سیمانی‌ها در آستانه بازگشت به وضعیت قبل

گروه بورس- علیرضا باغانی: به دنبال پخش گفت‌وگوی ویژه خبری در شبکه دو در دوشنبه شب و عدم تائید خبر قطعی آزادسازی قیمت سیمان از سوی مسوولان دولتی، نمادهای سیمانی بورس تهران عرضه‌های قابل توجهی را دیروز تجربه کردند. به طوری که سیمان فارس و خوزستان که در روزهای گذشته دارای بیشترین تقاضای خرید بود در سطح ۵/۷میلیون سهم عرضه شد و کاهش صف خرید تا سطح ۶/۱میلیون سهم را شاهد بود. دیگر نمادهای گروه سیمان از جمله سیمان سپاهان، سیمان کرمان و سیمان تهران نیز عرضه‌های گسترده‌ای را پشت سر گذاشتند هرچند که در ساعات پایانی معاملات ورق برگشت. فروش زمین خاور تا پایان سال

گفته‌های بازار: خبرهای غیر رسمی بازار از نهایی شدن فروش قطعه زمین ایران‌خودرو دیزل در بلوار اسفندیار تهران حکایت دارد. گفته می‌شود، برای خرید زمین یاد شده چندین مشتری حقوقی اعلام آمادگی کرده‌اند.

شنیده‌های ما: بهرام آکسته مدیر امور مجامع و سهام ایران‌خودرو و ایران‌خودرو دیزل در این رابطه می‌گوید: مطابق آخرین برنامه‌ها فروش زمین ظرف روزهای آینده نهایی می‌شود و تا پایان سال نتیجه قطعی این معامله اعلام می‌شود. وی در مورد رقم فروش قطعه زمین مزبور گفت: متقاضیان زیادی برای خرید به ما مراجعه کرده‌اند و رقم قطعی هنوز مشخص نیست ولی حداقل قیمت فروش یکصدمیلیارد تومان خواهد بود.

احتمال تغییر سال‌مالی «وامید»

گفته‌های بازار: سرمایه‌گذاری امید این روزها با شایعه تغییر سال‌مالی از ۳۰ دی‌ماه به ۲۹ اسفندماه روبه‌رو است. بروز این شایعه سبب ایجاد صف خرید ۲۲میلیون سهمی برای «وامید» شده است.

در صورت تغییر سال‌مالی سرمایه‌گذاری امید این شرکت می‌تواند طی ۶ماه آینده دو مجمع برگزار و دو نوع سود در مجمع تقسیم کند، ضمن اینکه سود شرکت‌های زیرمجموعه سنگ‌آهنی از جمله چادرملو و گل‌گهر تا پایان سال‌مالی در صورت‌های مالی «وامید» قابل محاسبه و تقسیم خواهد بود.

شنیده‌های ما: منابع خبری گزارش می‌دهند که تغییر سال‌مالی شرکت سرمایه‌گذاری امید در هیات‌مدیره بانک سپه در حال بررسی است. به گفته این منابع، احتمال تغییر سال‌مالی سرمایه‌گذاری امید بسیار زیاد است.

خط جدید «ایرالکو» به بهره‌برداری می‌رسد

گفته‌های بازار: برخی معامله‌گران درباره راه‌اندازی خط جدید ایرالکو گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کنند. براساس این تحلیل‌ها، فعالیت خط قدیمی آلومینیوم ایران با راه‌اندازی خط جدید متوقف خواهد شد. خط جدید با سرمایه‌گذاری ۳۴۰میلیارد تومانی احداث می‌شود که در سال اول ۱۰درصد هزینه استهلاک می‌توان برای آن در نظر گرفت که رقم آن در حدود ۳۴میلیارد تومان برآورد می‌شود. با این وصف احتمال کاهش EPS سال آینده ایرالکو وجود دارد.

شنیده‌های ما: اما گزارش منابع خبری موثق خلاف این گمانه‌زنی‌ها است. براساس گزارش‌های دریافتی،خط جدید دارای مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف برق و نیاز به نیروی انسانی کمتر از خط قبلی است و تکنولوژی این خط دارای مزیت‌های دیگری است که موجب افزایش تولید ایرالکو می‌شود، ضمن اینکه ایرالکو تا پایان سال ۱۲۴هزار تن تولید پیش‌بینی شده را محقق می‌کند و در سال آینده هم با افزایش تولید روبه‌رو خواهد بود.

افزون‌بر این، هنوز خط قدیمی فعال است و شاید در سال آینده هم در بخشی از سال فعالیت کند، از این رو نگرانی درباره کاهش EPS وجود ندارد. همچنین منابع خبری می‌گویند امسال ایرالکو به طور قطع به EPS خود می‌رسد، کما اینکه با راه‌اندازی خط جدید احتمال افزایش پیش‌بینی سود ایرالکو در سال آینده هم وجود دارد.