گروه بورس- هدیه لطفی: به منظور آشنایی علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بورس، این ستون به صورت روزانه مفاهیم اولیه و ابتدایی بازار سهام را که در قالب پرسش مطرح هستند، به صورت اختصار تشریح می‌‌کند. این مطلب برگرفته از سایت «مدیریت پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی» و نوشته‌های «دکتر ابوالفضل شهرآبادی» است. افزایش سرمایه از محل آورده نقدی چیست؟ زمانی که شرکت اندوخته‌ای جهت افزایش سرمایه نداشته باشد، جهت ایجاد نقدینگی می‌تواند از این روش برای افزایش سرمایه استفاده کند (گاهی شرکت‌ها مقداری از مبلغ افزایش سرمایه را به صورت اندوخته دارند؛ ولی این مقدار برای افزایش موردنظر کافی نیست، در این حالت شرکت می‌تواند از روش جایزه و آورده نقدی، همزمان مبلغ افزایش سرمایه را تامین کند).

در این حالت شرکت به هر سهامدار به نسبت تعداد سهام قبلی امتیازی جهت خرید سهام جدید می‌دهد که اصطلاحا به آن حق تقدم می‌گویند. پس از ثبت افزایش سرمایه به این روش برگه‌های حق تقدم به آدرس سهامداران ارسال می‌شود.

سهامداران پس از دریافت برگه‌های حق‌تقدم، در صورت تمایل مبلغ اسمی سهام (که مقدار آن در برگه حق‌تقدم مشخص می‌شود) را در مهلت مقرر به حساب شرکت واریز کرده و پس از مدتی (معمولا از یک تا چهارماه) برگه‌های سهام جدید به سهامداران داده می‌شود. در صورتی که سهامدار به هر علتی مایل نباشد از امتیاز حق‌تقدم خود استفاده کند، می‌تواند این امتیاز را به دیگری واگذار کند.