نبرد ماشین‌ها

گروه بورس - همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته برخورد شدید عرضه‌کنندگان و خریداران سهام گروه خودرویی و سیمانی را شاهد بود. در معاملات دیروز پس از چند هفته رشد سهام گروه خودرویی با پیشتازی سه نماد سایپا، پارس‌خودرو و زامیاد سرانجام برخورد سنگین عرضه‌کنندگان و خریداران در تابلوی بورس رخ داد و عرضه و تقاضای سنگینی در نمادهای خودرویی به ثبت رسید. معامله‌گران در بازار دیروز پس از عرضه سنگین ۱۵میلیونی صف خرید سایپا شاهد غلبه موقتی عرضه‌کنندگان در ۲نماد زامیاد و پارس‌خودرو بودند؛ اما خریداران پس از آرامشی نسبی در ساعت دوم معاملات، در ۵/۱ساعت پایانی بازار به سختی برای تغییر وضعیت کلی‌ گروه خودرویی تلاش کردند. خریداران که به نظر می‌رسد خواهان تغییر P/E کلی گروه خودرویی از ۵/۲ به ۴ واحد هستند با خرید در نهایت ۳۸میلیون سهم سایپا، ۷/۷میلیون سهم زامیاد، ۸/۷میلیون سهم پارس‌خودرو به پایان بازار دیروز رسیدند تا پس از صرف ۱۱میلیارد تومان نقدینگی در انتظار بازار امروز (چهارشنبه) و عرضه‌های جدید باشند. در صورت مقاومت خریداران و ادامه روند جمع‌آوری سهام خودرویی بازار می‌تواند به تغییر P/E گروه خودرویی امیدوار باشد. در همین حال دیروز بازار از شایعات مربوط به تعدیل و میزان تقسیم سود سهام خودرویی نیز آکنده بود؛ امری که به دلیل شدت برخورد موج عرضه و تقاضا و مباحث موافقان و مخالفان در بازار تشدید شده بود. از جمله این شایعات می‌توان به تقسیم ۶۰۰ریالی پارس‌خودرو و تعدیل سود سایپا تا ۸۰۰ریال اشاره کرد. در مقابل این گروه فروشندگان به افزایش نرخ فولاد و یورو و دشواری‌های واردات از خارج اشاره داشتند. در گروه خودرویی با انتشار گزارش ایران‌خودرو، بازار در انتظار بازگشایی این نماد است که احتمالا توام با بازارگردانی بازگشایی خواهد شد.

در معاملات دیروز در کنار گروه خودرویی، گروه معدنی - فلزی نیز شاهد فعالیت‌ نسبی بودند؛ هرچند که به دلیل تشکیل صف‌های خرید قابل‌ملاحظه عرضه چندانی در بازار رقم نخورد. از نکات جالب در بازار دیروز صف خرید ۹/۲۱میلیون سهمی سرمایه‌گذاری تازه وارد امید بود، با توجه به احتمال تغییر سال‌مالی امید همچنین شنیده‌های اولیه در مورد مذاکره برخی از خریداران جهت خرید بلوک ۱۵درصدی امید رخ داد. به نظر می‌رسد عملا الحاق امید به گروه معدنی - فلزی در بازار رقم خورده و این نماد هم از دوره رونق و رکود سهام شاخص گروه همانند «ومعادن»، «کگل» و «کچاد» تبعیت می‌کند.

در گروه پتروشیمی معاملات دیروز شاهد جمع‌آوری صف فروش پتروشیمی اراک بود.

در این گروه شنیده‌ها حکایت از احتمال توقف نماد پتروشیمی خارک دارد. براساس خبرهای تایید نشده گفته می‌شود پتروشیمی خارک در ۹ماهه اولیه EPS خود را پوشش داده است.

در گروه کانی‌های غیرفلزی نماد کاشی سینا برای تعدیل EPS متوقف شده است. این توقف که متعاقب توقف نماد چینی ایران دیگر کاشی‌ساز بورس رخ داده است، موجب جلب توجه معامله‌گران به این گروه فراموش‌شده گردیده است. افزایش بی‌سابقه میزان ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی که براساس آمار روند رو به رشد آن در سال آینده به ۵/۱میلیون واحد مسکونی خواهد رسید، نیاز به مصالح ساختمانی از جمله کاشی را افزایش داده است که در این میان صنعت‌ کاشی نیز پس از مدت‌ها رکود، فرصت خروج از حالت فراموش‌شدگی را یافته است.

در گروه سیمانی دیروز روند عرضه‌های عمده در این گروه به صورت نسبی فروکش کرد و تقاضا در نمادهای با ارزش جایگزینی مناسب، بار دیگر جلب توجه می‌کرد، به نظر می‌رسد به‌رغم عدم‌انتشار خبرهای جدید در مورد تغییر نرخ سیمان یا خروج از سبد حمایتی شرایط گروه سیمانی تحت‌تاثیر فاصله قابل‌ملاحظه میان ارزش جایگزینی و ارزش بازار این سهام همچنان به نفع کفه تقاضا باقی بماند.

در بازار دیروز مجموعا شرایط برخورد عرضه و تقاضا قابل‌توجه بود که نتایج آن می‌تواند شمای کلی بازار در هفته آینده را شکل دهد. حجم معاملات دیروز بالغ‌بر ۳/۳۰میلیارد تومان بود.

از ۱۹۲ نماد مورد دادوستد ۱۲۲نماد با رشد قیمت، ۳۱نماد با افت ارزش دادوستد شد، شاخص نیز با ۹/۶۳واحد رشد به ۱۰هزار و ۱۵۶واحد رسید.