعجب، عرضه‌ها در قیمت تابلو را به تعداد قابل‌ملاحظه شاهد خواهند بود.در این میان باید توجه داشت عرضه‌های بلوکی به صورت نقد و اقساط و عرضه‌های خرد به صورت نقدی انجام می‌شود.از سویی واگذاری‌های اخیر، مساله نحوه حفظ حقوق دولت در این واگذاری‌ها را بیش از پیش پررنگ می‌سازد. سوال اساسی این است که عرضه ۵/۸درصد فولاد مبارکه در نرخ تابلو به صورت خرد آیا فروش طبیعی تلقی می‌شود یا آنکه خریداران با توان کنترل قیمت بازار می‌توانند بزرگ‌ترین فولادساز کشور را به میزان قابل‌ملاحظه‌ای تصاحب کنند؟

در همین حال بازار چهارشنبه شاهد عرضه ۱۶میلیونی در نماد فولاد مبارکه بود، امری که در آستانه، تعدیل EPS این شرکت محقق شد و صف خرید این نماد را به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای کاهش داد. از سویی توقف ۲نماد ملی مس و فولاد خراسان موجب شد این تصمیم دامن‌گیر سرمایه‌گذاری معادن و فلزات شود و بیش از ۹میلیون سهم این شرکت راهی تابلو شود.با توجه به اعلام عرضه‌های خرد، انتظار رقم خوردن عرضه‌های بیشتر در این نمادها و همچنین فولاد خوزستان وجود دارد؛‌ چراکه خریداران این سهام می‌توانند در انتظار عرضه‌های قابل‌ملاحظه در این نمادها بمانند. از سویی تلاش‌ برای تجهیز نقدینگی برای خرید این سهام، عرضه‌های سهامداران عمده را در شمار قابل‌توجهی از نمادها رقم زده و معامله‌گران در انتظار بیشتر شدن این عرضه‌ها نیز هستند.این عرضه‌ها موجب خواهد شد شرکت‌های موجود در پرتفوی سهام، سه خریدار بالقوه این نمادها شامل گروه تامین اجتماعی (که اخیرا فروش شرکت‌های خود از جمله سرمایه‌گذاری پتروشیمی، نمادهای دارویی تا ۵۱درصد و برخی از شرکت‌های وابسته را صورت داده است)، گروه شرکت‌های بیمه‌ای و شرکت‌های سرمایه‌گذاری منفرد از جمله امید با احتمال افزایش عرضه مواجه باشند.در تحولات موثر بر بازار علاوه‌بر تصمیم ناگهانی و نگران‌کننده سازمان خصوصی‌سازی، بازار متاثر از برخی تحولات کلان دیگر نیز بود. مهم‌ترین تحول، جلسه روز سه‌شنبه گروه ۱+۵ در برلین است؛ هرچند که در شرایط کنونی احتمال توافق اعضا بر سر تحریم‌های جدید کشورمان بعید است و به نظر می‌رسد شرایط حداقل تا پایان مهلت یک ماهه توافق کشورمان با البرادعی، مدیرکل آژانس به روال کنونی باقی بماند؛ اما چرخش‌های سیاسی روسیه و احتمال تصمیم‌گیری ناگهانی این کشور در حمایت از نظر اعضای غربی گروه ۱+۵ نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.در کنار تحولات سیاسی، تحولات اقتصادی نیز بر بازار موثر است. در مهم‌ترین تحولات اقتصادی در صحنه اقتصاد بین‌الملل افزایش بهای فلز مس تاحدودی شرایط قیمت این فلز را بهبود بخشیده است. بهای فلز مس به دلیل کاهش موجودی انبارهای LME دربورس فلزات لندن افزایش یافته است. موجودی انبارهای LME در با کاهش ۵هزار و ۵۰۰تنی به رقم ۱۸۵هزار و ۵۵۰تن رسید که از ۲۱نوامبر سال گذشته بی‌سابقه بوده است. بهای مس در آخرین معاملات ۷LME، هزار و ۶۲دلار در هر تن رقم خورد. بهای فلز روی نیز در حد ۲هزار و ۲۴۰دلار در هر تن و سرب در حد ۲هزار و ۵۵۲دلار در هر تن معامله شد.در تحولات اقتصادی، تصمیم وزیر بازرگانی در افزایش تعرفه واردات قند و شکر به ۲۰درصد نیز تاثیر چندانی بر وضعیت این صنعت نخواهد داشت. تصمیم وزیر بازرگانی که پس از نامه ۱۵۳نماینده مجلس شورای اسلامی جهت رسیدگی به وضعیت این صنعت اتخاذ شده است، توام با وعده نه چندان روشن، کمک به این صنعت نیز بود. وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: «در صورت نیاز اگر بودجه‌ای در این خصوص تامین شود، کمک‌هایی به کارخانجات تولیدی این محصول (قند و شکر) صورت خواهد گرفت.» تاثیر مخرب واردات سنگین قند و شکر بر کارخانجات این صنعت و کشاورزان چغندرکار در حالی رخ داده است که آمار نگران‌کننده‌ای در مورد واردات فولاد نیز شنیده می‌شود. به نظر می‌رسد فشار تقاضا در بازار داخلی موجب اشتیاق برخی از واردکنندگان برای واردات فولاد شده است که تنها مانع در این مسیر افزایش نرخ فولاد در بازار جهانی است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز چهارشنبه تحت‌تاثیر اعلام ناگهانی عرضه‌های خرد سهام بود. این امر موجب شد نماد فولاد مبارکه با ۱/۱۶میلیون سهم، گل‌گهر با ۹۵۵هزار سهم، معادن و فلزات با ۴۹/۹ میلیون سهم و چادرملو با ۶/۸میلیون سهم دادوستد مواجه شوند. این حجم دادوستد در شرایطی صورت گرفت که توقف نماد فولاد مبارکه برای اعلام گزارش ۹ ماهه و تعدیل EPS و توقف نماد چادرملو برای اعلام EPS سال آتی مالی، قریب‌الوقوع می‌نماید.

از سویی اعلام پوشش یک‌هزار و ۲۴۱ ریالی ملی مس، بازار را در برابر گشایش این نماد قرار داده است. گشایشی که با ۳۴میلیون عرضه دولتی مواجه خواهد شد.

در این گروه بحث در مورد بهره مالکانه (حقوق دولتی) در بودجه سال آینده کشور همچنان ادامه دارد هر چند که افزایش این حقوق تا حد ۳۰میلیارد تومان تاثیر جدی بر وضعیت شرکت‌های معدنی بورسی و غیربورسی نخواهد داشت؛ اما این نگرانی وجود دارد که اعضای کمیسیون صنایع مجلس و کمیسیون تلفیق در بررسی بودجه، پیشنهادهایی برای افزایش این رقم ارائه دهند که این امر شوک ناگهانی را بر بازار وارد خواهد ساخت.

در گروه پتروشیمی چهارشنبه نماد پتروشیمی خارک برای تعدیل EPS متوقف شد. در این گروه شنیده‌های تایید نشده نشان از توقف پتروشیمی فن‌آوران به دلیل کمبود گاز دارد.

همچنین احتمال راه‌اندازی بورس نفت (با محوریت معاملات کالای پتروشیمی) وضعیت این گروه را با ابهام مواجه کرده است. شرط راه‌اندازی بورس کالای پتروشیمی آزادسازی نرخ محصولات است که این امر بر حذف یارانه مواد اولیه تولیدکنندگان تاثیر خواهد داشت.

در گروه خودرویی رشد سریع نمادهای خودرویی با محوریت نمادهای گروه سایپا در بازار چهارشنبه جای خود را به استراحت و صف‌های فروش داد.

انتظار می‌رود نمادهای این گروه تا انتشار گزارش‌های ۹ ماهه شاهد اتکای معاملات بر حضور بازارگردان‌ها باشند.

در گروه بانکداری گزارش ۹ ماهه بانک اقتصاد نوین با پوشش ۸۱درصدی EPS در شرایطی منتشر شده است که شنیده‌ها از مجمع فوق‌العاده سرمایه‌گذاری ساختمان در روز پنج‌شنبه حکایت از برتری گروه استراتوس و کسب ۳ کرسی هیات‌مدیره این شرکت توسط استراتوس دارد. در این شرایط کنترل بانک اقتصاد نوین نیز در اختیار نمایندگان استراتوس قرار می‌گیرد.

در مجموع بازار چهارشنبه بازاری مثبت، توام با عرضه‌های ناشی از نگرانی معامله‌گران از تصمیم سازمان خصوصی سازی بود. شاخص ۳۹/۶۵ واحد رشد کرد تا در مجموع شاخص در کل هفته با رشد قابل ملاحظه‌ای مواجه شود.

انتظار می‌رود بازار در هفته جاری با توجه به در پیش بودن جلسه ۱+۵ و همچنین تصمیم سازمان خصوصی سازی حرکتی مثبت؛ اما با احتیاط کامل را به نمایش بگذارد.